Příběh ze zákulisí: Jaké to bylo pracovat pro Rona Dennise?

Bývalý mechanik McLarenu Marc Priestley se ohlíží za svou kariérou ve Wokingu, kde pracoval pod dohledem Rona Dennise. Ten v týdnu oznámil nedobrovolný konec v čele týmu. Následují slova samotného Priestleyho. Než jsem se zapojil do formule 1 a přidal se k McLarenu, věděl jsem toho dost málo o Ronu Dennisovi. Věděl jsem, že je velmi…

Štítky: McLaren Ron Dennis Zveřejněno 20. 11 2016 — Marie Tomšíková

Bývalý mechanik McLarenu Marc Priestley se ohlíží za svou kariérou ve Wokingu, kde pracoval pod dohledem Rona Dennise. Ten v týdnu oznámil nedobrovolný konec v čele týmu. Následují slova samotného Priestleyho.

Než jsem se zapojil do formule 1 a přidal se k McLarenu, věděl jsem toho dost málo o Ronu Dennisovi. Věděl jsem, že je velmi bohatý, věděl jsem, že pro sport je opravdu důležitý, věděl jsem, že má málo vlasů. Představoval jsem si, že musí mít obrovskou kancelář, kde sedí ve velkém černém koženém křesle a na kolenou svého tmavého obleku hladí bílou kočku. Samozřejmě, poté, co jsem pro tohoto člověka pracoval více než deset let, vidím ho zcela v jiném světle. Neměl bílou kočku, možná mohla být černá nebo šedá, a nikdy ji neměl na svých kolenou, dokonce ji hladil bez rukavic.

most_banner_velky_ponozky

Humor stranou, často je obtížné předvídat vnímání ostatních lidí, které znáte nebo s nimi pracujete. Ronův charakter, to je něco, co média často zesměšňují, dělají karikatury a další. Tyto věci z něj navenek občas dělají trochu cvoka. Stoprocentně to je někdo, kdo má svá tajemství a já samozřejmě nemohu vystihnout úplně vše. Nebudu jako většina médií zaplňovat mezery svou kreativitou.

Co se týče Ronova obrazu na veřejnosti, nepochybuji o tom, že do jisté míry to byl záměr. Měl to pod kontrolou stejně jako téměř vše ve své profesionální kariéře. Mohu jen číst a poslouchat lidi, kteří mluví o svých začátcích ve sportu, ale je jasné, že to je bojovník a přijme vše, co je součástí jeho osudu.

Po všech těch letech u McLarenu bych nejspíše mohl spočítat na prstech jedné ruky chvíle, kdy jsem mluvil s Ronem z očí do očí. Většina týmů říká, že to je dobře, protože větší kontakt by pravděpodobně měl za následek buď nějaké potíže, nebo nějaký problém přímo pro mě. Kupodivu, nikdy jsem nešel do jeho kanceláře, abych uspokojil svou zvědavost a představu o „zlém padouchovi“. To je ten typ představ, které jsem měl mnoho let.

Stranil se lidí ve společnosti. Kluci a dívky v továrně posloužili k tomu, aby zvýšili to záhadné, co obklopovalo vašeho šéfa. Byl typický tím, že ho znalo velmi málo lidí. Co se týče lidí ze závodního týmu, tak alespoň věděl, že existujeme. Chodil před námi, přes garáž, a usedl na své místo na boxové zídce. Stovky lidí ve Wokingu tak ušetřil otázek, které se týkaly jeho osoby. Byl přirovnáván k bohu. Všichni věřili jeho rozhodnutím, jeho rozkazům a pořád cítili jeho přítomnost, ale jen zřídka měli nějaký důkaz toho, že tam opravdu je.

Ron Dennis weiht das neue Motorhome ein

Jeho úspěchem je samozřejmě to, co udělal z McLarenu. Vybudoval působivé a úspěšné portfolium, jaké můžeme dnes vidět. Také si vybudoval pověst „osiny v zadku,“ pro kterou pracujete.

