Mercedes

Zveřejněno 27. 04 2014 — Jan Pastorek
Licence:  německá
Sídlo:  Brackley, Velká Británie
Jezdci: Lewis Hamilton, Nico Rosberg
Motor: Mercedes
První závod: GP Francie 1954
Tituly: Tým: 3, jezdci: 5
Oficiální stránka: mercedesamgf1.com
Statistiky: GPGuide

Jméno této německé automobilky se ve formuli 1 poprvé objevilo již v letech 1954 a 1955. Tehdy v jejích Stříbrných šípech závodily takové hvězdy, jakými byli Hans Hermann, Stirling Moss či samotný El Maestro Juan-Manuel Fangio. Posledně jmenovaný získal během těchto dvou sezon svůj druhý a třetí mistrovský titul, takže lze s jistotou konstatovat, že z tohoto hlediska byla kampaň v královně motorsportu pro Mercedes více než úspěšná. Avšak poté, co v polovině roku 1955 došlo k osudné tragédii v Le Mans, která byla vůbec tou největší v  historii celého motorsportu a v níž vůz Mercedesu sehrál hlavní roli, rozhodli se Němci z formule 1 a ostatních sérií stáhnout.

Znovu se Mercedes se svým vlastním týmem v F1 objevil až v roce 2010, když odkoupil stáj Brawn GP, které v její mistrovské sezoně dodával pohonné jednotky. Vedení týmu formule 1 bylo ponecháno Rossu Brawnovi, jezdecké složení však bylo od základu pozměněno. Novopečený šampión Jenson Button odešel závodit do McLarenu, zatímco jeho kolega Rubens Barrichello k Williamsu. Z Grove naopak do Brackley přišel Nico Rosberg, jehož v druhém kokpitu doplnil nikdo menší než sedminásobný mistr světa Michael Schumacher.

Na základě úspěchů z předchozí sezony a zvučné jezdecké sestavy si Mercedes dělal zálusk na ty nejvyšší možné cíle, sezona 2010 nicméně dopadla katastrofálně. Národní tým Německa, jak mu tehdy bylo přezdíváno, za čelem startovního pole výrazně zaostával, a tak se musel na konci ročníku smířit pouze se čtvrtou příčkou a 214 body na kontě.

O to dříve mohli v Brackley a v Brixworthu začít pracovat na voze pro nadcházející sezonu, od níž si slibovali výrazný posun vpřed. Bohužel pro Mercedes se tak nestalo. Rok 2011 byl v podstatě stejný jako ten předcházející. Tým dosáhl na jediné pódiové umístění, které mu zajistil Nico Rosberg v Turecku. Nejlepším Schumacherovým výsledkem bylo jedno čtvrté místo z Kanady. V důsledku špatných výkonů naordinovalo vedení stáje rozsáhlou strukturální přestavbu. Tým inženýrů byl posílen o několik zvučných jmen včetně Alda Costy, Boba Bella či Geoffa Willise.

Sezona 2012 už byla z pohledu Mercedesu o něco úspěšnější. I když vlastně záleží na tom, jak se to vezme. Ve Velké ceně Číny zajistil Nico Rosberg stuttgartské automobilce první vítězství po sedmapadesáti letech a své první a zároveň i jediné pódiové umístění po návratu do F1 přidal také Michael Schumacher. Ve zbytku ročníku nicméně forma německých vozů uvadla, a tak se Mercedes musel nakonec spokojit s nelichotivou pátou příčkou mezi týmy. V té chvíli probíhala další část rozsáhlé reorganizace. Vedení stáje posílili Rakušané Niki Lauda a Toto Wolf, zatímco v garáži nahradil končícího Schumachera Lewis Hamilton.

Sezona 2014 pak byla dosud v novodobé historii tou nejlepší, jaká Mercedes potkala. Němci během ní zásluhou obou svých jezdců dosáhli na tři vítězství a byli největší hrozbou dominujícího Red Bullu. V celkovém zúčtování pak tým z Brackley skončil druhý s 360 body na svém kontě.

V roce 2014 se ukázalo, jak dobře se německá automobilka připravila na éru hybridních šestiválců. Její pohon byl jednozačně nejlepší a její tým celé sezóně dominoval. Výsledkem byly titul v konstruktérech a titul v jezdcích s Lewisem Hamiltonem. V roce 2015 získal titul Lewis Hamilton tři závody před koncem a v roce 2016 v posledním závodě získal titul Nico Rosberg.

Pokud si chcete jako fanoušci koupit třeba tričko Mercedes, najdete jej v našem obchodě.