Proč je v Rusku Mercedes silným favoritem
Podmínky v Soči pro nadcházející GP Ruska by podle odborníků měly celkem výrazně favorizovat Mercedes před Ferrari. Je to dáno kombinací očekávané teploty vzduchu i trati, povrchu dráhy a její konfigurace.
Ze základních parametrů, které v této fázi sezony 2017 rozhodují o rozložení výkonu mezi Mercedesem a Ferrari, jsou nejdůležitější ty, na které mají týmy malý vliv. Ať už je to technická konfigurace dráhy a její povrch, nebo počasí. K důležitým vlastnostem závodního okruhu přitom patří to, jak moc si žádá výkon motorů. Okruh v australském Melbourne se řadí mezi méně náročné co do výkonu motorů. V kombinaci s vyššími teplotami to znamenalo lepší situaci pro Ferrari.
V Číně byly teploty nižší. Jedná se o kruh se střední náročností na motory. To je kombinace teoreticky favorizující Mercedes, ale jeho tvrdší zacházení s předními pneumatikami, které mu výrazně pomáhají v kvalifikacích, jej trochu omezují ve srovnání Ferrari, které je naopak v zacházení s pneumatikami v závodním režimu lepší. Je to ale současně jeho nevýhoda v kvalifikacích. Bahrajn je náročná trať na motory, což je dobré pro Mercedes, ale zas mu neseděly vysoké teploty. Jenomže výhoda na straně výkonu pohonné jednotky byla silnější než nevýhoda v oblasti pneumatik a Ferrari jen kroutilo hlavou nad ztrátou, kterou na Mercedes mělo.
Silná stránka Mercedesu v kvalifikaci je jeho slabina v závodech
Na základě úvodních tří závodů v kombinaci se silným Mercedesem v kvalifikacích mělo Ferrari vždy stejný problém. Překonat Mercedes od startu závodu dále. V Austrálii a Číně to byl mercedes jeden, v Bahrajnu hned dva. Hned po startu se ale jednoho mercedesu zbavil a lepšího výkonu pneumatik využilo Ferrari k tomu dostat Mercedes skrze zastávky v boxech něčím, čemu se říká undercut. Pravda, jen problémy Valtteriho Bottase během svého pitstopu ochránily Vettelovo ferrari od toho, aby s největší pravděpodobností spadl zpátky za něj. Ostatně restart závodu byl parádně adrenalinovou záležitostí. Následně se Bottas na červené sadě pneumatik velmi trápil, a tak musel před sebe pustit Hamiltona, který se vydal ke stíhací jízdě.
I kdyby ale Vettel po restartu GP Bahrajnu v sedmnáctém kole spadl za Bottase, dostal by druhou šanci v podobě druhé série pitstopů, opět skrze onen undercut. Zde přichází právě ona zajímavá teorie na základě prvních tří závodů: Ferrari zatím nemá zjevně šanci získávat pole position, ale lepší formy v závodech dokáže využít principu zastávek v boxech k tomu, aby se před Mercedes dostal. (I když v Austrálii to byl princip opačný – overcut – Vettel zůstal na dráze déle místo toho, aby zajel pro novou sadu pneu dříve než soupeř.)
Tipněte si
Ferrari se ale dostane do problémů na trati požadující silnější pohonné jednotky v prostředí nízkých teplot tam, kde povrch dráhy bude méně abrasivní. To totiž bude klást menší nároky na výkon pneumatik v závodě a tím pádem nás čeká strategie jediného pitstopu. To představuje menší šance pro Ferrari dosáhnout undercutu (předjetí skrze sérii pitstopů), navíc za podmínek, při kterých nebudou mít v oblasti pneumatik proti Mercedesu závodní výhodu.
To je přesně kombinace, která je očekávána o nadcházejícím víkendu GP Ruska.
Diskuse k článku