Pro McLaren sezona skončila

K závodu ve Spa byly upnuty veškeré naděje McLarenu. Jenže to nevyšlo. Sezona 2015 je pro McLaren odepsaná.

4 Štítky: Honda McLaren Zveřejněno 22. 08 2015 — Tomáš Richtr

Technická vylepšení Hondy. Nové komponenty pohonných jednotek jak v pátek, tak v sobotu. Hrozivě znějící penalizace 105 míst na startu. Mělo to přinést naději do zbytku sezony. Ale místo toho přišlo hořké, zklamání. Těžká kocovina.

Honda má pro zbytek ještě nějaký prostor pro vývoj, ale tento prostor není tak velký na to, aby došlo k výrazné změně stavu.

Do Velké ceny Belgie budou Button s Alonsem startovat dokonce za vozy týmu Manor. Mistr světa na prvním místě, mistr světa na místě úplně posledním. A co je příčinou? Design pohonné jednotky Honda. Který nelze opravit dost rychle na to, aby ještě letos přinesl nějaké výsledky.

Motor už není jen motor. Motor je několik důležitých komponent. Ty musí spolupracovat. Jako tým. A pokud nějaká nefunguje dobře, ani celek pak nefunguje dobře.

Prvním problémem je MGU-K. Systém, který rekuperuje energii při brzdění. Jeho potenciál je ekvivalentní 150 koním. A u Hondy nefunguje dobře. Jenže Hondě nefunguje ani MGU-H. Hybridní motorgenerátor, který rekuperuje energii z výfukových plynů.

Nyní důležitá věc: objem energie, kterou je možné využitím MGU-K zpětně získat, je omezen (na 4 MJ). U MGU-H žádné omezení není. Hlavně proto musí MGU-H svému ‘bráchovi’ MGU-K pomáhat. A ten to nezvládá. Příčinou je nevhodná konstrukce. Problém je v tom, že MGU-K (obzvlášť v Belgii!) vyčerpá své 4 MJ ještě před tím, než pilot dojede na konec svého okruhu. Právě tam nastupuje MGU-H, které je u Hondy podstatně horší než u konkurence.

Pointa? Honda to nedokáže napravit v tomto roce. A to kvůli mantinelům, které jsou diktovány pravidly a dalšími limity vývoje a výroby. Navzdory původním očekáváním je tým McLaren-Honda letos odepsaný.

Honda má v konstrukční fázi nové řešení MGU-H pro příští sezonu. Zda bude toto řešení dostatečně dobré, je velkým otazníkem. Ale právě ve využití systémů rekuperace energie (ERS) je schované jedno z největších kouzel moderní F1. Hondě navíc dostatečně dobře nefunguje ani klasika více než sto let stará: spalovací motor.

Pro britský McLaren a jeho šéfa Rona Dennise je stávající situace extrémně těžká. Moderní doba si žádá rychlé výsledky, a to i v době, kdy se zrovna nedaří. Pryč jsou doby, kdy se investičně plánovalo na období tří až pěti let. Výsledky jsou očekávány okamžitě. Ale tandem McLaren – Honda nyní musí dostat šanci se z této šlamastiky dostat. Letos ne. Ale není důvod, aby se mu to nepovedlo příští rok.

Diskuse k článku

Napsat komentář