Ohlédnutí: Mercedes v závěru závodu nařídil svým jezdcům držet pozice

Fanoušci Ferrari se dočkali po dvou letech. Úvodní závod sezony F1 v australském Melbourne vyhrál Sebastian Vettel na Ferrari SF70-H. A to poměrně jednoduchou logikou: Vettel startoval druhý za Lewisem Hamilton z týmu Mercedes.

25 Štítky: Ferrari GP Austrálie Mercedes Red Bull Zveřejněno 29. 03 2017 — Tomáš Richtr

Co se dělo dál, překvapilo jen ty, kteří nesledovali předsezonní přípravu v podání Ferrari. Vettel se Hamiltona držel jako klíště a Hamilton sám později přiznal, že mu nedokázal poodjet. Ba co hůř, oproti Vettelovi se Hamilton trápil jízdou na nejměkčí sadě pneumatik (fialová ultra-měkká). Jeho časy kolísaly, a tak musel v 17. kole do boxů pro zcela novou sadu jiné specifikace (žlutá měkká). Vettel převzal vedení a najížděl si náskok. Hlavně také proto, že po výjezdu z boxů zůstal Hamilton s čerstvými pneumatikami ‚zaseknutý‘ za Maxem Verstappenem z Red Bullu. Vettel vydržel na dráze o šest kol déle, vyjel si náskok přesně takový, který mu při návratu stačil těsně na to, aby Hamiltona předjel a dostal se do vedení závodu!

Od té doby už to byla spanilá jízda až do cíle. Ferrari mělo v Austrálii skvělou závodní rychlost, dokonce lepší než Mercedes. Ten poté, co se k rozhořčení Tota Wollfa propadl na druhé místo, zvažoval změnu strategie na dvě zastávky pro Lewise Hamiltona. Ta by ale měla smysl pouze v případě, že by výkon Vettelových pneu rychle degradoval, což se nedělo. Když Mercedes pochopil, že k prvnímu místu neexistuje cesta, nařídil Hamiltonovi přepnout pohonnou jednotku do úsporného režimu a dojet do cíle. Valtteri Bottas byl informován o tom, že Hamilton jede na úsporný režim. Oba jezdci Mercedes tedy dostali příkaz držet pozice, ačkoli to z pohledu televizních kamer mohlo vypadat na slibný souboj mezi piloty Stříbrných šípů.

Jak se během zimy změnily rozestupy mezi týmy

Bottas byl pomalejší na ultra-měkké fialové sadě pneu v prvním úseku závodu, ale byl velmi rychlý na žluté měkké po zastávce v boxech. Fin stavěl až osm kol po Hamiltonovi a byla to lépe načasovaná zastávka, kterou si ale Hamilton nemohl dovolit kvůli dotírajícímu Vettelovi. Bottasův náskok na Kimiho Räikkönena narůstal od dvou sekund až po sedm sekund, protože Räikkönen neměl ideální nastavení pro fialové pneumatiky, takže nebyl rychlý tak, jak potřeboval.

Pokud si v moderní hybridní éře F1 vezmeme závody, ve kterých nevyhrál Mercedes, jsou to tyto: V Kanadě 2014 Hamiltonovi selhaly brzdy, v Maďarsku Hamilton startoval z boxů a Rosberg doplatil na safety car, přičemž v Belgii se oba dostali do křížku vzájemnou kolizí. V Malajsii 2015 vyhrálo Ferrari, které bylo rychlejší na bílé střední sadě pneumatik. Byl to vlastně první závod, kde byl Mercedes poražen v přímém souboji, ačkoli situaci ovlivnil safety car a ukvapené rozhodnutí Mercedesu zastavit v boxech. V Maďarsku Hamilton vyjel mimo trať v prvním kole a Rosberg si nechal rozříznout zadní pneu při souboji s Danielem Ricciardem a v Singapuru Mercedes zcela zapomněl, jak zacházet s pneumatikami a zcela ztratil na rychlosti.

Ve Španělsku 2016 Mercedes nevyhrál, protože oba jezdci v prvním kole bourali a v Malajsii Hamiltonovi explodoval motor a Rosberg byl roztočen do smyku.

Dá se objektivně říci, že Mercedes byl v Austrálii 2017 poražen poprvé na základě čisté rychlosti, bez kolizí, technických selhání nebo výjezdů safety caru, i když nebýt Maxe Verstappena, asi by to vše vypadalo jinak. Ale další pilot v poli, to není výjimečný faktor, se kterým se nedá počítat, jako například s výjezdem safety caru.

