Opomenuté okamžiky GP Španělska 2017

Na Grand Prix Španělska 2017 se bude vzpomínat jako na jednu z bitev mezi Mercedesem a Ferrari. Za nimi však zářili jiní, kteří si rovněž zaslouží být vidět.

Štítky: Force India GP Španělska Sauber Zveřejněno 18. 05 2017 — Josef Nekvinda

Hlavní pozornost se upírala jiným směrem. Přesto se za vítěznou trojicí v GP Španělska děly věci takřka historických rozměrů. Alespoň těch novodobých. Zužme  rozsah klíčovým slovem „extra výkon“ a v hledáčku nám zůstanou jmenovitě Force Indie a Sauber.

Začněme Force Indií. Hned na úvod by se slušelo vyzdvihnout konstantní výsledky této stáje, jimiž se od počátku sezony prezentuje. Však považte sami, ve startovním poli není jiného týmu, který by oba své vozy dovezl v každém letošním závodě na bodech. Force Indii se to podařilo, a to i díky výsledkově konstantnímu Estébanu Oconovi, jemuž asi před sezonou málokdo věnoval tolik pozornosti jako v současné době. I to svědčí o jeho rostoucím renomé ve formuli 1.

Kvalifikace jistě nevyšla stáji úplně podle jeho představ. Zvláště po zvážení formy mclarenu Fernanda Alonsa, který se s i tak nekonkurenceschopným vozem nakonec vyšplhal před obě force indie. Co stálo za tímto překvapivým výsledkem? Mohl za to shodou okolností tak trochu i Ocon. Ten se dopustil chyby v závěrečném segmentu kvalifikace, když nevyužil systému DRS od počátku zóny k tomu určené. To jej stálo minimálně dvě desetiny sekundy a dvě místa na startu.

Samotná nedělní Grand Prix už mu vyšla takřka na jedničku. Francouzský pilot odjel velmi dobrý závod, o tom nemůže být sporu, avšak jedinou kaňkou budiž průměrná ztráta 0,175 sekundy na kolo na týmového kolegu Sergia Péreze. Tuto ztrátu ale lze v klidu shodit na nedostatek zkušeností. I proto je prozatímní forma tohoto mladíka natolik impozantní a nadchla už řadu expertů.

O něčem podobném, tedy o renomé, už asi netřeba spekulovat u osoby zmiňovaného Péreze. Tentokrát využil nešťastných momentů soupeřů na startu a také v průběhu závodu a se svou růžovou formulí proťal cílovou pásku jako čtvrtý nejrychlejší. Po tomto výsledku se v šampionátu usadil na sedmou příčku, coby kovaný středopolař jen o bod pozadu za Maxem Verstappenem. V Poháru konstruktérů Force Indii navíc patří čtvrté místo s mírným náskokem na Toro Rosso. Překvapivě tak zaostává Williams, který zatím doplácí i na nezkušenost Lance Strolla.

Přestože anketu Pilot dne vyhrál Sebastian Vettel, podle známkování žurnalistů Autosportu předvedl nejlepší výkon jeho krajan Pascal Wehrlein na sauberu. Stejně jako velká většina jezdců využila aktivní režim VSC k zastávkám u svých mechaniků, učinil tak i Wehrlein. Spolu se Sauberem nicméně jako jediný sáhl k alternativní strategii jedné zastávky a Němec přezouval pouze z měkké sady pneumatik na středně tvrdou.

Nelze však opomenout i samotné závodní tempo. Není rozhodně tajemstvím, že Sauber je nejpomalejším vozem na startovním roštu, a tudíž osmé místo a první body v sezoně si zaslouží velký kredit. A čert vem i pětisekundovou penalizaci a pokles o jedno místo. Neudělat pit stop v onom okamžiku, znamenalo by to daleko větší ztrátu.

„Povolali mě, když jsem byl v poslední zatáčce, ale věděl jsem, že když mě zavolali takhle pozdě, bude důležité přijet. Minul jsem sloupek (při nájezdu do boxů ohraničující místo, za nímž už by jezdci neměli najíždět do pit lane – pozn. redakce), ale kdybych to kolo nestavěl, všichni za mnou by mě předjeli, takže to byla moje poslední šance na body. Věděl jsem že něco takového (penalizace) přijde,“ vyjadřoval se po závodě Wehrlein.

Z pohledu Sauberu navíc minulou neděli nechybělo mnoho a na bodech mohl skončit i týmový kolega Marcus Ericsson. V jeho případě šla švýcarská stáj poněkud konzervativnější cestou dvou zastávek. Tempu Wehrleina se ale švédský pilot dokázal přinejmenším vyrovnat, což dokazuje i rozestup v kvalifikaci – pouhých 0,005 sekundy.

 

Diskuse k článku

Napsat komentář