Německý mistr, ale žádná GP Německa v roce 2017. Proč?

Mistrem světa sezony 2016 se stal německý pilot. Pohár konstruktérů ovládl německý tým. V následujícím roce bude ve třech továrních týmech (Ferrari, Mercedes, Renault) jezdit Němec. Tento výčet má jeden nedostatek – v následujícím roce se nebude konat žádný německý závod. Nad důvody tohoto rozhodnutí uvažuje zkušený novinář Joe Saward. Velká cena Německa byla ještě…

1 Štítky: GP Německa Joe Saward Zveřejněno 30. 11 2016 — Marie Tomšíková

Mistrem světa sezony 2016 se stal německý pilot. Pohár konstruktérů ovládl německý tým. V následujícím roce bude ve třech továrních týmech (Ferrari, Mercedes, Renault) jezdit Němec. Tento výčet má jeden nedostatek – v následujícím roce se nebude konat žádný německý závod. Nad důvody tohoto rozhodnutí uvažuje zkušený novinář Joe Saward.

Velká cena Německa byla ještě před pár lety neodmyslitelnou součástí formule 1. Poprvé se v mezinárodním kalendáři objevila v roce 1926. Od té doby bychom jen stěží hledali sezony, kdy se zde nekonal žádný závod. Stalo se tak v roce 1955 v důsledku zřejmě nejtragičtější nehody v dějinách motorsportu. Při závodě Le Mans tehdy zahynulo více než sto diváků. V roce 2007 došlo k politickým neshodám a závod nesl název GP Evropy. V loňské sezoně Nürburgring nedodržel podmínky dané ve smlouvě.

banner_vstupenky

Dává to smysl? Jak chce F1 těžit z německého nadšení pro motorsport, když zde neuspořádá velkou cenu? Ano, Němci mohou vzít svůj karavan a dorazit na závod do Spa nebo do Rakouska, stejně jako v dobách Michaela Schumachera. Ale zdá se, že v posledních letech zájem tamních fanoušků postupně opadá. Jsou důvodem vysoké ceny vstupenek nebo snad nedostatečné nadšení z Nika Rosberga, Sebastiana Vettela, Nika Hülkenberga a Pascala Wehrleina?

Michael Schumacher byl od devadesátých let důvodem, proč si F1 získala srdce tamních fanoušků. Nejen pro to, že byl úspěšný. Díky něčemu těžko popsatelnému dokázal v německé pracující třídě vyvolat pocity hrdosti a jistoty v době nelehkého procesu opětovného slučování. Možná, že jednoho dne budou vědci schopni určit konkrétní dopady, ale jedno je jisté už teď. Michael představoval něco více než sport a svět F1 obohatil ohromným počtem nových fanoušků.

Majitel komerčních práv vám řekne, že závod vypadl z kalendáře, protože za něj nikdo nechtěl zaplatit. To je pravda. Částečně proto, že poplatky jsou příliš vysoké. V případě Nürburgringu je na vině také fakt, že vláda tamní spolkové země v roce 2009 souhlasila se soukromým investorem. Cílem bylo vybudovat z okruhu turisticky lákavou lokalitu. Problém je, že tyto peníze nedorazily. Projekt byl dokončen pouze z poloviny. Tamní politici měli strach z nařčení, že plýtvají veřejnými financemi. Bohužel, konečným výsledkem byl krach a Nürburgring byl prodán rusky hovořícím vlastníkům. Následovalo vyšetřování z Evropské unie. Důvodem bylo podezření z toho, že noví majitelé porušili pravidla určující konkurenční chování – za okruh zaplatili příliš mnoho.

Státní předseda Kurt Beck musel odstoupit a byl nahrazen Malu Dreyerovou. Její koalice odmítla poskytnout finance novému majiteli. Pravděpodobnost změny není moc vysoká. Vláda Dreyerové není příliš stabilní a nemůže si dovolit sebemenší chybu, což dokázalo i nedávné hlasování o nedůvěře, které ustála těsným výsledkem 52-49. Situaci neulehčuje také fakt, že Německo neupoutalo pozornost společnosti Formula One, která je vázaná na Berniho Ecclestona. Ten se v roce 2014 dostal do potíží s německými zákony. Soud ho sice neuznal vinným, ale zároveň ho nezprostil viny, a to je problém.

Pan E se v této záležitosti k Němcům nezachoval příliš hezky. Další právní kroky u hlavního soudu v Londýně jsou plánovány na léto příštího roku, tento příběh tak znovu zaplní stránky novin. Bude se jednat o škodách, které byly způsobeny prodejem akcií společnosti Formula One před deseti lety. Zdá se, že se jedná spíše o soukromou záležitost, přesto tento spor vrhá na F1 špatné světlo.

Letos probíhala další jednání s majiteli Nürburgringu, ale jejich zájem je příliš malý a Rusové nechtějí plnit podmínky dané ve smlouvě. Okruh Hockenheim má v plánu hostit svou velkou cenu v roce 2018, tak jak bylo dohodnuto, ale poté kontrakt opět vyprší.

Jeden by si dokázal představit, že Mercedes bude mít zájem na konání GP Německa a mohl by pokrýt část nákladů. F1 se příliš nezamlouvá řešení, že by se promotér mohl domluvit na financování s výrobcem. Zdá se, že společnosti Mercedes-Benz bylo nabídnuto, aby finance poskytla přímo F1 výměnou za traťové značení a VIP hospitality. Na základě toho by došlo ke snížení poplatku. Vypadá to tak, že společnost ze Stuttgartu o tento návrh neprojevila zájem.

Ať je to jakkoliv, nepřítomnost GP Německa není dobrá pro celou formuli 1. Vysvětlení je nejasné…

Čtěte dále: Z nového kalendáře mizí Německo, Baku se přesouvá kvůli Le Mans

Ani německý mistr světa v barvách německého týmu nezachránil Velkou cenu Německa 2017

Ani německý mistr světa v barvách německého týmu nezachránil velkou cenu Německa 2017

Diskuse k článku

Napsat komentář