Martin Straka informuje o slovenském Le Mans úspěchu v Thajsku

Formule 1 bez nadsázky spí během ledna 2017, jinde se ale vesele závodí. O uplynulém víkendu to bylo v Thajsku v rámci asijské série Le Mans. Ta má čtyři dějství: čínské Ču-chaj, japonské Fudži, thajský Buriram, neboli Město štěstí, a nám důvěrně známý malajsijský Sepang, kde se pojede již příští týden. A jelikož v thajském závodě…

3 Štítky: Motorsport Zveřejněno 10. 01 2017 — GPF1.cz

Formule 1 bez nadsázky spí během ledna 2017, jinde se ale vesele závodí. O uplynulém víkendu to bylo v Thajsku v rámci asijské série Le Mans. Ta má čtyři dějství: čínské Ču-chaj, japonské Fudži, thajský Buriram, neboli Město štěstí, a nám důvěrně známý malajsijský Sepang, kde se pojede již příští týden.

A jelikož v thajském závodě nejenže triumfoval slovenský tým v kategorii LMP3, ale byl tam také náš kamarád Martin Straka, také proto bloudíme do příbuzných vod motorsportu a rádi vám nabízíme Martinův text a hlavně jeho fotografie.

Žlutý úspěch v Městě štěstí
ARC Bratislava zlatostříbrně ovládla závod Asian Le Mans Series LMP3 v Buriramu
Martin Straka, text & foto

Princ Bira by měl radost, kdyby to mohl zažít. O víkendu se v jeho zemi zrodil největší slovenský úspěch na automobilových závodištích – stáj ARC Bratislava Miroslava Konopky vybojovala double v závodě Asian Le Mans Series, když v Buriramu zlatostříbrně ovládla kategorii LMP3. V jiných třídách vyhráli jiní závodníci, ale triumf žlutých speciálů Ginetta byl hlavním bodem víkendu.  Siamský Princ Birabongse Bhanudej Bhanubadh by u toho byl určitě rád. Díky svým dávným startům v Brně si  Československo velmi oblíbil.

Miro Konopka, šéf ARC Bratislava, závodí „miliardu“ let, má různých titulů, které ani nespočítá, ale letošní Asian LMS mu mění život. Loni oznámil, že do zimní sezony s kolegy vyrazí s britskými Ginettami LMP3. První závod v Žuhaji byl tvrdým nárazem s realitou – velká konkurence, neuvěřitelné množství práce s technikou, ale také první body. Fuji, legenda bezmírná, přinesla stříbro a čtvrté místo. A Buriram? Double a skok do čela šampionátu před finále v Sepangu.

„Od našeho příletu do Thajska se naši mechanici, technici, inženýři nezastavili. Denně všichni pracovali od rána do noci. Výsledek je odměnou všem v našem týmu,“ říká šťastný závodník a šéf týmu Miro Konopka. Pro asijské dobrodružství se úzce spojil s továrním týmem Ginetta a další britskou sestavou, týmem Lanan Racing. Každodenní „šroubování“ ve dvou garážích moderní dráhy tak bylo pestře mezinárodní. V teplotách přes třicítku úmorné, ale kvalitní.

Stáj Lanan vede Graham Johnson, muž s velkou historii nejen na své domácí scéně. Byl například závodním inženýrem Nica Rosberga, Christiana da Matty, Norberta Fontany a dalších hvězd. Jeho tým je také šampionem britské formule 4. „Spolupráci s ARC Bratislava jsme přijali velmi rádi. Miro a spol. jsou výbornou partou, které pracuje neuvěřitelně tvrdě a poctivě a hlavně srdcem. Přiznávám, v cíli závodu jsem byl velmi dojatý. Bylo to první vítězství Ginetty LMP3 v Asian Le Mans Series,“ vypráví britský elegán.

