Motorsports: FIA Formula One World Championship 2017, Grand Prix of Belgium, 
#44 Lewis Hamilton (GBR, Mercedes AMG Petronas F1 Team), #5 Sebastian Vettel (GER, Scuderia Ferrari),  *** Local Caption *** +++ www.hoch-zwei.net +++ copyright: HOCH ZWEI +++

Názor: Ferrari a Mercedes jsou ve své kritice až dětinsky nekonstruktivní

Šéfové týmů jako Ferrari nebo Mercedes jsou šikovní špičkoví manažeři. Jejich přístup, s jakým kritizují nové vedení formule 1, je ale neuvěřitelně nekonstruktivní kritikou bez schopnosti nabízet proveditelná řešení. Jejich pozice není vyjednávací, protože ani nevyjednávají. Rovnou vyhrožují. Chtějí úspěch, ale nechtějí se podílet na jeho dosažení.

1 Štítky: Ferrari FOM Mercedes Zveřejněno 30. 11 2017 — Tomáš Richtr

Komplexní byznys je jako tanker. Když chcete změnit kurz, nestane se tak hned po udělení pokynu. Je nereálné, aby tým začal vyhrávat hned po svém vstupu do formule 1. To samé platí pro celou F1 jako takovou. Implementovat novou, moderní strategii znamená ji nejprve vymyslet a pak realizovat, což zabere tři až pět let. Ostatně sám Ross Brawn ve své knize ‚Total competition‘ popisuje, že minimum jsou tři roky: první rok na rešerši situace, druhý rok na definici koncepce a třetí rok na její implementaci.

Nové vedení F1 má za sebou první rok. A automobilky už nyní hořekují, že nevidí žádné pozitivní výsledky. Celkové příjmy celé F1 klesly. Znamená to, že klesne také objem peněz, které budou vyplaceny týmům na odměnách. Jakmile vysoce postavený manažer uvidí v excelovské tabulce křivku trendu setrvávajícího, nebo nedej bože klesajícího, nastává obvykle manažerská panika, krátí se peníze a zakazuje se svítit. Asi z něčeho podobného má obavy například šéf Mercedesu Toto Wolff, který je OK s tím, aby F1 vypadala pěkněji, ale ne za cenu toho, že to bude něco stát.

Mercedes po vzoru Ferrari vyhrožuje odchodem z formule 1

Formule 1 neměla donedávna žádnou řídicí strukturu. Byla to one-man-show Bernieho Ecclestona, který dohlížel na dva korporátní procesy: finanční a právní.

„Neexistoval žádný průzkum trhu, žádný marketing, žádná organizace věnující se digitálním platformám. Bez těchto věcí zůstáváme pozadu,“ řekl nový šéf F1 Charles Carey. „Šéfa pro digitální platformy jsme nabrali před třemi měsíci, marketingového šéfa před čtyřmi. Formuli 1 chyběla organizace, která by ten byznys vyvíjela.“

Vedení F1 si má během prosince sednout s týmy a představit jim koncepci nového směru. Ještě před tím, než se tak stane, zástupci Mercedesu a Ferrari rovnou vyhrožují odchodem. Přišly ale automobilky s nějakým konstruktivním návrhem? Léta letoucí jen opakují, že je potřeba F1 učinit stabilní, postupně se rozvíjející, zajímavější, čím dál více vydělávající, levnější a spravedlivější. S tím se asi nedá nesouhlasit, ale po těchto líbivých slovech už neřeknou, JAK TOHO DOCÍLIT.

Automobilky se začaly bouřit po zveřejnění koncepce nových pohonných jednotek od roku 2021, ale samy z žádným návrhem, který by plnil tři zásadní principy, nepřišly. Těmito principy jsou jednoduchost, nízké náklady a zvučnost. Automobilky chtějí formuli 1 zajímavější pro diváka, ale za sebe neustoupí ani o píď, pokud jde o limit rozpočtů nebo férovější distribuci peněz. Automobilky chtějí, aby F1 navyšovala příjmy, ale už neřeknou jak. A když se objeví někdo, kdo se přesně o to chce pokusit investicemi do nových zdrojů příjmů (digitální platformy apod.), začnou skákat, jako kdyby je někdo okrádal a trucovitě vyhrožovat prásknutím dveřmi.

