Nové cíle, další výzvy – Button se loučí s F1. V plánu má sepsání knihy, zisk titulu v triatlonu a účast v Le Mans

Poslední listopadový víkend Jenson Button absolvuje svůj 305. a pravděpodobně poslední závod. U McLarenu ho počínaje sezonou 2017 nahradí Stoffel Vandoorne. Brit i nadále zůstane členem týmu, ale chce se věnovat také jiným věcem mimo formuli 1. Button nevyloučil možnost svého návratu v sezoně 2018, ale jeho věk mu zřejmě vystaví stopku. Uvažoval už šestatřicetiletý pilot…

Štítky: Jenson Button McLaren Zveřejněno 22. 11 2016 — Marie Tomšíková

Poslední listopadový víkend Jenson Button absolvuje svůj 305. a pravděpodobně poslední závod. U McLarenu ho počínaje sezonou 2017 nahradí Stoffel Vandoorne. Brit i nadále zůstane členem týmu, ale chce se věnovat také jiným věcem mimo formuli 1.

Button nevyloučil možnost svého návratu v sezoně 2018, ale jeho věk mu zřejmě vystaví stopku. Uvažoval už šestatřicetiletý pilot nad tím, co by vyzdvihl ze své kariéry? „Wow, na to je ještě moc brzo. Nějak to není ono, protože to není konec do té doby, než to opravdu skončí.

banner_hunt

Samozřejmě, každá kariéra má své vzestupy i pády. Vždy jsem před stagnující kariérou upřednostňoval velký vzestup, a to se mi povedlo! Stoprocentně, mám své úspěchy i neúspěchy. Velmi dobře si vzpomínám na období, kdy se mi dařilo, a stejně jako každý jiný se snažím zapomenout na to špatné. V paměti mi zůstane ten moment, když jsem projel cílem v Brazílii a vyhrál titul.

Určitě nikdy nezapomenu na mou první jízdu s monopostem formule 1, bylo to výjimečné. Bylo to v roce 1999 s mclarenem na Silverstone. Jednalo se o odměnu za vítězství v britském šampionátu formule Ford. Nemohl jsem odjet mnoho kol, ale říkal jsem si, že to byla zábava a že to bylo něco pro mě. Můj první řádný test jsem absolvoval s Prostem. Bylo to v Barceloně. Když jsem projel cílovou čáru, na mé tváři byl široký úsměv. Tak úžasných momentů bylo víc, ale to si nechám pro svou knihu.“

Jenson Button letos absolvoval svou sedmnáctou sezonu ve formuli 1. Má nějaký tip pro nastupující generaci, jak dosáhnout podobně úctyhodného čísla? „Není to tajné. Myslím, že jsem ve formuli 1 chtěl zůstat a zůstal tak dlouho, protože se pořád mění. Je to o tom, jestli jste schopní a ochotní naučit se něco nového. To je oproti jiným sportům velký rozdíl. Výkon, který máte k dispozici se pořád mění, stejně jako vaše konkurence. To je něco, co vás každou sezonu vzrušuje.

Základní vlastností každého pilota by měla být ochota učit se. To znamená, že kolem vás bude neustále jiné prostředí, což udrží vaše nadšení. Samozřejmě je potřeba štěstí, a na tom stavět. Vaše jezdecké schopnosti, technické dovednosti a umění správného jednání se sponzory. A musíte být rychlí. Když nemáte rychlost, v dlouhodobém horizontu vám nic nepomůže.“

Button se ve formuli 1 udržel jako pilot, který za své výkony dostával zaslouženou odměnu. Nikdy se neocitl v roli, kdy by za svou sedačku musel platit. „Ano, nikdy jsem neplatil za závodění. Pro britského pilota je to těžké, protože u nás není příliš velká podpora motorsportu. Vláda to nefinancuje a okolo není moc sponzorů. Jihoameričtí jezdci mají mnohem větší podporu, ať už ze strany vlády nebo velkých sponzorů.

Piloti formule 1 nejsou žádné politické loutky. Ano, nejsme tak otevření, jak by si představovala média, ale to s politikou nemá nic společného. Nevím o nikom, kdo by média využíval pro svůj prospěch. Například Lewis. Na sociálních sítích ho sleduje mnoho lidí, ale je to trojnásobný šampion. Kdyby nebyl trojnásobným mistrem světa, nezískal by si takovou pozornost. Pokud jste ve stejné pozici jako Lewis a sdílíte fotku, tak samozřejmě, že to nezůstane bez povšimnutí.“

Britský pilot i nadále zůstane součástí McLarenu, a to v roli poradce. Bezesporu bude patřit k těm nejzkušenějším lidem v zákulisí formule 1. Existuje něco, co by chtěl změnit? „Nic nezměním, pokud budu v F1 i nadále zapojený, a to budu. Co se týče McLarenu, mým úkolem bude vývoj vozu. Budu naslouchat zpětné vazbě pilotů a budu se snažit pomoci týmu pochopit ji, což někdy není úplně jednoduché. Mým úkolem, mojí prací, bude pomoci budovat tým. Tak dlouho jsem stál na jedné straně. Teď mám možnost udělat krok zpět a podívat se na věci z jiného úhlu. Jsem si jistý, že se toho můžu hodně naučit.“

Pojďme se ale podívat naopak do minulosti. Kdo vlastně Buttona připravoval na kariéru pilota formule 1? „Můj otec hrál v mé kariéře velkou roli. Díky němu jsem začal závodit. Závodil v rallycrossu a já se na něj rád díval. Miloval jsem vůni gumy a ten hluk. To mi bylo tak pět nebo šest. V sedmi letech mi koupil motokáru. Když jsem závodil, miloval jsem pozornost a chtěl jsem se dostat na stupně vítězů. Zbožňoval jsem vítězství. Ten pocit, když jsem měl větší trofej než všichni ostatní. Všichni tady milujeme, když můžeme někoho nakopat do zadku! (směje se) Pocit vítězství zřejmě poháněl mou kariéru. Postupně jsem se posouval dál, dokud jsem se konečně nedostal do F1.“

Pro pilota formule 1 není snadné vést soukromý život. Právě Button byl v počátcích své kariéry cejchován jako playboy. „Ano, to je cena, kterou musíme zaplatit za to, že děláme tu nejlepší práci na světě – pilota formule 1. Někdy to je trochu nepříjemné, protože ať jste sportovec, zpěvák nebo herec, jste známý. Ale nic není dokonalé. Jsem si jistý, že od příštího roku povedu mnohem jednodušší život. Jsem v lepší kondici než kdy jindy. Mým cílem je být amatérským mistrem světa ve triatlonu. Rád bych závodil v Le Mans. Koneckonců, chtěl bych zkusit i rallycross.“

A jak Button bude prožívat svůj poslední závod? „Víkend v Abú Dhabi bude určitě velmi emotivní. Posledních pár let bez mého otce bylo dost obtížných. Takže ano, můj poslední závod bude těžký, ale bude tam má máma i jedna z mých sester a spoustu přátel. Bude to velmi zvláštní víkend. Žádný konec, ale nový začátek.“

Čtěte dále: Button nesouhlasí s Alonsem: Větší spolehlivost nového motoru se projevuje i na výkonu, tvrdí Brit

Diskuse k článku

Napsat komentář