S ředitelem závodů o změnách pravidel

Sezona 2017 přinesla změny pravidel nejen v oblasti samotných vozů. Úpravy se týkají rovněž některých sportovních regulí. Ke změnám se v Austrálii vyjádřil technický delegát FIA Charlie Whiting.

Štítky: Charlie Whiting Pravidla Zveřejněno 1. 04 2017 — Pavel Fabry

Pevné starty i za deště

Důležitou změnou pravidel je aplikace pevného startu za mokrých podmínek. Dosud se v takových situacích jezdci rozjeli za safety carem. Když byla trať již v dostatečně dobrém stavu, safety car zamířil do boxů a následoval letmý restart. Letos však v momentě, kdy ředitelství závodu prohlásí situaci za dostatečně bezpečnou, se jezdci seřadí do svých startovacích pozic a do závodu odstartují pevným startem.

“Co se bude dít teď, je, že pojedeme více než jedno zaváděcí kolo a až se pak rozhodneme poslat safety car do boxů, řekněme, že jsme za safety carem odjeli pět zaváděcích kol, pak namísto toho, aby byly vozy vypuštěny, se vrátí zpátky na rošt,” vysvětluje Whiting.

“Závod bude zkrácen o počet kol za safety carem minus jedno, protože to bude ten počet, který jsme odjeli, jedno zaváděcí kolo plus pět kol nebo kolik to ve skutečnosti bude.”

Pokud jezdec bude startovat z boxů, bude mu umožněno přidat se k ostatním a absolvovat zaváděcí kola. Poté se však musí vrátit zpátky do boxů a startovat odtud. Během této fáze se nesmí měnit pneumatiky.

V sezoně 2017 budou i po rozjezdu za safety carem následovat pevné starty

Rychlejší vozy, bezpečnější okruhy

Monoposty formule 1 dosahují v sezoně 2017 díky větším pneumatikám a přepracované aerodynamice mnohem vyšších rychlostí v zatáčkách. To si vyžádá úpravy některých okruhů z bezpečnostních důvodů.

Whiting vysvětluje: “Většina okruhů bude malé úpravy vyžadovat. V Melbourne byla posílena bariéra z pneumatik na čtyřech místech. Něco podobného se bude zřejmě dít spíše na starších okruzích, zatímco Šanghaj, Bahrajn a taková místa nepotřebují žádné úpravy. Samozřejmě, ty starší okruhy si nějakou práci vyžádají, procházíme to okruh od okruhu, provádíme simulace a zjišťujeme, co přesně je třeba a kde.”

Ve snaze určit, jakou bariéru a jakého rozsahu je potřeba použít, FIA využívá počítačové simulace. Ty jsou však v zásadě jednoduché. “V rámci simulace si vytváříme svůj vlastní rychlostní profil, a ten počítá rychlost vozu po každých třech metrech, pak se v tom místě nakreslí tečna k závodní stopě, zjistí se, jak je dlouhá, jak rychle vůz na té vzdálenosti zpomalí a v jaké rychlosti do bariéry narazí.

Pak se rozhodne, jaký druh bariéry v tom bodě potřebujete. Je to takhle jednoduché, vážně. Testovali jsme spoustu různých uspořádání bariér Tecpro a bariér z pneumatik a můžeme říct, že když vůz narazí v rychlosti 65 km/h, pak potřebujeme tři řady pneumatik a trochu Tecpro, nebo něco takového. Je to velice, velice jednoduché.”

Motorsports: FIA Formula One World Championship 2016, Grand Prix of Monaco

Rádiová komunikace omezena už jen v zaváděcím kole

Regule upravující, co smí a co nesmí být řečeno prostřednictvím vysílačky mezi pilotem a boxou zdí, byly v loňském roce žhavým tématem. FIA nejprve týmům výrazně svazovala ruce a postihovala prohřešky, později však otočila a pravidla téměř zcela uvolnila. Jak je to ale v roce 2017?

“Celé jsme to uvolnili po všech těch loňských diskuzích. Uvalili jsme poměrně striktní omezení na zaváděcí kolo a to je vše. To je skutečně jediná část, kde se musejí vejít do určitého výběru typů zpráv, které si během té doby mezi sebou smějí předávat, zbytek je volný. Je to přesně tak, jak to bylo ke konci loňského roku,” vyjasnil Whiting.

Kličovat už se opět smí, ne však nebezpečně

Velmi nejasná byla místy pravidla ohledně bitev v brzdné zóně. Někteří jezdci měli pocit, že jsou zbytečně přísně trestáni, jindy zase marně volali po penalizaci pro soupeře a odkazovali se na incidenty z minulosti. V roce 2017 bylo zrušeno pravidlo, které si vysloužilo přízvisko “Verstappenovo pravidlo”, protože se týkalo možného počtu změn směru při brzdění. Sportovní komisaři nyní budou incidenty posuzovat zcela individuálně a trestat ty, kde je jeden jezdec evidentně na vině.

“Teď máme jednoduché pravidlo, které říká, že když jezdec mění směr nevypočitatelně, jede bezdůvodně pomalu nebo se chová způsobem, který by mohl ohrozit jiného jezdce, pak bude vyšetřován. Loni jsme udělali to, že jsme vzali existující pravidla a přidali poznámky o tom, jak budeme ta existující pravidla interpretovat, a ta interpretace byla jednoduše taková, že jezdci by neměli měnit stopu během brzdění.

Nyní budou sportovní komisaři vyzváni, aby se jednoduše zaměřovali na každý incident a posuzovali ho nezávisle. Každý incident bude posuzován jen na základě toho, zda to byl nebezpečný manévr či nikoliv, ne nezbytně proto, že někdo měnil stopu na brzdách.”

Motorsports: FIA Formula One World Championship 2016, Grand Prix of Belgium

Sportovní komisaři budou mít přístup k videoarchivu

Nejedná se ani tak o nové pravidlo, jako spíše o nástroj, který může pomoci konzistentnějšímu rozhodování sportovních komisařů. Ti totiž nyní budou mít přístup k videoarchivu, ve kterém budou zaznamenané předchozí prohřešky.

“Pokusili jsme se pomoci sportovním komisařům tak, že jsme zavedli něco, co nazýváme video-archivním systémem, který jim umožní okamžitě se odkázat na jiné incidenty podobného charakteru. Aniž by se tím museli zdlouhavě probírat, budou schopni vytáhnout si podobné incidenty. Ty budou rozděleny podle typu incidentu, například způsobená kolize, klik, klik, šest takových incidentů, podívají se, jaká byla rozhodnutí, protože ta budou pomocí štítků přiřazena k incidentům. To by mělo komisařům poskytnout větší šanci být konzistentní, ale také dělat věci rychleji,” řekl Whiting.

Diskuse k článku

Napsat komentář