Mercedes zničil převodovky agresivním nastavením dynamiky bezprodlevových převodů

Mercedes potvrdil, že výměna Hamiltonovy převodovky v Rakousku a Bottasovy na Silverstonu byla nutná, protože je tým přetížil svým nastavením. Je to jen důkaz toho, že pod tlakem čím dál silnější konkurence jde také Mercedes se svými vozy na limit, což má občas své následky.

Štítky: Mercedes Technika Zveřejněno 20. 07 2017 — Tomáš Richtr

Konkrétní problém Hamiltonovy a Bottasovy nahrazené převodovky spočíval v nastavení parametrů bezprodlevového řazení. Mercedes se musel vrátit k předchozí verzi nastavení, která je o něco konzervativnější.

Technický ředitel Mercedesu James Allison připomněl existenci konvenčního řazení, během kterého není vůz poháněn, dochází-li zrovna k výměně převodových stupňů.

“Dnes je další stupeň připraven okamžitě převzít funkci stupně předcházejícího, takže nedochází k přerušení pohonu,” vysvětlil Allison. “Ale jakkoli může být převodovka bezprodlevová, stejně v ní existují určité potřeby zpomalit rotaci prvků před tím, než dojde k převzetí práce dalším stupněm. Drsný způsob, jak tohle zrychlit, je původní převodový stupeň takříkajíc odtrhnout. To mohu prozradit, neboť to je obvyklá praxe u všech týmů. Otázkou jenom je, jak drsní a stateční v této praxi dokážete být.”

Navzdory existenci sofistikovaných programů a simulací včetně měření dynamických parametrů v továrnách, reálná jízda na reálné trati se stoprocentně nasimulovat nedá. A právě rázy a přetížení jsou parametry, které při agresivním přístupu k nastavení převodovky nachytaly Mercedes.

“Dopustili jsme se jen malinkého přešlapu, ale zaplatili jsme vysokou cenu,” dodal Allison.

Lewis Hamilton v Rakousku přesto bojoval o stupně vítězů a Valtteri Bottas dojel v Británii druhý, s malou pomocí defektů pneumatik na vozech Ferrari.

Šéf Mercedesu Toto Wolff přiznal, že takové parametry jako nastavení dynamiky převodů normálně nemají vliv na výkonnostní rozdíly mezi týmy, ale tlak Ferrari v současné době znamená, že i tyto malé prvky hrají určitou roli.

“A nejen v tomto. Bylo mi řečeno, že existují tekutiny, o kterých ani nevím kde jsou, ale nabízí extra výkon. Pět milisekund se dá získat určitým chlazením konkrétní komponenty, nebo patnáct milisekund specifickým olejem. A to všechno se počítá dohromady. Spalovací motor vám pak díky těmto kapalinám dá větší výkon. Mít správný olej pro svou převodovku může představovat určitou výhodu, získáte výhodu ve vztahu ke hmotnosti, a pak můžete být vůči převodovce agresivnější.

A pak se může stát, že jste příliš ambiciozní. A právě to se nám stalo s převodovkami. Byli jsme příliš agresivní a když jsme se po závodě v Baku podívali do nitra převodovky, došlo nám to.”

Diskuse k článku

Napsat komentář