Má nový tým a jeho jezdci nárok na zbrusu nový počet tří motorů na sezonu, nebo ne?

Pravidla formule 1 uplatňují limit tři motorů na sezonu. Tento limit se nepřímo vztahuje přímo k závodnímu autu. Pravidla totiž myslí na to, že některý pilot může být během sezony vystřídán. Například: pokud by Kimiho Räikkönena nyní při GP Belgie vystřídal třeba Charles Leclerc, Leclerc by navázal na počty elementů pohonných jednotek použitých Kimim Räikkönenem. Pravidla ale nijak nešetří situaci, když do seriálu vstoupí zbrusu nový tým uprostřed sezony, jako se to nyní stalo se stájí Racing Point.

1 Štítky: Esteban Ocon Pohonné jednotky Racing Point Sergio Pérez Zveřejněno 23. 08 2018 — Tomáš Richtr

Pravidla říkají: “Každý pilot může během sezony použít nanejvýš 3 spalovací motory, 3 horké motorgenerátory MGU-H, 3 turba, 2 kinetické motorgenerátory, 2 systémy akumulátorů a 2 kontrolní jednotky, leda daný pilot závodí pro více než jeden tým.”

Sergio Pérez a Esteban Ocon do GP Maďarska závodili pro Force Indii, v Belgii budou závodit pro zbrusu nový tým Racing Point. Pravidla myslí na to, když je nějaký pilot vystřídán:

“Pokud je kdykoli během sezony pilot vystřídán druhým, za účelem využití elementů pohonných jednotek bude tento nový pilot považován za původního jezdce,” nařizují pravidla.

Tým Force India byl z formule 1 vyloučen, a Racing Point je považován za zbrusu nový tým. Jevilo by se jako logické, aby si jezdci Ocon a Pérez s sebou přenesli hodnoty využití elementů pohonných jednotek, ale to pravidla nijak neošetřují. Naopak na jezdce aplikují limit, ale s dodatkem “leda daný pilot závodí pro více než jeden tým“, aniž by to regule dál nějak rozvedly. Ocon ii Pérez závodí pro více než jeden tým: do GP Maďarska pro Force Indii a v GP Belgie pro Racing Point. Přičemž v tomto týmu žádného původního pilota, po kterém by zdědili jeho využití elementů pohonných jednotek,  nemají, neboť je to čerstvý tým.

Odpověď by mohla být skryta v takzvaném IP – Intellectual property, aneb duševním vlastnictví na konstrukci auta. Dva různé týmy nemohou mít sdílené IP. Právě otázku duševního vlastnictví a s tím spojenou konstrukcí auta by mohla FIA argumentovat pro to, aby si vozy původní Force Indie ponechaly také původní čerpání elementů pohonných jednotek.

Přehled využití pohonných jednotek

Pilot Tým (motor) Spalovací
motor
(3)
Turbo
(3)
MGU-H
(3)
MGU-K
(2)
Úložiště
energie
(2)
Řídicí
jednotka
(2)
Hamilton Mercedes 3 3 3 2 2 2
Bottas Mercedes 4 4 4 3 3 3
Ricciardo Red Bull (Renault) 3 3 3 3 3 3
Verstappen Red Bull (Renault) 2 3 2 3 2 2
Vettel Ferrari 3 3 3 2 2 2
Räikkönen Ferrari 3 3 2 2 2 2
Pérez Force India (Mercedes) 3 3 3 2 2 2
Ocon Force India (Mercedes) 3 3 3 2 2 2
Stroll Williams (Mercedes) 3 3 3 2 2 2
Sirotkin Williams (Mercedes) 3 3 3 2 2 2
Alonso McLaren (Renault) 3 3 3 3 2 2
Vandoorne McLaren (Renault) 3 3 3 2 2 2
Hartley Toro Rosso (Honda) 6 5 5 5 3 3
Gasly Toro Rosso (Honda) 5 5 5 3 3 3
Grosjean Haas (Ferrari) 3 3 3 2 2 2
Magnussen Haas (Ferrari) 3 3 3 2 2 2
Hülkenberg Renault 4 5 4 3 2 3
Sainz Renault 3 3 3 2 2 2
Ericsson Sauber (Ferrari) 3 3 3 2 2 2
Leclerc Sauber (Ferrari) 3 3 3 2 2 2

Diskuse k článku

Napsat komentář