Žluté krásky to před startem ale neměly vůbec optimistické. Posádka „placky“ se čtyřkou na oblých tvarech ladné kapotáže Miro Konopka, Mike Simpson, Darren Burke byla v kvalifikaci šestá, sedmička tandemu Konstantin Calko, Neale Muston zajela osmý čas. Ovšem hned od startu čtyřhodinovky bylo všude žluto. Darren, Brit závodící poslední tři roky v Austrálii s motokárami, se brzy probil na třetí místo, Konstantin, talentovaný mladík z Rigy, ho rychle následoval.

Elektrizující byla poslední hodina. ARC Bratislava po třetích zastávkách v depu vládla závodu. V garážích stáje nikdo nic neříkal. Miro Konopka se sportovním manažerem Andym Studeničem vše hlídali u zdi boxů. Žádné úsměvy, emoce schované vevnitř. Konstantin se dotáhl na Mikea a blížil se triumfální dojezd. Jen co padl časový limit třetího ze čtyř závodů šampionátu, žluté prototypy prosvištěly pod cílovými vlajícími kostkami a propukla radost. Snad nejvíce si oddechl Andy Studenič. „Oběma klukům jsem vysílačkou hlásil, ať neblázní, ať mají mezi sebou větší rozestup. Naštěstí se ale nic nestalo,“ vzpomíná bývalý vynikající závodník.

Miro Konopka se musel tak trochu nadechnout…: „Moc děkuju všem v týmu. Kluci dřeli šestnáct hodin denně. Jsme malá stáj, ze začátku se na nás dívali s despektem, ale thajský výsledek ukázal, že s ARC Bratislava musejí všichni počítat. Máme před sebou finále v Sepangu, kde to už zase nebude jednoduché. Stáje s vozy Ligier se už na nás chystají.  Dostali jsme se do čela šampionátu LMP3, což je pro všechny šokem. Do Malajsie chystáme nějaké změny, s nimiž se pokusíme o zisk titulu, který znamená pozvánku do 24h Le Mans. Ale všichni víme, jak to bude těžké.“

Žlutý úspěch přinesl přehršel reakcí. Nejprve komisaři úspěšné stroje zcela rozebrali a… A nenašli nic proti řádům. Už během několikahodinového rozboru byl Konopka v jednom kole. Televizní štáby a novináři světových motorsportovních médií stály u něj v řadě s žádostí o rozhovor. Následoval zájem jezdců z různých koutů zeměkoule o místo v týmu. „Je to všechno milé, ale já zůstávám na zemi. V lavině emocí jsem si mimo jiné vzpomněl na legendárního československého závodníka Zdeňka Vojtěcha. Byl u mých začátků a byl to on, kdo může za naše žluté barvy,“ líčí slovenský multišampion.

Bylo to ve druhé polovině 90. let minulého století, kdy Zdeněk organizoval Peugeot Cup a Miro v něm začínal. „Miro, dívej, ta žlutá, to je barva jako dělaná pro tebe, bereš ji?“ Tahle historka z brněnského okruhu načala cestu za největším úspěchem slovenských automobilových závodníků. Je snad až magické, že se to ARC Bratislava podařilo právě v thajském Buriramu.

Nejen proto, že Buriram znamená Město štěstí nebo Město požitků či pro určité historické propojení s Princem Birou. Je tu i další československá linka. Předloni se thajským šampionem stal Tomáš Enge, když nejen v Buriramu úspěšně burácel s monstrem Chevy Camaro GT3 týmu Reiter. Ještě v úterý po nedělním Žlutém úspěchu si všichni v ARC Bratislava vzájemně říkali, že tak jo, tak se nám asi opravdu povedlo něco mimořádného. Ovšem v tónu těchto dialogů byla na prvním místě pokora a víra v úspěšný konec sezony, která ale už nyní je mimořádnou.

[wppa type=”content” album=”547″]Any comment[/wppa]

Diskuse k článku

Napsat komentář