O tom, jak je F1 “neprodejný shit”

Je to o motivu. Všechno je to o motivu.

2 Štítky: Bernie Ecclestone GP Velké Británie Zveřejněno 8. 10 2015 — Tomáš Richtr

Formuli 1 miluji nejen proto, že mě nejvíce překvapí v momentě, kdy to nejméně čekám, ale že mě ještě vůbec překvapí. Navzdory drobné dávce arogance v tomto prohlášení obsažené se ale jedná o upřímné vyznání.

Poslední dva týdny se v mediálních F1 kruzích hodně točí téma Silverstonu, dějiště Velké ceny Velké Británie. To generuje atraktivní nadpisy, jako například “GP Anglie v ohrožení”, “Silverstone bez peněz nepřežije” či snad dokonce “F1 je shit” a “produkt, který je neprodejný”. Což je nadpis, který vypadá obzvlášť skvěle tři řádky nad nadpisem typu “Andretti: F1 je dobrý produkt”.

V Česku je to možné, protože když si vybavíte problémy spojené s MotoGP v Brně, tak nejednoho překvapí, jak je možné, že to při takové fanouškovské podpoře a brilantní návštěvnosti prostě nefunguje. Ano, ona hybridní kombinace byznysu, politiky a různých střetů zájmů. Inu, ani ve vyspělé Británii to není jinak.

Proto je nutné sledovat prohlášení o Silverstonu z jiné perspektivy. Co za nimi je? Proč šéf GP Velké Británie, která byla letos VYPRODANOU sportovní událostí, říká, že se mu nedaří prodávat lístky?

“Jako promotér promuji to, co dostanu do rukou,” řekl Patrick Allen. “A jestli to nemá patřičnou úroveň, lidé si to nekoupí. Už měsíce říkám Berniemu Ecclestonovi, že lístky na ‘shit produkt’ neumím prodat.”

To je, jako kdybyste vyprodali Brno na závod MotoGP, a pak se Karel Abraham vztekal, že tenhle shit produkt se mu nedaří prodávat.

Jenže stejně jako Karel Abraham, také promotéři GP Anglie touží po něčem, k čemu je ne vždy snadné se dostat: peníze daňových poplatníků. Pokud ani při vyprodané velké ceně nemá organizátor naději udržet byznys v černých číslech, indikuje to jenom fakt, že postavil špatnou smlouvu. A smluvním partnerem Silverstonu je samozřejmě Bernie Ecclestone.

Bernie Ecclestone a šéfové Silverstonu se prostě jen snaží podojit státní kasu.

Ecclestone k tomu kromě svého brilantního talentu pro oblast “komunikace v médiích” využívá také lehce asociálního, ale přesto obdivuhodně mrštného, pobočníka jménem Christian Sylt. Forbes, Independent, The Times, Daily Mail…, všude tam jsou Christian Sylt a jeho partnerka Caroline Reid schopni intriky Bernieho Ecclestone protlačit. Jestli jste někdy slyšeli o slovu recyklace, tak tihle dva jsou na recyklaci něčeho jednou řečeného brilantní odborníci. A co recyklují tendenčně ve prospěch Bernieho Ecclestona, to také patřičně prezentují.

Podíváte-li se na objem mediálního pokrytí Allenových a Ecclestonovcýh hlášek, tak se jedná o prvotřídní PR výkon. Pravý smysl tohoto úmyslu ale většině médií uniká. Snad jedině Ian Parkes z britského Autosportu se nenechal unést a po rozhovoru s Patrickem Allenem z toho vznikl následující nadpis: “Šéf Silverstonu řekl, že GP Anglie je do roku 2026 zabezpečena”.

Zajímavá hra. Ale se zajímavým kontextem: Aby šéf vyprodaného Silverstonu nazýval F1 “shitovým produktem”, je hra špinavá. Pohoršili jsme se nad tím, že Luca di Montezemolo přirovnal jízdu pilotů F1 k jízdě taxikářů, aby jej o pár hodin později ztrapnila památná GP Bahrajnu 2014. A co si musel vyslechnout Sebastian Vettel, že ani na stupních vítězů se “shit” neříká.

Teď jsou, ani ne tak problémy Silverstonu jako toho slova, plná média. Ve stejném rozsahu jako cestovní pasy prezidenta Zemana.

PS.: Titulní obrázek je z… tak trochu… slušně řečeno… zaneřáděné GP Velké Británie 2012, kdy bylo lidem s platnými vstupenkami doporučováno, aby raději nejezdili na okruh. Tak použitím stejné logiky: přesně takhle vypadá “shit produkt”.

Diskuse k článku

Napsat komentář