Viděl jsem lidi, kteří přišli a zase odešli od McLarenu. Někteří z nich byli dobří, ale prostě nemohli fungovat za podmínek a očekávání, která Ron prosazoval. Nechci, aby to vyznělo jako v továrně na dalekém východě. Byl jsem daleko od toho všeho, ale Ron usiloval o dokonalost ve všech oblastech svého života, a to samé vyžadoval od každého svého zaměstnance. Možná si myslíte, že ve formuli 1 by to tak mělo fungovat, ale já mluvím o dokonalosti v molekulárním měřítku. Podobná dokonalost, jako když strávíte více času s uklízením nebo rovnáním věcí na vašem pracovním stole. Ve skutečnosti pracujete na projektování budovy nebo monopostu formule 1.

Například několik sezon zpátky měl tým potíže s hořící karosérií kolem výfuku pokaždé, když vůz zastavil v boxech. Na boku byl položen ve kbelíku se studenou vodou starý hadr, který se při každém návratu vozu do boxů používal ke zmírnění potíží. Ron viděl, jak to funguje, a v dalším závodě jsme měli na míru ušité černé ručníky s iniciály pilotů.

Ron otevřeně přiznává, že může být obtížné žít s osobou, která má určitý stupeň obsedantně kompulzivní poruchy. Pro lidi není snadné vše bezpodmínečně pochopit a pracovat v rámci stejných mezí. U McLarenu všechno musí být provedeno určitým způsobem, Ronovým způsobem. Mohu vás ujistit, že není snadné uřídit zoufalství, které přichází v pravidelných intervalech. Ti, kteří vydrželi, si zvykli na výstřednosti a pravděpodobně přijali malou část Ronovy osobnosti. Často jsem si říkal, že Ron asi získává velké uspokojení tím, že si ve firmě snaží vytvořit několik dokonalých klonů.

Teamchef McLaren Ron Dennis

Je férové říct, že bych asi nikdy nedokázal popsat jeho dokonalého dvojníka. Více než jednou se mi podařilo to, že jsem se až moc bavil hněvem svého šéfa nebo jsem to přehnal s vtipy.

Na první závod sezony 2004 do Austrálie jsem přijel s vlasy, které byly dlouhé skoro až na ramena. To bylo něco, co zvedlo Ronův krevní tlak, protože to samo o sobě neodpovídalo týmové image. Po závodě jsme dostali den volna před odletem do Malajsie, kde jsme před druhým závodem měli týdenní dovolenou. Většina lidí ten den strávila na pláži, na lodi, nebo si prohlíželi památky. Já jsem se rozhodl jít do kadeřnictví v Melbourne, kde jsem strávil šest hodin. Mou dlouhou hřívu jsem změnil na funky dredy. Prožil jsem týden u bazénu a užíval jsem si noční život v Kuala Lumpuru. Před závodem jsem se vrátil do práce.

V Malajsii jsem se bál, že Ron bude zuřit, ale vše proběhlo bez problémů do té doby, než jsem se během přestávky mezi závody vrátil do Velké Británie. Přišel telefonát a já jsem se musel dostavit do továrny, kde mi byl jasně řečen názor pana Dennise na můj nový vzhled. Řekněme, že ten člověk byl velmi přesvědčivý. O týden později v GP Brazílie byly mé dredy pryč a já jsem zapadal do davu. V průběhu mého působení jsem se několikrát ocitl na Ronově radaru. Musím říct, že většinou to bylo ze špatných důvodů.

Při závodě v roce 2008 v Singapuru to bylo trochu jiné. Ten rok se po dvaadvaceti letech manželství rozešel se svou manželkou Lisou. Dalo by se říct, že to mělo za následek úbytek vlasů. Ron začínal být viděn na večírcích a občas se choval úplně jinak. V sobotu před závodem jsem byl na plážové párty. On a jeho skupina tam dorazili a byli uvedení jako VIP. Rozhodl jsem se vzdálit a doufal jsem, že si mě nevšiml.

