Proč je v Rusku Mercedes silným favoritem

Podmínky v Soči pro nadcházející GP Ruska by podle odborníků měly celkem výrazně favorizovat Mercedes před Ferrari. Je to dáno kombinací očekávané teploty vzduchu i trati, povrchu dráhy a její konfigurace.

Štítky: Ferrari Mercedes Zveřejněno 26. 04 2017 — Tomáš Richtr

Ze základních parametrů, které v této fázi sezony 2017 rozhodují o rozložení výkonu mezi Mercedesem a Ferrari, jsou nejdůležitější ty, na které mají týmy malý vliv. Ať už je to technická konfigurace dráhy a její povrch, nebo počasí. K důležitým vlastnostem závodního okruhu přitom patří to, jak moc si žádá výkon motorů. Okruh v australském Melbourne se řadí mezi méně náročné co do výkonu motorů. V kombinaci s vyššími teplotami to znamenalo lepší situaci pro Ferrari.

V Číně byly teploty nižší. Jedná se o kruh se střední náročností na motory. To je kombinace teoreticky favorizující Mercedes, ale jeho tvrdší zacházení s předními pneumatikami, které mu výrazně pomáhají v kvalifikacích, jej trochu omezují ve srovnání Ferrari, které je naopak v zacházení s pneumatikami v závodním režimu lepší. Je to ale současně jeho nevýhoda v kvalifikacích. Bahrajn je náročná trať na motory, což je dobré pro Mercedes, ale zas mu neseděly vysoké teploty. Jenomže výhoda na straně výkonu pohonné jednotky byla silnější než nevýhoda v oblasti pneumatik a Ferrari jen kroutilo hlavou nad ztrátou, kterou na Mercedes mělo.

Silná stránka Mercedesu v kvalifikaci je jeho slabina v závodech

Na základě úvodních tří závodů v kombinaci se silným Mercedesem v kvalifikacích mělo Ferrari vždy stejný problém. Překonat Mercedes od startu závodu dále. V Austrálii a Číně to byl mercedes jeden, v Bahrajnu hned dva. Hned po startu se ale jednoho mercedesu zbavil a lepšího výkonu pneumatik využilo Ferrari k tomu dostat Mercedes skrze zastávky v boxech něčím, čemu se říká undercut. Pravda, jen problémy Valtteriho Bottase během svého pitstopu ochránily Vettelovo ferrari od toho, aby s největší pravděpodobností spadl zpátky za něj. Ostatně restart závodu byl parádně adrenalinovou záležitostí. Následně se Bottas na červené sadě pneumatik velmi trápil, a tak musel před sebe pustit Hamiltona, který se vydal ke stíhací jízdě.

I kdyby ale Vettel po restartu GP Bahrajnu v sedmnáctém kole spadl za Bottase, dostal by druhou šanci v podobě druhé série pitstopů, opět skrze onen undercut. Zde přichází právě ona zajímavá teorie na základě prvních tří závodů: Ferrari zatím nemá zjevně šanci získávat pole position, ale lepší formy v závodech dokáže využít principu zastávek v boxech k tomu, aby se před Mercedes dostal. (I když v Austrálii to byl princip opačný – overcut – Vettel zůstal na dráze déle místo toho, aby zajel pro novou sadu pneu dříve než soupeř.)

Tipněte si

Kdo podle vás vyhraje GP Ruska?

Ferrari se ale dostane do problémů na trati požadující silnější pohonné jednotky v prostředí nízkých teplot tam, kde povrch dráhy bude méně abrasivní. To totiž bude klást menší nároky na výkon pneumatik v závodě a tím pádem nás čeká strategie jediného pitstopu. To představuje menší šance pro Ferrari dosáhnout undercutu (předjetí skrze sérii pitstopů), navíc za podmínek, při kterých nebudou mít v oblasti pneumatik proti Mercedesu závodní výhodu.

To je přesně kombinace, která je očekávána o nadcházejícím víkendu GP Ruska.

GP Ruska 2017

Diskuse k článku

Napsat komentář