Ohlédnutí do historie: Vítězové v pokročilém věku

Stejně jako v mnoha dalších sportech i ve formuli 1 obecně průměrný věk závodníků klesá, do sportu se naopak čím dál tím dříve derou mladí piloti. V současnosti je nejstarším jezdcem Kimi Räikkönen, kterému je 37 let. Následují pětatřicátníci Felipe Massa a Fernando Alonso a pro některé možná trochu překvapivě Lewis Hamilton ve věku 32…

Štítky: Historie Jack Brabham Zveřejněno 18. 03 2017 — Pavel Fabry

Stejně jako v mnoha dalších sportech i ve formuli 1 obecně průměrný věk závodníků klesá, do sportu se naopak čím dál tím dříve derou mladí piloti. V současnosti je nejstarším jezdcem Kimi Räikkönen, kterému je 37 let. Následují pětatřicátníci Felipe Massa a Fernando Alonso a pro některé možná trochu překvapivě Lewis Hamilton ve věku 32 let. Zajímavé přitom je, že jediným dalším pilotem starší třiceti let už je pouze Romain Grosjean.

Není tomu však tak dávno, co jsme viděli i starší jezdce. Michael Schumacher končil kariéru ve 43 letech, Pedro de la Rosa v 41 a Rubens Barrichello ve věku 39 let. Před mnoha desítkami let, když seriál pod hlavičkou Mistrovství světa formule 1 teprve začínal, bývali závodníci ještě mnohem starší.

Nejstarším závodníkem, který kdy startoval v závodě formule 1, byl ve Velké ceně Monaka roku 1955 domácí Louis Chiron, kterému tehdy bylo 55 let. Chiron chtěl ve skutečnosti startovat i o tři roky později, to už se však v ulicích Monte Carla nekvalifikoval (stejně jako jeden sedmadvacetiletý mladík, jistý Bernie Ecclestone, mimochodem). V 58 letech už byl přeci jen zřejmě příliš starý…

Chiron však coby nejstarší účastník závodu F1 nepřekonal tehdejší rekord nijak výrazně, už ve Velké ceně Francie roku 1952 závodil Francouz Philippe Étancelin ve věku 55 let. To už měl v kapse zápis jakožto nejstarší bodující jezdec, když v Monze roku 1950 ve svých 53 letech dojel s vozem značky Talbot pátý. Nejstarším vítězem závodu byl dosud Luigi Fagioli, který ve věku 53 let vyhrál GP Francie roku 1951, nejstarším šampionem ve v roce 1957 stal šestačtyřicetiletý Juan Manuel Fangio.

S postupem času se věk závodníků obecně snižoval. Zápisy na svou dobu starších pilotů už tak působí zcela jiným dojmem. Například Damon Hill získal svůj titul v 36 letech, Alain Prost v 38 letech, Nigel Mansell ve věku 39 let. Jediný závodník, který mimo 50. léta získal mistrovský titul po čtyřicítce, byl Jack Brabham v roce 1966. K Australanovi a jeho věku se přitom váže zajímavá historka.

Brabham oslavil své 40. narozeniny v dubnu zmíněného roku 1966, tedy ještě před začátkem tehdejšího šampionátu. Na Silverstonu vyhrál závod International Trophy, ale na první vítězství v rámci mistrovství světa si musel počkat až do červencové GP Francie. Krátce po ní však vyhrál také ve Velké Británii a najednou byl ve hře o titul.

Některá média již kladla otazníky nad Brabhamův věk, a tak se Australan při Velké ceně Nizozemska rozhodl, že novináře pěkně vypeče. Na startovní rošt dorazil s nasazovacím plnovousem, ke svému vozu se navíc dobelhal o holi. V závodě se ujal vedení, než došlo na předjíždění některých jezdců o kolo. To Brabhama zdrželo a na první místo se dostal Jim Clark.

Britův Lotus-Climax však postihly velké vibrace od motoru, což postupně přestalo bavit vodní čerpadlo, které vypovědělo službu. Brabham se tak vrátil do čela a než se dostal k šachovnicové vlajce, nadělil celému zbytku pole kolo.

Čtěte dále: „Fígl“ Mercedesu, který usnadní pilotům starty – otvory v páčce ovládající spojku

Diskuse k článku

Napsat komentář