Konec roku 2018 je termínem pro specifikaci nových motorů

Konec roku 2018 je nejzazším termínem na zveřejnění detailní technické specifikace pohonných jednotek, které budou ve formuli 1 používány počínaje sezonou 2021. Důležité je, aby potenciální noví výrobci motorů měli včas možnost se rozhodnout o zahájení svého programu F1. Do té doby budou v platnosti současná pravidla pro motory.

Štítky: Pohonné jednotky Zveřejněno 14. 03 2018 — Tomáš Richtr

„Jestli se chceme ujistit, že noví dodavatelé motorů budou připraveni pro sezonu 2021, musí znát technickou specifikaci nejpozději na konci tohoto kalendářního roku. To aby měli roky 2019 a 2020 na vývoj, konstrukci a výrobu motorů. To je tak akorát,“ řekl prezident FIA Jean Todt.

FIA loni v říjnu představila základní koncepční parametry nové generace pohonných jednotek (viz níže), což se ale setkalo s ostrou kritikou od zavedených automobilek, jmenovitě Mercedesu a Ferrari. Velkým problémem současných motorů je jejich velká složitost a hlavně obrovská nákladnost. Právě to odrazuje nové potenciální zájemce od vstupu do formule 1. Jelikož se ale Mercedesu a částečně také Ferrari relativně daří, chtějí zachovat status quo, straší obrovskými náklady na vývoj nové generace motorů a také odchodem z formule 1. Jean Todt jim ale připomíná, že to byly právě automobilky, které volaly po jednodušších a levnějších motorech.

Taktika s motory: Tři na sezonu nebo něco obětovat a získat výhodu na výkonu?

„Právě nám začíná sezona 2018 a současně pracujeme na pravidlech pro rok 2021,“ řekl Jean Todt. „Jsem ale současně přesvědčen – a v tomto duchu jsem instruoval naše lidi – že by bylo neférové zničit vše, co jsme doposud postavili, a začít na zelené louce. Je důležité, abychom optimalizovali to, co jsme doposud vyvinuli. Co už známe. Víme, že technologie se strašně rychle vyvíjejí. Nejenom co do komplexity, ale také co do jednoduchosti. Nápad je takový, že budeme pracovat se současnými pravidly a pokusíme se je zlepšit.

Bohužel některé automobilky mají selektivní paměť. Před několika měsíci jsme všichni seděli za společným stolem a jednomyslně si odsouhlasili určité změny pohonných jednotek pro budoucnost. Vycházeli jsme ze základních požadavků, že motor bude levnější, bude mít více otáček a žádné limity spotřeby paliva, aby od prvního do posledního kola mohl jet na plný výkon. Zvýšit průtok paliva, jeho hlasitost, zjednodušit hybridní řešení a nalákat nové výrobce.

McLaren a vlastní motor F1? Velmi nepravděpodobné

A s tímhle všichni souhlasili. Takže mám v úmyslu trvat na tom, že budou respektovat to, co s čím souhlasili, stejně jako my budeme respektovat to, co jsme odsouhlasili. Jsem optimistou a věřím, že najdeme řešení. Pro to ale musíme mít jasná pravidla hry a oznámit je co nejdříve. Hovořil jsem s některými automobilkami a vím, že mají zájem. Ale chtějí znát pravidla hry. To je naprosto korektní požadavek a musíme jej splnit co nejdříve.“

Koncepce nových motorů pro rok 2021

• Motor V6 Turbo Hybrid, objem 1,6 litru
• Provozní úroveň otáček o hodnotu 3000 ot./min. výše za účelem vylepšení zvuku motoru
• Předepsané parametry konstrukce motoru za účelem snížení nákladů na vývoj a omezení extrémních řešení a provozních režimů
• Zrušení hybridního motorgenerátoru MGU-H
• Výkonnější kinetický motorgenerátor, který jezdci umožní rozhodovat o využití rekuperované energie a vybavit jej tak taktickým elementem pro závody
• Jediné turbo s rozměrovými a váhovými omezeními
• Standardizované úložiště energie a řídicí jednotky
• Principiální pravidla konstrukce motorů za účelem snadné výměny motoru / šasi / převodového ústrojí v případě potřeby (například výměny dodavatele)
• Záměr analyzovat možnosti přísnějších pravidel pro paliva a snížení počtu jejich druhů

Diskuse k článku

Napsat komentář