První závod klepe na dveře. Na koho byste před Austrálií (ne)měli sázet?

Přehled šancí jednotlivých pilotů

1 Štítky: Sezóna 2016 Zveřejněno 15. 03 2016 — Josef Nekvinda

Podaří se Ferrari dostat před Mercedes? Vyhraje titul někdo jiný než Hamilton? Bude to konečně Rosberg? Nezapomíná se na Räikkönena? Jak to bude s McLarenem?

O tomto víkendu to opět vypukne a jak již sami cítíte, otazníků bude na startovním roštu viset opravdu spousty. Nejdelší sezona v historii F1 je tu, a to s ambicemi vrýt se nám do paměti. Nemůžeme však s jistotou tvrdit, že to tak bude. Co ale nabídnout můžeme, to je jakási předpověď s otazníky, kterou lidé obecně rádi přijímají, ale za níž budeme moci udělat tečku zase až po sezoně. Jednu takovou vám nyní přiblížíme skrze analytika BBC Alana McNishe.

A začněme hned nejčastěji pokládanou otázkou. Dokáže Ferrari překonat Mercedes? Italská stáj ukončila předsezonní testy s absolutně nejrychlejším kolem na svém kontě, ale bohužel pro nás Mercedes nenabídl tolik vytoužené srovnání. Ani tak by ale nešlo o zcela relevantní porovnání vzhledem k pojetí testů, takže vycházejme z toho, co tu reálně máme.

O Mercedesu se již před příjezdem na okruh Catalunya vědělo, že rychlost nebude problém. Prvořadým úkolem proto byl, a to i z hlediska toho, že před sebou máme nejdelší sezonu historie, počet najetých kilometrů a tedy spolehlivost. Plán vyšel jen s drobnými obtížemi na jedničku, neboť za osm dní v Barceloně dokázal Mercedes odjet takřka celou distanci sezony 2016.

Ve srovnání s nejbližší konkurencí, tedy Ferrari, má Mercedes o 31 procent více dat. Právě tento procentní rozdíl totiž zastupuje i odchylku v počtu odjetých kilometrů mezi oběma stájemi. Jak již bylo v úvodu zmíněno, Mercedes o se o svou rychlost nestrachoval, i proto do motoru sahal jen s minimem zásadních úprav. To samé ale neplatí o Ferrari. Maranellská stáj musela v zimě přejít do ofenzivy, pakliže letos chce pomýšlet na větší úspěch. To znamená, že na voze musela udělat mnohem více úprav závažnějšího charakteru.

Srovnání s loňským rokem ilustruje, že takový rozdíl, kdy Ferrari ztrácelo okolo sekundy a přesto dokázalo vyhrát tři Velké ceny, nemusí sloužit jako objektivní měřítko. Letos jsou to podle propočtů pouze dvě desetiny sekundy, takže se máme, zdá se, na co těšit. Klíčem k úspěchu ale budou dobře zvládnuté sobotní kvalifikace. Loňský rok ukázal, že pakliže se Ferrari dostane do první řady, dokáže zle zatápět. No není tohle zápletka jako hrom?

Hodně otazníků se točí také kolem Nica Rosberga a toho, zda dokáže pokořit bájný Olymp v podobě Lewise Hamiltona. No kdo by mu to nepřál. Jasně. Třeba fanoušci McLarenu. Vzpomeňme si ale na to až bude (čistě hypoteticky) v čele šampionátu znovu Brit. Asi ale netřeba dlouze rozebírat situaci z konce loňské sezony, kdy Hamiltonovi dával Rosberg řádně na frak. Odrazme se od tohoto můstku a položme si nyní otázku. Je Němec schopen v těchto výkonech pokračovat i letos? Záhadou je, proč došlo k tak zásadnímu propadu formy současného mistra světa.

Předsezonní testy však poukázaly na možnou skulinu. Tou mezírkou, kudy by Rosberg mohl před svého soka proklouznout jsou měkké pneumatiky, které při testech, kdo ví proč, vůbec nesedly Hamiltonovi. Jedna věc jsou ale testy, a druhá zase samotné závody.

Obdobná otázka i když trochu jiného charakteru se nabízí i u Ferrari. Jak dokáže na tempo Sebastiana Vettela zareagovat týmový kolega Kimi Räikkönen? Ferrari letos nahrává fakt, že bude moci vybírat z více sad pneumatik, a to zejména pro kvalifikační účely, což je to, po čem toužíme. Na měkčí specifikaci prostě jako by to Scuderii sedělo poněkud více.

Jak je na tom zbytek startovního pole? Nejlepší výchozí pozici má Williams, který bude těsně následován Red Bullem, Force Indií a Toro Rosso. To vypadá na slušnou středopolařskou melu. Rakouská stáj do letošní sezony zasáhne s motory Renault, nicméně pod označením TAG Heuer po hlavním sponzorovi. Pohonná jednotka prý doznala citelného zlepšení, nicméně v porovnání s Mercedesem a Ferrari je to stále změna zanedbatelná.

Force India loni postavila velmi konzistentní auto a lze počítat, že v podobné formě, s jakou sezonu stáj končila, vstoupí i do té nové sezony. Pravděpodobně však nepůjde o permanentní ataky na Williams či Red Bull, ale své tempo prokáže jen na některých typech okruhů. Až s odstupem pak budeme moci sledovat počínání Renaultu, Haasu, Manoru či Sauberu.

Jak moc velkých zlepšení skutečně stáj McLaren-Honda dosáhla? Rovněž jedna z nejfrekventovanějších otázek současné formule 1. Forma rozhodně vzrostla, ale nelze mluvit o zázraku. Největší díra pohonné jednotky v podobě využívání hybridní energie byla zalátána, nicméně k výkonnostnímu vrcholu má Honda stále daleko. Zatím to stačí na ztrátu dvou sekund a jedno z nejpomalejších aut co do maximální rychlosti. Na testech byl McLaren zároveň týmem s největším rozdílem mezi skutečným časem na kolo a teoreticky nejrychlejším časem (složeno z nejlepších časů jednotlivých sektorů).

To může reálně poukazovat na dvě věci. Buď tímto stylem maskují svůj skutečný potenciál, nebo auto skutečně vypovědělo vše o své kvalitě a je nepředvídatelné ve svém chování. V minulém roce jsme byli několikrát svědky toho, že si auto doslova dělalo, co chtělo. Ať už je to jak chce, McLaren-Honda má před sebou stále dlouhou cestu.

Čtěte dále: Přehledně: Přesné znění pravidla nového formátu kvalifikace

Diskuse k článku

Napsat komentář