Na Alonsově startu v Indy vydělají všichni. S výjimkou F1

Sledovat mediální dění kolem Alonsových příprav na jeho premiérový start v závodě 500 mil Indianapolis je rajskou hudbou pro fanouška motorsportu. Pozdvižení, které kolem celé aktivity panuje, je velmi příjemná a netradiční novinka. Na celé akci vydělají úplně všichni. S výjimkou F1.

9 Štítky: Fernando Alonso Motorsport Zveřejněno 4. 05 2017 — Tomáš Richtr

Když novopečený šéf McLarenu Zak Brown prohlásil, že je Alonsovo rozhodnutí vynechat GP Monaka benefitem pro všechny druhy motorsportu, na F1 tak trochu zapomněl. Když se pilot takového formátu, jakým Alonso bezesporu je, rozhodne vykašlat na vlajkovou loď seriálu, znamená to, že pro něj existují důležitější věci. A tyto důležitější věci je pak jednoduché vnímat jako věci hodnotnější. Bernie Ecclestone desítky let stavěl exkluzivitu značky F1 a kdyby byl pořád u kormidla, nějaký Alonsův start v Indy by nebyl vůbec myslitelný. Prostě by to nedovolil.

Pětačtyřicetiletému Američanovi Zaku Brownovi je ale F1 tak nějak skoro ukradená, tím spíš, když coby šéf McLarenu musí čelit pro něj nepochopitelným výtkám kvůli současné formě týmu McLaren-Honda. On je nevymyslel a nést za ně veřejnou zodpovědnost je role, která se mu nelíbí. A coby expert na marketing spíše než rozený týmový lídr přišel s nápadem, jak značce McLaren udělat parádní reklamu. Což se mu nepochybně daří.

Šéfům F1 se Alonsův start v Indy nelíbí

Pravdou také je, že se v Severní Americe v posledních dnech hovoří o F1 asi nejvíce od roku 2005. Kdy se na stejném místě, na kterém se Alonso vydá o posledním květnovém víkendu na pětisetmílový maraton, formule 1 ztrapnila velkou cenou se šesti formulemi. Že by to ale u Američanů zvedlo zájem o F1, by bylo naivní si myslet. Převládat bude nejspíš pocit zadostiučinění, že těm největším hvězdám F1 nestojí za to, a raději dají přednost americkým IndyCar. Hodně dobře pro ně, hodně dobře pro motorsport, ne tak dobře pro F1. Tím spíš, když Američané ukázali, jak se i z takové – s prominutím – prkotiny, jakou je povinný seznamovací test pro nováčky, který Alonso absolvoval ve středu, dá udělat parádní šou.

Žádné úzkostlivé zákazy pořízení videa tu a tam, jak je to v F1 běžné. Naopak: úplný nepřetržitý YouTube živý přenos, s provizorním studiem, které má vlastního moderátora. A hlavně s řadou velmi zajímavých a hvězdných hostů a medailonků či jiných video sestřihů. Dostupné úplně všem na celé planetě. Proč se něco podobného nedá uskutečnit například během oficiálních testů F1, kde jsou k dispozici všechna auta místo jednoho, mi hlava nebere. Testy na rozdíl od závodů nejsou nasmlouvány pro televizní stanice, takže živým přenosem z testů by tyto stanice nijak netrpěly. Jestli jde o nějakou konkrétní strategii (nebo její absenci), nedostatek nápadů nebo pouhou evropskou lenost, to nevím.

TV ZÁZNAM: Alonsova premiéra na oválu v Indianapolis

V některých chvílích přenos z normálně nudného průběhu Alonsova testu sledovalo přes 70 tisíc lidí. Den starý záznam má 1,3 milionu zhlédnutí. Super vzrušující kvalifikace z GP Ruska, kde se Ferrari postavilo do první řady poprvé po devíti letech, 430 tisíc. Ano, toto srovnání zaslouží analýzu z mnoha různých pohledů. Pro IndyCar bylo zprostředkování Alonsova testu investicí, ze které neměl ani dolar. Kvalifikaci na GP Ruska viděly stovky milionů lidí na desítkách televizních programů po celém světě, takže o nějaký zkrácený sestřih na YouTube, který je  veřejně dostupný, už nemusí být zájem. Ale nebylo by moudré zvážit podobně prodělečnou investici do přenosů z testů, třeba jen proto, že se lidé budou chtít dívat na přenosy v televizi? Marketingově není podle mého názoru většího umění, než umění nalákat. A to F1 neumí. Tedy… neuměla.

S novým šéfem F1 Charlesem Careym, který nahradil Bernieho Ecclestona, věci mohou vypadat již hodně brzy hodně jinak. Je to právě Carey, který Ecclestona obvinil z toho, že formuli 1 v touze umocnit její punc exkluzivity, místo toho vlastně dusil.

“Chce se mi říkat ano daleko častěji,” řekl Carey, který tím naráží na to, že je hodně dotazován, zda by šlo toto či ono. “Jakou hodnotu má nápad, když odpovědí na takový nápad je pouhé ne? Jen to generuje frustraci. Je celá řada věcí, které měly být provedeny, ale nebyly. V posledních pěti letech F1 nevyužila svůj potenciál. Nevyužila ani výhody své pozice. Nikdo není dokonalý. Bernie to všechno začal před několika desítkami let a dnes to prodal za osm miliard dolarů. Zaslouží veškeré uznání. Ale dnes je nutné sport promovat. A to se nedělo.”

Alonsův start v Indy 500 je hodně bolestivý šťouchanec do žeber F1 ze strany šéfa McLarenu Zaka Browna. Jestli si myslí, že tím dokáže skrýt problémy Hondy, a tím McLarenu, nemůže se mýlit více. Tím spíš, když to auto, které bude na oválu v Indianapolis Alonso řídit, není ani trochu McLaren. Na straně druhé je ale šťouchanec do žeber mnohdy hodně dobrý k tomu, že vás probere. A toto probrání bude mít možná obrovskou cenu pro budoucí vývoj F1.

Diskuse k článku

Napsat komentář