Nudný Mercedes v F1? Co teprve Volkswagen a WRC!

F1 je nudná, podívejte se na jiné série, třeba rallye. To jsou opravdové závody! Přesně tak zní argument některých diváků motorsportu. Jenže královna rallye, tedy třída WRC, zažívá potíže, které jsou na chlup podobné těm, co trápí formuli 1: Tedy dominance jednoho týmu. Nejen o tom hovořil pro iDnes jeden z nejpovolanějších – Martin Prokop, účastník…

4 Štítky: F1 Zveřejněno 29. 01 2016 — Lukáš Štěrovský

F1 je nudná, podívejte se na jiné série, třeba rallye. To jsou opravdové závody! Přesně tak zní argument některých diváků motorsportu. Jenže královna rallye, tedy třída WRC, zažívá potíže, které jsou na chlup podobné těm, co trápí formuli 1: Tedy dominance jednoho týmu. Nejen o tom hovořil pro iDnes jeden z nejpovolanějších – Martin Prokop, účastník seriálu WRC.

Vypadá to, že ani nový ročník elitního rallye šampionátu změnu nepřinese. V Monaku kraloval úřadující šampion Sébastien Ogier. „Volkswagen dál dominuje, takže šampionát je daný a bohužel zase nudný. Bavil jsem se i s ostatními jezdci a shodli se, že kdyby tady nebyl Volkswagen, byl by to nádherný šampionát, ve kterém se otevřeně bojuje o všechny pozice,“ říká Martin Prokop.

Nepřipomíná vám to něco? Třeba dominanci Mercedesu, potažmo Lewise Hamiltona ve formuli 1? „Automobilky mají vybrané série, kde se to dá penězi udělat. Ale tak to v motorsportu je. Viděl jsem to i na Dakaru, kam Peugeot vlétl s takovou silou, že nikdo nechápal, co předvádějí. Totéž je v F1 a i v rallye,“ tvrdí tuzemský závodník.

Přestože se pořadatelé snaží najít řešení, jak závody zatraktivnit, zatím neexistuje jedno obecně platné pravidlo, které by dokázalo zajistit vyrovnanost většiny účastníků. „V některých okruhových sériích – aby technická dominance nebyla taková – přidávají handicapy. Ať už restriktory, závaží… V rallye ne.“

Stejně jako Ogier v rallye je i Hamilton v F1 takřka nepřekonatelný. Co podle Prokopa definuje tyto vítězné typy? „U Ogiera je to touha po vítězství spojená se sebejistotou, že jde až za hranu. Má špičkového hlavního inženýra, se kterým si jedou na svůj píseček, což další dva jezdci Volkswagenu těžko koušou. Ať v týmu říkají, co chtějí, tak kolem Ogiera je vše postavené.“

Podobná tvrzení o statusu jedničky kolují i na adresu britského mistra světa v německém týmu. „Určit jedničku je blbost. Možná se tím jezdci zvýší sebevědomí, ale taktika v rallye neexistuje. Ale pokud je jeden inženýr lepší než druhý, tak ho dostane jednička, což ho může posunout dál. Může dostat i víc testovacích dnů, vyšší plat,“ přibližuje Prokop.

Zapomenout samozřejmě nelze ani na samotný vůz. „To auto je tak skvěle vyvinuté a vyladěné do detailu, že nikdo nemá šanci se ani přiblížit.“ Něco takové samozřejmě ztěžuje pozici netovárním týmům v F1, stejně jako soukromníkům v rallye.

„Je to čím dál horší a musím říct, že mě to štve. Dokud Volkswagen neudělá velký průšvih a jeho dvě auta nedojedou, tak není šance se hrabat do první pětky. I proto si ani letos velké ambice nedávám. Počkám na rok 2017, kdy má přijít nový typ WRC, a pak se rozhodnu, jestli nejít o třídu níž a tam o něco bojovat,“ dodává Martin Prokop.

Fanouškům tak nezbývá než doufat ve zlepšení. Jak v rallye, tak i ve formuli 1…

Diskuse k článku

Napsat komentář