Náklady na motory se sníží, řešením jsou zákaznické balíčky

Srazit náklady pohonných jednotek je cíl, který v nejbližších dnech dozná reálných obrysů. Již nyní se zdá, že by cena mohla klesnout na polovinu. Záleží ale na tom, jaké komponenty budou obsahovat nové zákaznické balíčky. Situaci detailněji nastiňuje zkušený novinář Joe Saward. Jednání mezi automobilkami a autoritami formule 1 finišují a podle všeho se v nejbližších dnech…

Štítky: FIA FOM Pohonné jednotky Zveřejněno 13. 01 2016 — Josef Nekvinda

Srazit náklady pohonných jednotek je cíl, který v nejbližších dnech dozná reálných obrysů. Již nyní se zdá, že by cena mohla klesnout na polovinu. Záleží ale na tom, jaké komponenty budou obsahovat nové zákaznické balíčky. Situaci detailněji nastiňuje zkušený novinář Joe Saward.

Jednání mezi automobilkami a autoritami formule 1 finišují a podle všeho se v nejbližších dnech dočkáme nové dohody, jejímž obsahem má být představení plánu na snížení nákladů hybridních motorů natolik, aby se ulevilo malým týmům. Pokud jsou zvěsti pravdivé, pak toto snížení bude opravdu radikální.

Hodně ale bude záležet na tom, co přesně bude zahrnuto v zákaznických balíčcích a co určí výslednou cenu, která ve výsledku může být těmito balíčky zkreslená. I tak to ale vypadá, že by náklady mohly klesnout z 25 miliónů dolarů až na téměř polovinu.

Toto rozhodnutí bylo přijato z důvodu, že výrobci již nechtějí investovat do zcela nových motorů, což je samo o sobě správné rozhodnutí. Očekává se, že součástí zákaznických balíčků se stanou některé prvky pohonné jednotky. Již nyní je zřejmé, že nepůjde o samotné spalovací motory, ale existují argumenty pro to, že další komponenty by už jako standard dodávány být mohly.

V současné době se mimo spalovacího motoru (ICE) pohonné jednotky skládají ze zdroje napájení (ES), turbodmychadla (TC), motorgenerátoru pro rekuperaci tepelné energie (MGU-H), který bere energii z hřídele turbíny a následně ji přeměňuje na elektrickou energii, a z motorgenerátoru pro rekuperaci kinetické energie (MGU-K), jež získává energii při brzdění.

Práce MGU-K je omezena produkcí 120 kW na kolo, zatímco MGU-H omezena není. Právě v tomto bodě se dá nelézt důvod, proč by kinetický motorgenerátor mohl být dodáván jako standardizovaný prvek, neboť jeho vývoj s výše uvedeným omezením dále nepokračuje.

Dalším prvkem v balíčku by mohlo být turbodmychadlo, zatímco baterie (ES) nikoli. Velká část účinnosti těchto jednotek také závisí na softwarovém vybavení, které řídí to, jak a kde budou rekuperátory pracovat a obnoví tak nějakou energii. Když se všechny tyto části spojí dohromady, pak před sebou máme jeden z nejpůsobivějších pokroků v historii automobilového průmyslu, a to z jakéhokoli úhlu pohledu. Tento pokrok navíc může pokračovat, pakliže budou MGU-K a turbodmychadla dodávány v balíčcích. Klíčovým bodem je totiž udržet rozvoj softwarového vybavení.

Snížení nákladů pohonných jednotek však může vyřešit i politické problémy, které formule 1 má. Ze spárů politické moci, kterou nyní drží automobilky, se FOM i FIA určitě budou chtít dostat, ale pakliže i nadále budou bojovat za nezávislého dodavatele pohonných jednotek, spory budou pokračovat. Problémem ale je, že již máme rok 2016 a už se pomalu musí uzavírat obchodní smlouvy na rok 2020. Cesta kompromisu je tak nejschůdnějším řešením pro všechny. Mohlo by se totiž stát, že bude v roce 2021 na startu prázdno.

Ceny nákladů pohonných jednotek se sníží, zbývá doladit jen detaily

Výše nákladů pohonných jednotek se sníží, zbývá doladit jen detaily

Diskuse k článku

Napsat komentář