Otázka motorů přichází znovu na přetřes. Jaké pohonné jednotky uvidíme v budoucnu?

Zdá se, že se přes neustávající diskuze o současných motorech zapomnělo na motory budoucí. Před Velkou cenou Německa se na tiskové konferenci sešli zástupci týmů, aby odpovídali na dotazy novinářů. Jedna z otázek směřovala na to, jak budou vypadat pohonné jednotky ve formuli 1 po roce 2020, kdy vyprší současná pravidla. V roce 2014 přišla…

3 Štítky: Pohonné jednotky Pravidla Zveřejněno 9. 08 2016 — Dominik Lob

Zdá se, že se přes neustávající diskuze o současných motorech zapomnělo na motory budoucí. Před Velkou cenou Německa se na tiskové konferenci sešli zástupci týmů, aby odpovídali na dotazy novinářů. Jedna z otázek směřovala na to, jak budou vypadat pohonné jednotky ve formuli 1 po roce 2020, kdy vyprší současná pravidla.

V roce 2014 přišla nová generace motorů. Atmosférické osmiválce o objemu 2,4 litru byly nahrazeny hybridními 1,6 litrovými šestiválci s turbem. Tento krok přinesl mnoho rozporuplných reakcí. Podle některých formule 1 ztratila své kouzlo – zvuk nových motorů je nedostatečně hlasitý a ze závodů rychlosti se spíše staly závody v šetření paliva.

Na druhou stranu jsou nové pohonné jednotky opravdu zázraky techniky. Jsou mnohem efektivnější ve využívání energie než předchozí osmiválce, kromě toho formuli 1 dostávají mnohem blíž k silničním vozům. Postupným vývojem rovněž dochází ke snižování rozdílů mezi motory, tím pádem i k těsnějšímu závodění.

Skutečností je, že současná pravidla o pohonných jednotkách vyprší rokem 2020. Tato pravidla byla uvolněna již rokem 2009, tudíž týmy měly pět let na vývoj. Do nových předpisů, které ještě nejsou určeny, zbývají 4 roky. Matematika je jasná, týmům dochází čas. Zdá se tak, že by otázka nových motorů měla být diskutována co nejdříve.

„Myslím, že je právě na čase se začít bavit o nových pohonných jednotkách, které nahradí ty současné,“ nechal se slyšet technický ředitel Mercedesu Paddy Lowe. „To přinese mnoho úvah: Jaká pohonná jednotka bude správná pro sport, ale zároveň využitelná pro budoucí silniční vozy? Zůstaneme na cestě technologie, která je již nyní převážně elektrická, nebo půjdeme svojí cestou?

Debaty začaly již dříve kvůli problémům se zvukem. Zlepšuje se to, ale stejně nejsou současné motory na úrovni V8 nebo V10. Podle mého však moderní silniční vozy v budoucnu již budou naprosto tiché, protože budou plně elektrické. Budeme tak chtít zvuk, budeme ho spojovat s výkonem? Je to zajímavá myšlenka a myslím, že bychom se o tom už měli začít bavit.“

Jock Clear z Ferrari se svým kolegou souhlasí a dodává: „Myslím, že jsme se díky současným motorům naučili, že pohonné jednotky jsou nyní velmi komplikované a chce to hodně plánování. Podle mého se zde už nenajde nikdo, kdo by tuto otázku podceňoval. Čím dříve začneme, tím dříve si budeme vědomi nedostatků. Budeme tak mít více času na nalezení řešení, které bude nejlepší pro formuli 1. Musíme přemýšlet v rámci kontextu, co potřebuje sport, co chtějí fanoušci a co vypadá atraktivně. Zároveň však musíme jít cestou technologie.“

Paul Monaghan z Red Bullu se vyjádřil, že by nejprve měly být prodiskutovány základní otázky: „Má být motor dominantní ve výkonu vozu? Prvek, který vytvoří rozdíl ve výkonnosti týmů? Pokud připustíme několik pohledů na věc, tak můžeme být úspěšnější než s motorem pro rok 2014 a udělat formuli 1 opět vzkvétající. Až potom bych se bavil o dalších věcech, jako jsou zvuk, náklady a technologie.“

S mottem „Čím dříve, tím lépe” rovněž souhlasí technický šéf McLarenu Matt Morris. „Výrobci potřebují mít jistotu, že to, co zde bude v budoucnu, bude stále reflektovat jejich zájem. Zároveň myslím, že když budeme mít jasnou vidinu, tak formule 1 může zaujmout více nových výrobců.“

Zástupci velkých týmů ve svých vyjádření jaksi opomněli jednu důležitou otázku především pro soukromé týmy: náklady. Když byli představitelé Force Indie a Manoru dotázáni, jaký motor by v budoucnu chtěli, jejich odpověď nepřekvapí: „Ten levný! Musí být cenově dostupný,“ nechal se slyšet Otmar Szafnauer z Force Indie.

„Souhlasím s Otmarem. Náklady jsou v poslední době jako sněhová koule, musíme je dostat zpět pod kontrolu,“ řekl bývalý technický ředitel Ferrari, nyní konzultant Manoru Pat Fry.

Ještě se uvidí, jestli zástupci týmů neskončí jen u slibů a opravdu začnou otázku nových pohonných jednotek projednávat. Do té doby můžou fanoušci pouze diskutovat mezi sebou, jaký motor by ve formuli 1 chtěli.

Čtěte dále: Formule 1 potřebuje jednoduché řešení limitů tratě, říká šéf Red Bullu

hhj

Jaký motor byste chtěli mít ve formuli 1 Vy?

 

Diskuse k článku

Napsat komentář