Pavel Turek: Sport dnes musí jít za divákem, ne naopak

Jak hodnotí akci ‚F1 Live London‘? Co říká na absenci Lewise Hamiltona? A je cesta městských závodů tou správnou, po které by měla F1 v budoucnosti kráčet? Nejen na tyto otázky odpovídá formou komentáře Pavel Turek, odborník pohybující se dlouhodobě v zákulisí formule 1.

1 Štítky: FOM Pavel Turek Zveřejněno 17. 07 2017 — GPF1.cz

Ještě před samotnou Velkou cenou na okruhu Silverstone si mohli britští fanoušci užít formuli 1 přímo v ulicích Londýna. Stalo se tak poprvé od roku 2004, kdy se vozy projely hlavním městem Velké Británie. Současně se jednalo o premiérovou akci nového vedení, které reprezentuje moderní trend a snaží se šampionát přiblížit divákům. Podle mého se jedná o správnou filozofii. Snahou o zpřístupnění F1 – třeba právě v takové podobě, jakou byla akce v Londýně, kdy si fanoušci mohli na vozy pomyslně sáhnout – dojde k oslovení nových lidí. A tak by to mělo vypadat. Přivést sportovní událost lidem, ne je násilím nutit, aby to byli oni, kdo přijdou za sportem. O to se dlouhá léta pokoušel Bernie Ecclestone, a výsledky měly spíše sestupnou tendenci.

Filozofie „jít na ruku divákovi“ je nutná zejména v případě snahy o oslovení mladé generace a dosáhnout co nejbližšího kontaktu s konzumentem – tedy divákem a fanouškem. Ten lze zajistit například přesunem závodů do center světových metropolí. Ostatně se tak už děje, stačí se podívat třeba na formuli E. Netvrdím, že by kalendář měl sestávat pouze z městských závodů, určitě se ale jedná o správný recept a v budoucnu lze očekávat jejich nárůst. Ostatně, kdo si dneska může dovolit navštívit třeba právě závod v Silverstone? Byť se jedná o meku formule 1, člověk musí zaplatit 300-500 liber za vstupenku na osobu, sehnat si ubytování – což není nic lehkého – a kvůli chybějící infrastruktuře cestovat dvě hodiny z Londýna. Podobná situace panovala například i ve Francii na okruhu Magny-Cours, který se nacházel doslova uprostřed polí. Na takové místo prostě nové fanoušky nenalákáte.

[wppa type=”content” album=”397″]Any comment[/wppa]

Právě mladé generaci diváků byla určena akce v Londýně. Vybavuji si, jak jsme před nějakými dvaceti lety s McLarenem jako první během roku 1998 přišli s adrenalinovým programem pro prominentní osobnosti a celebrity, které toužily po zážitku. Součástí programu byla možnost jízdy ve dvousedadlové formuli McLaren MP4-98T, supersportovním McLarenu  GTR #08R nebo ve stíhačce British Aerospace Hawk 200 jet. Svezli jsme například bývalého amerického atleta Edwina Mosese, herce Michaela Douglase nebo španělského krále Juana Carlose. Během tří let jsme dospěli do fáze, kdy jsme jako první kvůli promo akcím uzavírali ulice měst. V centru Kyjeva dosáhla návštěvnost 150 000 diváků, podobné to bylo i v Hamburku, na Mallorce či Mnichově. Během roku jsme absolvovali asi dvacet destinací.

Je skvělé vidět, že formule 1 kráčí i nadále v těchto stopách a navíc se přirozeně vyvíjí. O to více pak zamrzí podle mého nešťastný krok Lewise Hamiltona, který se jako jediný z pilotů rozhodl akce nezúčastnit.  Hamilton je několikanásobným šampionem, v F1 už dosáhl prakticky všeho. Nemá rád, když mu někdo něco přikazuje a organizuje mu volný čas, do kterého londýnská akce zasahovala. A tak dal před fanoušky přednost přátelům a dovolené. Na jednu stranu to dokážu pochopit, na druhou stranu to nepůsobilo příliš vhodně a svůj program si mohl Brit přeorganizovat tak, aby stihl obojí. Kdyby se v Londýně neukázal ještě další jezdec ze startovního pole, přešlo by se to s větším poklidem. Tím, že se neobjevil pouze Hamilton, spustil vlnu nevole, kterou podle mého ani neočekával.

Navíc tím prakticky veřejně odhalil první vážnější slabinu nového vedení F1. To nemá na jezdce žádnou komerční páku, protože s nimi nemá žádnou smlouvu. Vedení F1 má smlouvy pouze s týmy a až týmy mají smlouvy s jezdci. Jezdcům mimo špičku startovního pole by taková absence neprošla, protože tam si to tým pohlídá sám, ale u jezdci velkého formátu mají dominantnější postavení.

Jinak ale londýnská akce vzbudila jen pozitivní ohlasy, což šéfům F1 potvrdilo správnost kroku dostat sport blíže divákům. A tak nelze pochybovat, že do několika let se objeví další závody po vzoru například Singapuru. Bude to New York, Londýn. Las Vegas? Těžko nyní odhadovat. Ale závodů poblíž aglomerací přibude – což bude jedině dobře, protože šampionát tím získá nové diváky a v konečném výsledku tak větší pozornost.

Diskuse k článku

Napsat komentář