Nová aerodynamická podoba formulí pro sezonu 2019

Hodně vášní vzbudily změny technických pravidel kolem aerodynamiky pro sezonu 2019. Ty byly navrženy se záměrem usnadnit předjíždění. A schváleny podle mechanizmu, který si nežádal jednotný souhlas všech týmů F1. Což je samo o sobě často nedosažitelná meta. Úpravy aerodynamiky pro sezonu 2019 prošly za podpory Mercedesu a dalších týmů. Zásluhou uznávaného experta Giorgia Pioly máme teď šanci nahlédnout podrobněji do změn, které nás čekají.

1 Štítky: 2019 Technika Zveřejněno 26. 05 2018 — GPF1.cz

Klíčovými prvky formulového vozu jsou přední a zadní spojler. Ten přední je daleko důležitější než ten zadní. Kromě přítlaku rozhoduje o tom, jakým způsobem je distribuován vzduch dál podél auta. Přední spojler verze 2019 bude širší o 20 centimetrů, což je ale jen jedna ze změn.

Zakázány budou všelijaké přídavné aerodynamické prvky na okrajích předních spojlerů. Hlavní důvod je ten, že ačkoli jsou pro generování dalšího toku vzduchu velmi důležité, právě proto jsou citlivé na jakékoli turbulence, které způsobuje formule jedoucí vepředu. Odebráním těchto elementů se citlivost předního spojleru sníží, což usnadní život pilotům jedoucím v závěsu za soupeřem.

Struktura pater (na obrázku s červenou barvou) bude nově povinně o 20 centimetrů vyšší. Tyto elementy předního křídla nově pomohou méně toku vzduchu k dalším částem auta, ale robustnější konstrukce tak bude opět méně citlivá na turbulence. To samé platí pro omezení počtu malých vodicích lišt na spodní straně křídla. Širší proud vzduchu v důsledku omezení počtu elementů bude více odolný vůči jakýmkoli turbulencím vzniklých vozem vepředu.

Stejná logika stojí za zákazem různých křidélek směrujících proud do brzdových trychtýřů. Zakázány budou také triky, které pomáhají přivádět vzduch na matici kola a v důsledku toho generovat extra přítlak. Deflektory, což jsou aerodynamické elementy za předními koly, budou pro stejné důvody rozměrově omezeny nově tak, že budou o 15 cm nižší a o 10 cm delší.

Posuneme-li se dál k zadnímu spojleru, ten bude mít nově zakázány žábry v bočnicích. Zadní blok přítlačného křídla bude o 10 centimetrů širší a může být o 2 centimetry vyšší. pohyblivý systém DRS nově rozšíří mezeru mezi elementy zadního spojleru z 65 na 85 centimetrů.

Jak tyto změny prošly, se dozvíte zde:

Mercedes hlasoval pro změny aerodynamiky, protože s tou svou už je v koncích

Diskuse k článku

Napsat komentář