Proč je “zcela nová aerodynamická koncepce” pro Williams problémem

Technický ředitel Williamsu Paddy Lowe při čtvrtečním představení FW41 uvedl, že tým se rozhodl jít cestou "zcela nové aerodynamické koncepce". Jedná se o poměrně často používaný termín, který zní vzletně a slibně. Opak je ale bohužel pravdou. Znamená to totiž, že tým začíná od nuly.

Štítky: Adrian Newey Williams Zveřejněno 14. 02 2018 — Tomáš Richtr

Že tým začíná od nuly v oblasti aerodynamiky, se dá pochopit. Znamená to totiž, že předchozí koncepce nevedla k úspěchu. Na výsledcích je to vidět. Od začátku současné generace motorů v roce 2014, ve které jsou vozy Williamsu poháněny dominantní jednotkou Mercedes, je trend zisku bodů sestupný: 320, 257, 138 a 83 v loňském roce.  Na stupních vítězů byli jezdci Williamsu devětkrát v roce 2014. Pak už jen čtyřikrát a jednou v každé z posledních dvou sezon. V roce 2014 jedno pole position a dvě nejrychlejší kola v závodě. Pak už nic.

“FW41 je produkt skvělé týmové práce napříč různými funkcemi přes aerodynamiku, dynamiku auta, závodní inženýrství až po systémové inženýrství,” řekl Paddy Lowe. “Auto má mnoho nových prvků, které nejsou tak patrné na pohled. Ale tým se vydal cestou zcela odlišného aerodynamického konceptu. který nám umožnil dosáhnout výrazného pokroku v aerodynamické výkonnosti.”

Zní to dobře, ale jak popisuje velmi uznávaný konstruktér závodních vozů Adrian Newey ve své nedávno vydané knize, cestou k úspěchu je postupná evoluce zvoleného konceptu. Z dob působení právě ve Williamsu Adrian Newey vzpomíná:

“FW16 bylo evolucí FW15. Vždycky jsem to tak dělal a vždycky to tak dělat budu, pracoval jsem na základě filozofie, že pokud máte auto, které vypadá jako dobrý koncept, snažte se tento koncept vyvíjet. Nesnažte se přijít s něčím zcela novým, leda by byl pro to hodně dobrý důvod.” Při vzpomínkách na vývoj  FW14 uvedl: “Pokud je ta koncepce dobrá, vyvíjejte ji rok za rokem, dokud se nezmění pravidla nebo zjistíte, že jste se vydali špatnou cestou. Tento způsob přináší nejlepší výsledky. Naopak ale občas vidíte auta, která přes léta nemají žádnou kontinuitu. Tvary jsou jiné než před rokem a jsou jiné zase o rok později. Tým je zmaten a své auto ne zcela chápe. Dobrým příkladem byl McLaren z roku 2011. To bylo decentní auto. Ale pro rok 2012 jej zcela upravili. Bylo to celkem OK, ale nic oslnivého. Ale místo toho, aby na autě pracovali, tak jej znovu změnili pro následující rok a zcela se ztratili.

Mně to připadalo, jako kdyby se s autem roku 2012 prostě pokusili být jenom odlišní, ale nebyly pro to technické důvody. Pro rok 2013 se pak snažili zkopírovat to, co viděli u soupeřů. Předek od Red Bullu, prostředek od Renaultu, zadek od Ferrari. Nemusím ani říkat, že se autu nedařilo. Problém bylo, že pořád aplikovali změny, aniž by rozuměli tomu, co zrovna mají. Darwin se v tomto nemýlil. Evoluce je klíčem, jakmile byl nastaven ten správný směr.”

U Williamsu to vypadalo, že šel spíš léta špatným, směrem v oblasti vyladění auta. Ostatně příchod právě Paddyho Lowea od Mercedesu mohl dát inženýrskému přístupu nový směr. Současně to ale znamená, že tým v této oblasti začíná od nuly. Na zelené louce nevznikne auto, které okamžitě poráží soupeře. Musí se postupně ladit. A to není otázka jediné sezony. Nezbývá tak než doufat, že se Williams letoškem odrazí od pomyslného dna.

 

Diskuse k článku

Napsat komentář