Názor: Zrušení modrých vlajek pomůže předjíždění

Když považujete něco za tak samozřejmého, jako že se například na českých silnicích jezdí vpravo, máte za blázna kohokoli, kdo navrhne změnu. Podobně silně zakořeněný je ve formuli 1 institut modrých vlajek, které pomáhají lídrům závodu, když dojedou pomalé piloty o kolo zpátky. Přesto říkám: jejich zrušení výrazně pomůže a ničemu neublíží.

8 Štítky: Pravidla Zveřejněno 4. 09 2017 — Tomáš Richtr

Již od začátku éry aerodynamiky existuje problém sousledné jízdy dvou formulí za sebou. V turbulencích vytvářených autem vepředu má auto vzadu obrovské potíže související se ztrátou přítlaku a požadovaného toku vzduchu podél auta. Tento problém je tím větší, čím lepší jsou inženýři v rešerši aerodynamiky a s tím souvisejícími toky vzduchu. A to navzdory všem snahám efekt turbulencí potlačit. Jako tomu bylo v roce 2009, kdy na svět přišly aerodynamicky ošklivé formule z pera Pracovní skupiny pro předjíždění vedené Rossem Brawnem. Jestli vůbec přinesly nějakou úlevu v síle turbulencí, tak ta byla brzy překonána právě zmíněnými inženýrskými inovacemi, a to nemám zrovna na mysli trik s takzvanými dvojitými difuzory.

Snahy redukovat sílu aerodynamických turbulencí za formulí prostřednictvím technických pravidel nemohou být z povahy věci úspěšné, leda budou šasi auta nebo jeho důležité aerodynamické prvky standardizovány, čímž by se z F1 ale udělala standardní série typu F2. (Ne že by jí to nějak neprospělo.) Hlavně proto přicházejí mnozí zkušení inženýři s nápadem pozměnit nebo obohatit Grand Prix víkend o závod, ve kterém budou ti nejrychlejší startovat jako poslední a naopak vepředu budou ti nejpomalejší. V takových podmínkách prý budou inženýři konstruovat auta méně citlivá na aerodynamické turbulence, aby se z možnosti předjet stal jeden z důležitých a hlavně přirozených (chtěných) motivačních pilířů.

Jakkoli to má logiku, aplikovat ji skrze myšlenku ‘obrácených startovních roštů’ je ale cestou do pekel. Chytré mozky vymyslí různé ‘fake strategie’ nebo jiná opatření tak, aby rychlé auto prostě skončilo v popředí startovního roštu spíše než na jeho konci.

[gpf1video adLink=”http://gpf1.cz” adUrl=”http://gpf1.cz/wp-content/uploads/2017/09/AMCreklama.mp4″][/gpf1video]

Proč ale nedonutit inženýry stavět auta schopná předjíždět skrze daleko přirozenější způsob: zrušením (dnes velmi úzkostlivě a sterilně aplikovaného) pravidla respektování modrých vlajek? Proč neumožnit, aby si Lewis Hamilton, Sebastian Vettel nebo jiní jezdci ze špičky nevybojovali předjetí o kolo zpožděného jezdce sami? Já vím, řeknete si, to je proti duchu okruhového závodění. Vždy, když lídr dojede chvost startovního pole, pak mám právo požadovat prostor na předjetí. Právě proto, že je lídrem závodu a není nutno bojovat o pozici s dvacátým v pořadí. A proč ne, ptám se já?

Naopak, vlastností okruhového závodě je, že se různí jezdi potkávají v různých podmínkách v jiných pozicích během závodu. Modré vlajky jen sterilně závodní okruh rozstřihnou a navazují jeden na druhý tak, že se z toho stává pomyslná nudle o délce velké ceny, na které pomalejší jezdec nemá právo ovlivnit jezdce rychlejšího. A když se tak stane, tak pak v rádiové komunikaci slyšíme jen neustálé stížnosti, rozhořčení a nadávky. Zejména mladí jezdci odchovaní jízdami ve virtuálním světě simulátorů jsou na automatickou pomoc modrých vlajek zvyklí tak, že jsou při jakémkoli závanu větru z auta před sebou agresivní. A to už se nedá poslouchat!

Zrušení modrých vlajek a omezení penalizací zvýší atraktivitu závodů

Možná si řeknete, že jsem se zbláznil. Co když se nějaký pokulhávající Sauber s Pascalem Wehrleinem se ztrátou dvou kol bude chtít pomstít Mercedesu za to, že ne on, ale Esteban Ocon dostal lepší šanci a kvůli tomu možná Wehrleinova kariéra v F1 skončí? A tak prostě bude s lídrem závodu Lewisem Hamiltonem bojovat tak vehementně, že třeba ‘náhodou’ dojde ke kolizi a Hamilton ze závodu vypadne a titul připadne Vettelovi! Tak v mysli nějakých chorých jezdců se tohle riziko asi vyloučit nedá, Singapur 2008 ukázal, čeho jsou lidé v F1 schopni. Ale jednak se dají úmysly dnes velice snadno odhalit a přínos takového zrušení modrých vlajek je enormní. Vedle velkého množství neustálých soubojů na dráze přijde také adrenalin související s napětím a očekáváním, jak to všechno dopadne. Inženýři budou stavět auta taková, aby nebyla rychlá jen v kvalifikacích a pak v čistém vzduchu, když zrovna kvalifikaci vyhrají a závod dobře odstartují. Budou stavět auta, která si poradí s předjetím pomalejších vozů o kolo zpět. Nebo dokonce s rychlým soupeřem, to když se nějaký favorit dostane do kolize a po výměně předního křídla bude mít kolo ztráty.

Je to navíc opatření, které nestojí ani korunu a zavedeno by mohlo být klidně už teď v Singapuru. No… já vím, že nebude zavedeno ani v Singapuru, ani nikdy v budoucnu. Je to nápad ve své jednoduchosti tak účinný, že už jenom proto by nebyl schválen. Pro konzervativní duše F1 je tak nepředstavitelný, jako zmíněná změna jízdy vpravo na jízdu vlevo. A to je věc naopak velmi těžká, zatímco zrušení modrých vlajek je revoluční jen ve své jednoduchosti.

Ne že by to bylo nereálné, je to spíš asi neprůchozí nápad. Ale současně je to velmi vzrušující myšlenka, kterou si nešlo nechat pro sebe!

Diskuse k článku

Napsat komentář