První test pevného startu po přerušení velké ceny

V Barceloně společně s týmy formule 1 testuje i FIA. A to restarty závodů poté, co je velká cena přerušena. To nejsou ničím novým, s tím rozdílem, že pro účely zatraktivnění průběhu velkých cen se v případě zajetí safety caru zpátky do boxů před samotným restartem formule seřadí na startovní rošt. Stejně, jako na začátku závodu, jen v jiném pořadí. FIA bude softwarovou část nového nápadu testovat ve středu a ve čtvrtek.

3 Štítky: Pravidla Zveřejněno 6. 03 2018 — Tomáš Richtr

Pokud nastanou během průběhu velké ceny komplikace a závod je přerušen, dnes jeho restart probíhá za safety carem. Po jeho zajetí zpět do boxů se odehraje takzvaný letmý start. Zatímco začátek závodu je odstartován z pevných pozic. FIA se po určitém přesvědčování rozhodla uvést v život myšlenku pevných restartů poté, kdy je závod zcela zastaven. A v Barceloně testuje spolehlivost svého softwaru, zejména to, zda jezdci dostávají na displej volantu správné informace skrze standardizovanou elektronickou řídicí jednotku.

Pokud k takové situaci během některé z nadcházejících velkých cen reálně dojde, divák to pozná dle písmen SS (neplést se super-soft pneumatikami, ani ničím jiným) na LED panelech kolem dráhy – myšleno ‘STANDING START’. Pokud uvidí písmena RS, znamená to ‘ROLLING START’, tedy známou proceduru. To když se ředitelství závodu rozhodne, že pevný restart není vhodný.

Pevné starty po přerušení závodu, jeho obnovení a zajetí safety caru do boxů jsou velmi kontroverzním tématem. Evropsky konzervativně smýšlející týmy nedokážou pochopit zavedení takovéhoto ‘divokého’ elementu do průběhu velkých cen. Různí jezdci budou mít při takových restartech různou úroveň kvality pneumatik, a tím pádem odlišnou úroveň přilnavosti a s tím související rychlost při restartu. Následkem může být výrazná fluktuace pozic. Už po prvním úterním pokusu v Barceloně, právě na opotřebovaných a chladných pneumatikách, si někteří jezdci stěžovali.

“Skoro jsem se nerozjel. Takhle to v závodě nebude možné,” řekl například pilot týmu Hass Kevin Magnussen.

Jezdci ale budou pořád mít možnost během přerušení nasadit čerstvé pneumatiky.

Diskuse k článku

Napsat komentář