Nejneúspěšnější jezdci: Taki Inoue

Druhý díl seriálu věnovaný pilotům, kteří v královně motorsportu příliš mnoho úspěchů nenasbírali, věnujeme možná nejvtipnějšímu závodníkovi posledních desetiletí.

1 Štítky: Neúspěšní jezdci Taki Inoue Zveřejněno 19. 10 2014 — Michal Mikoláš

Druhý díl seriálu věnovaný pilotům, kteří v královně motorsportu příliš mnoho úspěchů nenasbírali, věnujeme možná nejvtipnějšímu závodníkovi posledních desetiletí.

Jmenuje se Takačiho Inoue. Nikdo mu však neřekne jinak než Taki. Narodil se 5. září 1963 v Kobe. Tento článek měl být původně věnován Takiho dvaapadesátinám, z různých důvodů však jeho narozeniny slavíme o měsíc a půl později.

Na kontě má osmnáct závodů. Nezískal žádný bod, nejlepším výsledkem je osmé místo z Grand Prix Itálie 1995. Byl považován za platícího jezdce, však také startoval za nedostatkem financí sužované týmy Simtek a Footwork.

Většina pilotů formule 1 svou závodní kariéru začíná na motokárách. Inoue na nich nikdy nezávodil. Přesto se však dokázal probojovat do britské formule Ford, japonské formule 3 a dokonce formule 3000.

Podařilo se mu sehnat sponzory, kteří ho dokázali protlačit do sedačky Simteku ve Velké ceně Japonska 1994. Do paměti fanoušků se však zapsal zejména dvěma incidenty ze sezony 1995, kdy jezdil pro Footwork. První přišel v tréninku na Velkou cenu Monaka. Inoue čekal na odtažení svého vozu (stále seděl v kokpitu), když do něho narazilo jiné vozidlo a poslalo formuli s Inouem za volantem vzhůru nohama a do bariér.

V Maďarsku hrál hlavní roli Inoue společně s automobilem Tatra. V závodě ho zradil motor, který se posléze vzňal. Inoue se snažil oheň uhasit, avšak v ten okamžik do něho narazila maršálova tatrovka. Inoue vyvázl s poraněnou nohou. Naštěstí pro něho však již byl fit pro následující závod.

V roce 1996 měl Inoue nakročeno do Minardi. Na poslední chvíli ho však zradili sponzoři, a tak Inoueho kariéra pilota formule 1 doznala svého konce. Sympatický Japonec se poté pokoušel o štěstí ve sportovních vozech. Ty ho však nikdy příliš nebavily. Chvíli dokonce přemýšlel o závodění v americké sérii Indycar. Z těchto ambic však rychle sešlo:

„Indy v žádném případě nepřicházelo v úvahu. Prostě jsem na to neměl koule. Zúčastnil jsem se privátního testování před závodem 500 mil Indianapolis a doslova jsem se z toho pos*al,“ přiznává  Taki.

Inoue tak definitivně pověsil volant na hřebík v roce 1999. Od té doby (byť tvrdí, že je osmnáct let nezaměstnaný) se stará o kariéry mladých japonských pilotů a podniká v důlním průmyslu. Žije v Monaku a v posledních letech se stal doslova internetovou celebritou. Mohou za to jeho vtipné a ironické rozhovory a zejména tweety. Za všechny si připomeňme alespoň dva:

„Mou nejcennější sbírkou jsou kamínky z kačírku každého závodního okruhu. Když jsem se ocitl mimo trať, auto nasbíralo mnoho štěrku. Tak jsem si ho nechal.“

„Jede se GP Macaa! Miluji ten závod. Jedou tam opravdoví závodníci, žádní nazdárci. Možná proto jsem tam nikdy nebyl.“

Samotný Inoue se považuje za naprosto mizerného jezdce: „Mám na kontě pouze osmnáct startů, nezískal jsem jediný bod a v kvalifikaci jsem byl vždy o hodně pomalejší než můj kolega, bylo to tak o dvě až pět sekund na kolo. V průběhu mé kariéry jsem nikdy nikoho nepředjel. Myslím, že patřím rozhodně k nejhorším pilotům F1 vůbec,“ říká Inoue.

Nutno však dodat, že Inoueho sebekritika není na místě. Ve Footworku jeho inženýři údajně vůbec nevyslýchali požadavky na změnu nastavení. V testech odjel jen několik kol a za kolegou Maxem Papisem nijak výrazně nezaostával, naopak ho dokázal několikrát porazit. A navíc, za osmé místo by v dnešních dnech nasbíral poměrně slušnou porci bodů…

 

Diskuse k článku

Napsat komentář