Letošní rozpočty týmů F1: Jak jsou velké a kde peníze vlastně berou?

Financování týmů F1 je každým rokem velmi zajímavá podívaná. To hlavně proto, že i když je tým formule 1 samostatnou firmou, starají se o něj často mateřské společnosti, pokud jsou samozřejmě k dispozici. Pojďme se s využitím analýzy jihoafrického novináře Dietera Renckena podívat na některé vyložené perličky. Tým Rozpočet 2016 Příjmy 2016 Zdroj příjmů Hospodaření Mercedes…

Štítky: Finance Zveřejněno 30. 12 2016 — Tomáš Richtr

Financování týmů F1 je každým rokem velmi zajímavá podívaná. To hlavně proto, že i když je tým formule 1 samostatnou firmou, starají se o něj často mateřské společnosti, pokud jsou samozřejmě k dispozici. Pojďme se s využitím analýzy jihoafrického novináře Dietera Renckena podívat na některé vyložené perličky.

Tým Rozpočet 2016 Příjmy 2016 Zdroj příjmů Hospodaření
Mercedes 8 374 000 000 Kč 8 374 000 000 Kč Daimler, sponzoři, FOM vyrovnané
Red Bull 6 794 000 000 Kč 6 952 000 000 Kč Red Bull, sponzoži, FOM ziskové
Ferrari 10 428 000 000 Kč 9 480 000 000 Kč Sponzoři, FOM ztrátové
Force India 2 844 000 000 Kč 2 844 000 000 Kč Sponzoři, FOM vyrovnané
McLaren 5 846 000 000 Kč 5 846 000 000 Kč Sponzoři, Honda, FOM vyrovnané
Williams 3 318 000 000 Kč 3 476 000 000 Kč Sponzoři, FOM ziskové
Toro Rosso 3 160 000 000 Kč 3 160 000 000 Kč Red Bull, FOM vyrovnané
Haas 3 160 000 000 Kč 3 160 000 000 Kč Haas, sponzoři vyrovnané
Renault 4 740 000 000 Kč 4 740 000 000 Kč Renault, sponzoři, FOM vyrovnané
Sauber 3 002 000 000 Kč 3 002 000 000 Kč Jezdci, sponzoři, FOM vyrovnané
Manor 2 686 000 000 Kč 2 686 000 000 Kč Vlastníci, jezdci, sponzoři, FOM vyrovnané

A začněme rovnou týmem mistrů světa, Mercedesem. Samotný tým ‘Mercedes Grand Prix – MGP’ vlastní v poměru 60-30-10 mateřský Daimler, Toto Wolff a Niki Lauda. Další firmou pod Daimlerem je výrobce motorů High Performance Powertrains. Samotný Daimler přitom do MGP letos nalil 1,6 miliardy korun (od sponzorů získal asi 2,6 miliardy), proti tomu ale MGP vrátil Daimleru nějaké peníze, které získal od FOM. Rozdíl pak Daimler v nákladech vede jako výdaje na reklamu a propagaci. Také proto se hospodaření MGP může tvářit jako vyrovnané.

Tým F1 Red Bull (Red Bull Racing a Red Bull Technology) od sponzorů získal 1,7 miliardy a podobně jako u Mercedesu i ten získal od mateřského Red Bullu přibližně stejnou částku 1,7 miliardy.

Ferrari má jednoznačně největší rozpočet, ale také největší příjmy. Ferrari si celé auto vyrábí samo, přičemž v rámci firmy dochází ke sdílení infrastruktur silniční a sportovní divize. Financování činností “týmu F1” pod Gestione Sportiva je tak značně neprůhledné. Ferrari dostává od sponzorů 4,7 miliardy korun, od FOM přibližně stejnou částku.

Force India získala čtvrté místo v Poháru konstruktérů a s ohledem na rozpočet 2,8 miliardy korun je tak nejefektivnější stájí. Zhruba 316 milionů korun dokázala Force India získat ze sponzorských smluv svázaných s majiteli týmů, a přes jezdce. Není bez zajímavosti, že na hospodaření v Británii sídlících týmů měl pozitivní dopad takzvaný Brexit, který oslabil libru, ale smlouvy týmů jsou většinou v dolarech a eurech.

Tým McLaren dostává od Hondy 1,9 miliardy korun, což je zhruba polovina toho, co dokáže McLaren od sponzorů získat.

U Williamsu je situace jiná ve srovnání s Force Indií, která outsourcuje, jak může. Williams má velkou továrnu a hodně věcí si vyrábí sám. Od sponzorů získal Williams přibližně 1,6 miliardy a od FOM 1,9 miliardy díky dobrým výsledkům v předchozí sezoně. Ty byly letos horší a horší tak budou příští rok i příjmy od FOM.

Motorsports: FIA Formula One World Championship 2016, Grand Prix of Abu Dhabi

Toro Rosso má přibližně stejný rozpočet jako Williams, ale jeho role je zřejmá: připravovat mladíky pro seniorský Red Bull a jeho majitel to také pořádně dotuje. Red Bull poslalo Toro Rosso 1,26 miliardy. Od sponzorů má přitom asi jen půl miliardy korun.

Hlouběji do kapsy ale musel sáhnout Gene Haas, který nemá od FOM zatím žádné peníze a od sponzorů vylákal jen asi 316 milionů korun. Na 2,8 miliardy korun tak týmu F1 Haas dal Gene Haas ze svého.

Renault do divize motorsportu ročně sune 4,1 miliardy korun, z toho 2,5 miliardy jen týmu F1. Od sponzorů Renault získal 790 milionů korun. Podobně je vyrovnané hospodaření Sauberu zachráněno finanční injekcí ve výši 790 milionů korun od švýcarských investorů Longbow Finance a u Manoru museli vyrovnaný rozpočet zachraňovat sami vlastníci kolem Stephena Fitzpatricka nalitím 950 milionů. Bodový zisk Sauberu v Brazílii připravil Manor přibližně o 316 milionů.

Z uvedeného přehledu vyplývá, že nejsamostatnějšími jsou týmy Force India a Williams. Velikosti a tloušťky finančních toků také v plné nahotě ukazují, jak moc jsou ‘sociální’ a ekonomické nůžky mezi různými týmy rozevřeny. Pokud bychom vzali umístění v Poháru konstruktérů 2016 (přesněji řečeno náskok na poslední pozici v Poháru konstruktérů) a dali jej do souvislosti s rozpočtem týmu, získali bychom určité měřítko efektivnosti. Z tohoto pohledu pak týmy jako jsou Ferrari nebo Mercedes nevycházejí úplně nejlépe. A i když někteří tvrdí, že kontrolovat takové pravidlo nelze, zavést rozpočtový limit na úrovni například 100 milionů liber (3,16 miliardy korun) by rozhodně nemusel být vůbec špatný nápad. Tím spíše, když náklady každý rok opět čím dál více rostou.

1 Force India
2 Williams
3 Red Bull
4 Toro Rosso
5 Mercedes
6 Haas
7 McLaren
8 Ferrari
9 Renault
10 Sauber
11 Manor

Diskuse k článku

Napsat komentář