Názor: Kritici nové W Series příležitosti pro ženy dusí, než aby je podporovali

V dnešním polo-praštěném světě, kde si skupiny se silným hlasem vyhrazují právo diktovat ženám, co mohou nebo nemohou dělat, se rozporuplné reakce na zbrusu nový formulový šampionát pro ženy daly očekávat. Však také v sekundách bezprostředně po oficiálním představení seriálu některé hlasy začaly kritizovat tento krok a označovat jej jako "segragaci" žen. Přijde mi to skoro, jako kdyby schováváním se za rádoby moderní a populistická slova autoři těchto výroků ženám ve skutečnosti úspěch ani moc nepřáli. Ve skutečnosti může jen a pouze pomoci.

7 Štítky: W Series Závody žen Zveřejněno 10. 10 2018 — Tomáš Richtr

Uznávaní lidé ze světa motorsportu se rozhodli založit firmu, která bude od příští sezony pořádat šampionát formulových závodů určen výhradně pro ženy. Misí projektu je rozšířit rozsah příležitostí pro ženy, které mají ambici dostat se do vrcholových šampionátů. A jednou třeba i do formule 1.

Zatím poslední ženou, které se to povedlo, je Susie Wolffová, která tehdy ve věku 31 let nastoupila do pátečních tréninků velkých cen F1 ve Velké Británii, Německu a Španělsku v letech 2014 a 2015. Ale závody z toho nebyly žádné. Dnes je Susie Wolffová šéfkou týmu formule E Venturi.

Startuje formulový šampionát exkluzivně pro ženy: W Series – Coulthard nebo Newey mezi pořadateli

Před šesti lety vůz F1 dnes již neexistujícího týmu Marussia testovala María de Villotaová. Po nešťastné havárii ale utrpěla poranění, kterým o rok později podlehla. Objektivně nutno poznamenat, že to ženám cestu do formule 1 zrovna dvakrát neulehčilo.

Do monopostu F1 v roce 2002 usedla bývalá americká závodnice Sarah Fisherová, která je více známá jako účastnice více než osmdesátky závodů amerických formulí IndyCar. Jednou vyhrála kvalifikaci a dvakrát se dostala na stupně vítězů.

Katherine Leggeová testovala v roce 2005 vůz F1 Minardi (dnes Toro Rosso) a těší se velmi bohaté závodnické kariéře: jezdila v amerických formulích IndyCar (Champ Cars), DTM, závodech Le Mans a objevila se také v monopostu formule E. Už několikátým rokem nastupuje do slavného závodu 24 hodin Daytony. Podobně bohatou kariérou se může chlubit také bývalá testovací jezdkyně týmu Sauber Simona de Silvestrová.

Pro týmy F1 Lotus a Renault roli pilotky pro vývoj zastupovala Carmen Jordáová, účastnici formulového seriálu GP3. Současnou testovací pilotkou týmu Sauber je kolumbijská závodnice Tatiana Calderónová. Zmínit můžeme americkou ženskou ikonu motorsportu Danicu Patrickovou, která dokonce číhala po angažmá ve formuli 1 s tehdejším týmem BAR (dnes Mercedes).

V roce 2009 FIA zřídila komisi ‘Ženy v motorsportu’, která si dala za cíl ujistit veřejnost o otevřenosti motorsportu všem ženám pro jakékoli role a povzbudit ženy k účasti v šampionátech.

Po kampani trvající více než 10 let a ujištění, že motorsport je ženám otevřený stejně jako mužům, velkých výsledků dosaženo nebylo. Podle mého názoru se zas až tak moc divit nelze, protože jsem osobně léta přesvědčen o tom, že bez kategorie ‘ženy v motorsportu’ je to příliš ambiciozní. Mužské a ženské kategorie mají všechny myslitelné sporty světa, od tenisu, přes hokej, fotbal, box až po šipky. Že se nikdo nesnaží postavit Petru Kvitou do jedné soutěže proti Rafaelu Nadalovi nebo Novaku Djokovićovi přeci není segragací, ale naopak respektem.

Britská závodnice Pippa Mannová, ve své kariéře pilotka vozů formule Renault 3.5 nebo IndyCar, vznik W Series označuje za “smutný den pro motorsport”.

“Ti, kteří mají finance, se místo podpory žen rozhodli je segragovat. Jsem hluboce zklamaná tímto historickým krokem zpět v mém životě,” napsala. Pippa Mannová byla před lety kontaktována pořadateli budoucí závodní série pro motorsport, jako řada jiných žen. A znovu nedávno zástupci společnosti W Racing. U Mannové se to ale nesetkalo s pochopením:

“Nějaké konsorcium v Evropě se jednostranně rozhodlo, že ženy nepotřebují finanční podporu, aby mohly dále závodit, nepotřebují závodit tam, kde se rozhodnou, že budou závodit, ale že segragace je tím nejlepším krokem vpřed,” napsala před rokem a dnes dodala, že si nadále za svými slovy stojí. “A co je na tom nejhorší, že to tihle klauni myslí vážně.”

Pfew! Jediné, co se s příchodem W Series mění, je rozsah možností se seberealizovat. Seriál pro ženy nepřichází se sdělením: “Vaše místo je tady, jinam se necpěte. ” Naopak: ženy dál usilují a budou usilovat o účast v seriálech, kde budou ženy závodit vedle mužů. Vznik W Series je vytvořením platformy, která nabízí podstatně větší možnosti se připravovat, trénovat, zviditelnit se. A to podstatně více než pouhou a mrzkou účastí v pátečním tréninku s alibisticky falešnou nadějí na účast ve velké ceně.

Jedná se o seriál, který zastřešili lidé s kreditem, jako jsou Adrian Newey, David Coulthard, Matt Bishop. To také znamená, že se jedná o dobře promyšlený projekt se stabilitou, nápadem a finančním zázemím. A zase se objevují hlasy, nebezpečné hlasy, které schovány v boji za práva žen diktátorským způsobem ženám diktují: “Toto není pro vás dost dobré!” Je to stejný hlas, který “klauny z Evropy” osočuje z jednostranného rozhodování o tom, co je pro ženy dobré. Přitom nedělá nic jiného, než možnosti pro ženy rozšiřuje, a to výrazně.

Pokud je ženský formulový seriál pro ženy urážkou, tak se do něj asi nepřihlásí. Troufám si ale odhadnout, že opak bude pravdou. V takovém případě mi přijde urážlivé hned od počátku ženy ponižovat tím, že jejich zájem o vstup do seriálu je řízenou segragací. Je to úplně stejný a pořád přetrvávající problém s těmi, kteří si vyhrazují právo diktovat ženám, co mohou nebo nemohou dělat.

V důsledku této lobby jsou pak ženám brány příležitosti, které samy rády vyhledávají. Nebo je vznik takových příležitostí dušen. Jsem rád, že pánové kolem W Series našli odvahu těmto proudům odolat a na závody žen už se moc těším. Vstup první ženy od dob Lelly Lombardiové do formule 1 to může jen urychlit.

Diskuse k článku

Napsat komentář