Automobilky si stěžují na nový motor. Mají navrhnout vlastní

Iracionalita tohoto přístupu je v ostrém kontrastu s manažerskými kvalitami typickými pro takto vysoké a důležité pozice. Její vysvětlení je ale poměrně jednoduché: automobilkám o dobro F1 a jejího fanouška vůbec nejde. To jsou jenom vzletné fráze. Automobilce jde o její vlastní prospěch a pokud možno prospěch bezohledně co největší. To je asi v pořádku, protože to je jedním ze základních principů úspěchu. Být lepší než všichni ostatní. Ale právě proto účastník soutěže nemůže současně se svým bojem o absolutní moc myslet na globální strategii sportu. Souběh těchto úloh je schizofrenní výzva, ve které nikdy přesně nevíte, za čí zájmy vlastně bojujete. Jisté ale je, že za blaho takového týmu Sauber bojovat určitě nebudete.

Týmy přicházely a odcházely. Jestli odejdou stávající, díky chtěné lepší budoucnosti přijdou jiné. Marketingová síla platformy formule 1 je neuvěřitelně silná a Ferrari, které běžně neinzeruje, to moc dobře ví. A vědí to i jiní. Stačí některé věci zjednodušit, a chtějí přijít. Víc soupeřů, méně peněz. Proto se Ferrari a Mercedes kroutí. Jen ať se kroutí. Dojde na ně.

Diskuse k článku

  1. Orrbit 1.12.2017 (17:02)

    Abych byl úpřímný, nová pravidla pro motory se mi taky nelíbí. Kromě odstranění MHU-H nic neřeší, pokud jde o složitost a náročnost aktuální jednotky. Přidání otáček a zároveň snižování počtu jednotek na sezónu jde proti sobě. Zavádění dalších standardizovaných součástek je pokračování ve sbližování pravidel F1 s pravidly nižších soutěží. Nelze očekávat, že stáje, které mají prostředky na vývoj a konstrukci vozů a motorů podle vlastních nápadů, takové plány pro rok 2021 a dále moc nenadchly. A jelikož se jedná o další z kroků, které F1 ochuzují a svazují, už nechtějí této salámové metodě dále jen přihlížet a brání se. Není jejich povinností říci, jak by měla pravidla vypadat. Ale je jeich právo říci, že aktuální nápad se jim nelíbí a soutěže pod takovými pravidly se nebudou chtít účastnit.
    Ani já bych nebyl nadšený z toho, kdyby se týmy z F1 postupně začaly vytrácet, ale nemohu s jejich postoji nesouhlasit, když bych se na jejich místě zachoval stejně.
    Myslím, že cesta vede jinudy. Do roku 2021 už budou všichni výrobci velmi dobře zvládat technologie, které jsou nyní ještě problematické a odříznutí jednotky MGU-H v době, kdy už s ní nebude problémem, je jen vyhazování penez. Co by pomohlo je trochu uvolnění těch svazujících předpisů. Proč musí auta jezdit i v pátek s motory, které mají na závody? Vždyť jsou to tréninky, které mají navíc nahrazovat zakázané testování během sezóny. Když je zákaz testů a do tréninků musím nasadit motor, který mi má vydržet třetinu sezóny, to toho moc nevyzkouším a můj vývoj tedy bude pomalý, ne-li žádný. Jak se pak má Honda zvednout na úroveň ostatních? Jak má být sezóna zajímavá, když je téměř vyloučeno, aby někdo, kdo nenasadil do sezóny povedené auto, mohl během roku udělat vývojový skok a dohnat konkurenci? Tohle jsou věci, které mě na současné F1 štvou a není to lepší ani s novým vlastníkem. :o((

Přidat názor

Napsat komentář

Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.