Názor: Jak proběhne homologace motorů pro rok 2015

Homologovat se bude kolem GP Španělska, nové motory přinesou jednu až dvě sekundy na kolo.

2 Štítky: Pohonné jednotky Zveřejněno 4. 01 2015 — Tomáš Richtr

S homologacemi motorů pro každou sezonu se nám to trochu zkomplikovalo, ale snad jen zdánlivě. Situace se naopak nyní zdá o něco jasnější.

Nejprve FIA jasně řekla, že během sezony 2015 je možné nasadit jen jedinou homologovanou specifikaci pohonné jednotky. To znamená, že automobilky musí aplikovat své mezisezonní vývojové změny před prvním závodem a takovou pohonnou jednotku již dále za účelem vylepšení výkonu nevyvíjet.

Pro sezonu 2014 musely automobilky Renault, Mercedes a Ferrari nechat své pohonné jednotky u FIA homologovat před koncem února 2014. Velmi zvláštní je, že pro sezonu 2015 v pravidlech podobný termín února roku 2015 není. Přesněji řečeno: je tam stále únor 2014, přičemž platí pravidlo, že homologace jednotky může být pro sezonu 2015 “jediná”, a to po aplikaci “Roční homologace pohonné jednotky F1”.

[colored_box color=”blue”]Speciál: Shrnutí problematiky vývoje pohonných jednotek[/colored_box]

Právě proto, že nedošlo ke specifikaci termínu homologace pro sezonu 2015, ozvala se konkurence Mercedesu, tedy Ferrari a Renault, s tím, že homologovat jednotku 2015 lze kdykoli během sezony. Za podmínky, že by výrobci sezonu zahájily se stejnou jednotkou, s jakou ukončily tu loňskou. I když to znamená, že se v letošní sezoně sejdou dvě homologace (2014 a 2015), což je v rozporu s pravidly. FIA na tento názor Renaultu a Ferrari přesto přistoupila.

FIA už ale neupřesnila, jak bude proces homologace probíhat. Převládá ale názor, podpořený také Dominicem Harlowem, bývalým inženýrem F1 a dnes konzultantem týmů v různých oblastech motorsportu, že automobilky prostě v konkrétním okamžiku sezony nechají homologovat svou jednotku pro ročník 2015, (po aplikaci takzvaných vývojových žetonů) a to bude vše.

Dominic Harlow je bývalý ředitel inženýringu Force Indie a bývalý Senior Operation Engineer Williamsu. Dnes vlastní konzultantskou společnost High Performance Engineering & Motorsport Consultancy Services a jeho klienty jsou týmy F1 nebo DTM.

FIA už uznala, že automobilky mohou homologovat své jednotky v průběhu sezony, ale nebudou tuto registraci chtít oddalovat zase příliš. Očekává se, že k homologaci motorů 2015 by mohlo dojít někdy kolem Velké ceny Španělska, pátém závodu sezony. Další vývoj bude až do konce sezony zase omezen.

Výrobci tak získají nejméně dva měsíce navíc pro vývoj, a to s využitím dat z úvodních velkých cen. Dominic Harlow tuto výhodu odhaduje na zisk jedné až dvou desetin sekundy na kolo. Důvodem zdánlivě malého zlepšení je právě omezení oblastí vývoje pro rok 2015 oněmi 32 žetony.

Motorsports: FIA Formula One World Championship 2014, Grand Prix of Abu Dhabi

Důležité je, že motory homologuje jejich výrobce, ne účastník šampionátu, kterým je tým F1. Ferrari tak homologuje motory 2015 najednou pro sebe a Sauber, Mercedes pro sebe plus Williams, Lotus, Force Indii a nakonec Renault pro Red Bull a Toro Rosso.

Není bez zajímavosti, že pravidlo čtyř motorů na jezdce a sezonu neberou v potaz homologaci. Nastoupí-li tedy tým do sezony s motorem 2014, je nutné využít celého jeho životního cyklu, protože jeho nevyužitá část se pak přenáší na motory verze 2015. (Příklad: chce-li nasadit výrobce motor 2015 pro GP Španělska, musí motor 2014 vydržet závody v Austrálii, Malajsii, Číně a Bahrajnu – s Koreou nepočítáme. Dojde-li k poruše motoru například v Číně, musí pilot nasadit druhý motor 2014. Nasadí-li výrobce motor 2015 pro GP Španělska, musí ‘postiženému’ jezdci vydržet dva motory 2015 pro zbývajících šestnáct závodů sezony, což je málo pravděpodobné, takže riskuje přísnou penalizaci: nově start z konce startovního roštu, místo z boxů.)

Mercedes může využít pozdější homologace také, ale automobilka zásobuje motory osm aut, včetně svých, což je náročný úkol. I proto bude zajímavé přístup Mercedesu k této záležitosti sledovat. Pokud by například Mercedes nasadil motor 2015 již v testech, získá zase více času pro optimalizaci jeho provozních parametrů (chlazení, mapování, dynamika, a tak dále) a mohl by podstatně dříve spustit vývoj motorů verze 2016.

Jelikož Honda žádný motor verze 2014  homologovaný nemá, musí nechat homologovat ten svůj pro McLaren hned pro první závod sezony 2015. Honda ale na straně druhé může do konce února 2015 oproti konkurenci těžit z neomezeného vývoje své pohonné jednotky.

Diskuse k článku

Napsat komentář