Další zajímavou skutečností je nová úroveň tvrdosti pneumatik, které ‘nepogumují’ trať natolik, aby vozy mohly jet ještě rychleji. Ve srovnání s loňskem byly letos v kvalifikaci rychlejší jen o 1,7 sekundy, zatímco páteční trénink byl rychlejší o pět sekund. Dá se čekat, že trať nebude během víkendu zrychlovat tak jako vloni.

FIA nařídila týmům Mercedes a Red Bull upravit řešení svého zavěšení na bázi rekuperace energie. A i když Red Bull tvrdí, že jej to nějak neovlivnilo, pravda je spíše opačná. Red Bull se potýkal s relativně výraznou nestabilitou svých monopostů, zatímco Mercedes výraznější problémy nezaznamenal. Red Bull je citlivější na absenci podélné úpravy sklonu auta a tím pádem funkce difuzoru. Fungování zadních pneumatik tak není v této fázi sezony na úrovni, kterou Red Bull potřebuje.

Ve srovnání s Ferrari, které očividně dosáhlo velkého pokroku v oblasti pohonné jednotky, má Mercedes podobné úrovně rychlostí v zatáčkách. Dosahuje ale vyšších rychlostí na rovinkách, což značí, že buď motor Mercedesu je silnější, nebo má Mercedes nižší odpor vzduchu, nebo obojí.  Dalším faktorem, který měl velký vliv i letos, je teplota dráhy. Ta byla v neděli relativně vysoká a vypadalo to, že si s ní Mercedes umí poradit méně dobře než Vettelovo Ferrari.

Hamilton oproti tomu perfektně odhadl bod závěru spojky při startu do závodu. Pravidla byla pro letošní rok ještě dále zpřísněna tak, aby ovládání spojky bylo co nejvíce manuální. Vettel naopak musel bránit svou pozici před Bottasem. Také tento element bude hrát určitou roli v tom, jak se výsledky závodu po jeho startu budou utvářet.

Čeká formuli 1 doba temna?

K prvnímu pitstopu to byla krásná stíhací jízda mezi Hamiltonem a Vettelem, kdy jeden poznával toho druhého, jak rychlé má doopravdy auto. Hamilton ve snaze najet si náskok začal své pneu přehřívat, a tak jim tímto zkrátil jejich období života. Vedení Mercedesu usilovně přemýšlelo, jak naložit s Hamiltonovým voláním o pomoc, až se rozhodlo jej zavolat do boxů i s rizikem, že na trať vyjede za Red Bullem Maxe Verstappena. Nepomohla ani zóna DRS na předjíždění, která už jen těžko může být delší. A turbulence vytvářené letošními auty jsou letos o mnoho silnější.

Vettel oproti tomu potřeboval najet náskok 22 sekund před tím, než by dojel jezdce o kolo zpátky, což se mu celkem s přehledem povedlo. A když Verstappen zajel do boxů o tři kola později, Vettel měl na Hamiltona náskok už šest sekund.

Aby Hamilton po svém pitstopu nevyjel za Verstappena, potřeboval pokračovat alespoň do 19. kola. To by jej ale Vettel dojel na rozestup DRS zóny a beztak by asi o pozici přišel po Vettelově zastávce. Stejně tak nebylo myslitelné doufat, že Vettel musí stavět dříve ze stejných důvodů jako Hamilton. Situace pro Mercedes, která neměla řešení. A tak nezbylo než doufat, že Verstappen brzy uhne z cesty, což se nakonec nestalo. Bylo to ale nejlepší řešení. Později diskutovaný plán B (dvě zastávky) se ukázaly jako nereálné s ohledem na Vettelovo vytrvalé tempo. Navíc by Hamilton spadl za Räikkönena, kterého by musel předjet.

Za nimi se na chladnější trati a žluté měkké sadě pneumatik dařilo lépe Bottasovi i Räikkönenovi. Bottas kolegu rychle dojížděl, ale bylo mu řečeno, že Hamilton vzdal boj o vítězství a dostal instrukce snížit výkon motoru. Jinými slovy dostal Bottas zákaz na něj útočit, což se také vzápětí projevilo. Verstappen podobně útočil na Räikkönena na červené super-měkké sadě, ale začaly trpět brzdy, což se projevilo zlověstně černým oblakem dýmu od kol.

Byla to krásná bitva mezi Ferrari a Mercedesem, kterou komplikovaly silné turbulence za auty. U nich si musíme počkat, jaký vliv budou mít při dalších velkých cenách.

Diskuse k článku

Napsat komentář