Samozřejmě, bylo dost vzácné, že Ron a já jsme se zúčastnili stejného večírku. Když začalo vycházet slunce uvažoval jsem nad tím, zda bych měl odejít. Obával jsem se důsledků toho, že v tuto hodinu nejsem v posteli. Byl jsem zděšený tím, že čekání ve frontě na taxi se protáhlo na věčnost. Nevěděl jsem, jak se dostanu zpět do hotelu. Najednou se za mnou objevil Ron. Někam zavolal a za chvilku přijel jeho řidič v černém mercedesu. Prostě řekl: „Pošlete pro mě, až budete hotovi.“ Pak řidič mě a moje kamarády odvezl na hotel a domů. Nikdy na to už nepřišla řeč.

Když se tým musel potýkat s duši drásajícím zklamáním, jako třeba odstoupení vedoucího Miky v Barceloně 1999 nebo Kimiho na Nürburgringu 2005, Ron na našem shromáždění předvedl projev hodný vůdce světa nebo, jak někteří drze říkali, Erica Cantonyho. Říkal nám, že pokaždé když přijde takové zklamání nebo „nenaplnění svých nadějí a předem daných cílů“, tak brzo ráno před opuštěním postele položí nohy na podlahu vedle postele, rozebere to před začátkem dalšího dne, a pak se zaměří na další výzvu. Samozřejmě, v té době jsme se všichni pousmáli, ale je to opravdu tak. Když se zastavíte a přemýšlíte o tom, dává to jistý smysl.

Formel 1: Grosser Preis von England, Ron DENNIS / ENG ( Teamchef McLaren Mercedes ) und Kimi RAEIKKOENEN / FIN ( McLaren Mercedes )

Navzdory tomu, co jsem dříve řekl, že to bylo jako pracovat s osinou v zadku, po svém odchodu z McLarenu v roce 2009 jsem to ocenil a dnes mám vůči Ronu Dennisovi ohromný respekt.

Neuvěřitelná úroveň profesionality a smysl pro detail, na tom trval. Díky tomu se mu podařilo vytvořit týmu zaslouženou pověst. Kromě toho se také podílel na úspěchu na trati, což hraje obrovskou roli při získávání sponzorů. Celá společnost McLaren těží ze spojení se značkou McLaren Racing, silniční auta jsou ukázkovým příkladem. Ron je rafinovaným podnikatelem, ale až působivě myslí na budoucnost. V průběhu let posouval hranice v rámci McLarenu, což donutilo ostatní týmy reagovat, proto z pohledu show a image výrazně zvedl laťku celé formule 1. Je klíčovou postavou nejen ve své společnosti, ale také v celé formuli 1, za což podle mého názoru nebývá moc často oceněn.

Koneckonců, Ron Dennis i se všemi svými výstřednostmi a nedokonalostmi je dobrý chlap. Je to štědrý muž. Slyšel jsem pozoruhodné příběhy o jeho charitativní činnosti, ale on to nikdy nezveřejnil. Je to také muž, který respektuje a stará se o ty, které si myslí, že si to zaslouží. Ti, kteří s ním spolupracovali v prvních letech od převzetí McLarenu, to dokazují.

Malý kousek od Rona rozhodně zůstává i ve mně. Jsem si jistý, že se to stane každému, který s ním spolupracuje nebo tráví čas pod jeho vedením. Za to jsem opravdu rád. Líbí se mi to, že díky mým zkušenostem jsem lepší člověk. I když mou ženu občas štve to, že jsem rozčílený, když sebemenší kousek vnitřku koše přesahuje přes okraj nebo když prostor v myčce není využitý tím nejefektivnějším způsobem.

Čtěte dále: Proč musel Ron Dennis skončit?

Diskuse k článku

Napsat komentář