Názor: Viník Verstappen doplatil na nekonzistentnost FIA

V sedmnácté zatáčce posledního okruhu Velké ceny USA Max Verstappen zaútočil na Kimiho Räikkönena. Útok to byl úspěšný, jenže Nizozemc si zkrátil trať a komisaři mu penalizací konečné třetí místo sebrali – k velké nelibosti celého Red Bullu. Přestože se Verstappen provinil, vina je také na straně Mezinárodní automobilové federace, která svým nekonzistentním rozhodováním vytvořila nehezkou kaňku na jinak pohledné Grand Prix.

4 Štítky: GP USA Max Verstappen Zveřejněno 23. 10 2017 — Lukáš Štěrovský

O Verstappenově vině asi netřeba příliš spekulovat. Jak prokázaly záběry z různých úhlů kamer, jeho red bull se v určitém momentu manévru skutečně dostal výrazně všemi čtyřmi koly za bílou čáru (nikoliv obrubník), která vymezuje limity trati. Pravidla hovoří jasně: pokud jezdec získá výhodu/pozici ve prospěch jiného závodníka porušením limitů trati, přijde trest. A tak se stalo.

Až doposud tedy vše v pořádku. Stejně tak jako to, že komisaři penalizují to, když se monopost dostane všemi čtyřmi koly za bílou čáru. Může se to zdát jako banalita, ale ono takové „cutnutí“ zatáčky o deset centimetrů nebo naopak vyjetí za obrubník a získání vyšší výjezdové rychlosti může v celkovém součtu udělat klidně i pár desetin na kolo.

Takže limity tratě se musí dodržovat… nebo ne? Právě to, kdy FIA a sportovní komisaři (ne)trestají překračování limitů dráhy, je dlouhodobý problém. Jak je možné, že jeden rok je třeba na takovém Silverstone potřeba hned v několika zatáčkách držet vůz absolutně precizně mezi bílými čárami, jejichž přejetí byť jen o pár centimetrů, se trestá anulováním času, a druhý rok nic takového neplatí?

A vlastně – jak je možné, že limity je nutné dodržovat jen v určitých zatáčkách, podle aktuálního nařízení komisařů? Znamená to, že pro jiný úsek dráhy limity trati neplatí? Dokážete si představit podobnou situaci například v běžném provozu? Ani bych nechtěl vidět ten chaos, když by taková přednost vozidel přijíždějících zprava platila pouze v Praze a Pardubicích, zatímco v ostatních městech ne, a to ještě pouze o víkendu a jen v několika vymezených ulicích.

Z tohoto úhlu pohledu rozhořčení Red Bullu chápu. V Austinu si celý víkend prakticky všichni jezdci tu a tam zkrátili (nebo prodloužili) beztrestně dráhu. A když to samé předvedl Verstappen v kritickém bodě závodu, byl penalizován. Sice právem, ale s ohledem na výše psané je to trest opravdu přísný.

Motorsports: FIA Formula One World Championship 2017, Grand Prix of United States, #33 Max Verstappen (NLD, Red Bull Racing), *** Local Caption *** +++ www.hoch-zwei.net +++ copyright: HOCH ZWEI +++

Verstappen a mnozí další překročil limity dráhy i v kvalifikaci. To ale komisařům nevadilo…

Přitom by stačilo tak málo k nápravě. Je to ze své podstaty jiná disciplína, kde zkracování trati není nikterak velkým problémem, ale v takovém mistrovství světa silničních motocyklů se přísně trestá každé porušení limitů trati. Na všech okruzích, ve všech zatáčkách. A pokud si vedení F1 nechce lámat hlavu s kontrolou dodržování limitů tratí (což se dnes ale děje už elektronicky), pak by bohatě stačilo akceptovat doporučení Christiana Hornera. „Když nechcete, aby vozy vyjížděly za okraje dráhy, dejme tam obrubník nebo nějakou trávu, nebo tak.“

A pro zastánce bezpečnosti, kteří budou argumentovat zvýšeným rizikem: nic nebrání Mezinárodní automobilové federaci, aby za metr dva široký pás trávy nebo kačírku u obrubníku nedala třeba kilometrovou asfaltovou výběhovou zónu. Ale když se může pořád závodit na tratích, jako je Monako, Singapur, Montréal nebo Suzuka, kde je dráha lemována zdmi, myslím, že to není úplně nutné.

Diskuse k článku

Napsat komentář