Názor: Zrušení pátečních tréninků je nevyhnutelné – anketa

S postupnou změnou vlastnické struktury F1 se řeší i takové viditelné věci, jako je formát Grand Prix víkendu. Ten se sestává ze dvou devadesátiminutových tréninkových jízd v pátek před polednem a po poledni, jednoho hodinového tréninku v sobotu před obědem a hodinové kvalifikace. Neděle pak nabízí samotnou velkou cenu. Ve většině případů program doplňují závody…

9 Štítky: FOM Pravidla Zveřejněno 25. 12 2016 — Tomáš Richtr

S postupnou změnou vlastnické struktury F1 se řeší i takové viditelné věci, jako je formát Grand Prix víkendu. Ten se sestává ze dvou devadesátiminutových tréninkových jízd v pátek před polednem a po poledni, jednoho hodinového tréninku v sobotu před obědem a hodinové kvalifikace. Neděle pak nabízí samotnou velkou cenu.

Ve většině případů program doplňují závody juniorských formulí GP2, GP3 a další seriály například cestovních vozů.

Již po dlouhá léta jsou páteční tréninky tak nějak formálně vyjmuty z Grand Prix víkendu tím, že to jsou spíše testovací jízdy. Inženýři svá auta osazují různými senzory a nasazují se staré motory na konci své životnosti. Závodní jezdci některých týmů mají volno, protože jej pro úvodní trénink střídají nováčci, kteří si takové jízdy často platí prostřednictvím sponzorů, nebo jsou tyto kapacity využívány pro důkladnou přípravu na budoucí Grand Prix působení konkrétního jezdce.

Existence pátečních tréninků v reálu také znamená, že Grand Prix víkend je pro týmy – a vlastně i fanoušky – čtyřdenní. Vše totiž začíná již čtvrtečními schůzkami se zástupci médií a sérií tiskových konferencí. Konají se také setkání s fanoušky. Probíhají technické přejímky a další přípravné práce, například se řidiči safety a medical caru seznamují s tratí.

Pro techniky týmů to ale znamená být připraven již v úterý nebo ve středu s veškerou infrastrukturou. To je hlavní důvod, proč jsou závody víkend po sobě nemalou noční můrou z pohledu koordinace a logistiky.

Jste pro zrušení pátečních tréninků?

To vše klade velké nároky na samotného fanouška, který si chce dosyta vychutnat vše, co velké cena nabízí. Musí totiž být připraven v místě dění vlastně už ve čtvrtek. Započítejte cenu lístků, nároky na dopravu, ubytování a stravu, a zjistíte, že se jedná o velmi nákladnou srandu. A to vše v situaci, kdy se páteční tréninky vlastně vyznačují jen únavným kroužením s cílem nasbírat údaje o tom, jak si počínají různé specifikace pneumatik v různých podmínkách. A na výjimky se tak beztak děje před prázdnými tribunami.

Praxe navíc ukázala, že když se v pátek tato data nasbírat nepodaří, třeba kvůli nepřízni počasí, týmy jsou méně připravené a musejí více hádat nastavení auta pro nedělní závod. Jinými slovy: absence pátečních jízd má za následek větší nepředvídatelnost. Ukažte mi někoho, kdo by byl ochoten proti větší nepředvídatelnosti v závodech F1 protestovat.

Když se na to podíváte s větším nadhledem, tak prostor pro přípravu týmů během pátečních tréninků je vlastně na škodu! A to nemluvím o tom, že v pátek – minimálně dopoledne – lidé pracují a zejména první trénink se tak vyznačuje minimální sledovaností.

Se zrušením pátečních tréninků by bylo potřeba dramaticky snížit ceny vstupenek na okruh, což je údajně také jedním z cílů nových majitelů. Veškeré předcházející aktivity tak posunout. Považte sami: autogramiáda jezdců v pátek odpoledne nebo večer? Nějaký mejdan k tomu? A v sobotu by to pak všechno začalo. Samozřejmě ne dříve než se zbavíte kocoviny z události o den dříve!

Trénink brzo ráno, ve stejné době, v jakou se dřív jezdil takzvaný nedělní warm-up. Ten byl tou nejlepší nedělní snídaní. Pak kvalifikace a odpoledne menší závod. V neděli dopoledne závody doprovodných sérií a po poledni pak samotná GRAND PRIX. Prostě paráda.

Sobotní i nedělní program by byl zahuštěnější – některým velkým cenám by fakt pomohlo zbavit se úmorných prodlev mezi traťovými aktivitami. A se snahou nových majitelů F1 rozšířit kalendář je stejně nevyhnutelné závodní víkend trochu zmenšit, aby se s tím týmy a jejich zaměstnanci vypořádali snáze.

Já bych hlasoval pro zrušení, výměnou za atraktivnější a hutnější program v sobotu a v neděli. Jediné, co by mě na tom mrzelo, je ztráta našich ‘talk show’ – jak jsem tomu začal říkat – během přenosů na Sport 1. Velmi uvolněná konverzace na různá témata ve spojení se zapojením fanoušků přes Facebook a poměrně intenzivní interakce s nimi, to je formát, který jsem si velmi oblíbil. A doufám, že fanoušci také.

Jsem si ale jist, že bychom našli jinou, minimálně stejně hodnotnou náhradu, které by umožnila fanouškům zažít pocit, že jsou přímo v centru dění!

Čtěte dále: Analýza: Kdy se Mick Schumacher dostane do F1?

Diskuse k článku

Napsat komentář