Kdo je nový šéf Manoru? Smutný hrdina Hamiltonova skandálu o lhaní

Jedna z mnoha věcí, pro kterou je F1 fascinující, jsou její příběhy odpuštění. Pat Symonds je po těžko uvěřitelném prohřešku při GP Singapuru 2008 respektovaným odborníkem Williamsu. Například. Flavio Briatore je po svém příspěvku ve stejné aféře neustále obdivovaným komerčním expertem na F1. Minimálně ze strany Bernieho Ecclestona. McLaren ve špionážní kauze monumentálních rozměrů v…

Štítky: Dave Ryan Manor McLaren Zveřejněno 28. 02 2016 — Tomáš Richtr

Jedna z mnoha věcí, pro kterou je F1 fascinující, jsou její příběhy odpuštění. Pat Symonds je po těžko uvěřitelném prohřešku při GP Singapuru 2008 respektovaným odborníkem Williamsu. Například. Flavio Briatore je po svém příspěvku ve stejné aféře neustále obdivovaným komerčním expertem na F1. Minimálně ze strany Bernieho Ecclestona.

McLaren ve špionážní kauze monumentálních rozměrů v sezoně 2007 vyšel – navzdory vyloučení ze šampionátu a pokutě 100 milionů dolarů – vážně ještě lehce. FIA totiž požadovala dvouletý zákaz činnosti.

Je zajímavé, že McLaren pojí další příběh velkého odpuštění: aféra velkého lhaní ze strany týmového manažera Davida Ryana po GP Austrálie 2009. Dave Ryan opustil McLaren i svět F1 po 34 letech (!) věrné služby bez nadsázky z minuty na minutu. Dnes je sportovním ředitelem týmu Manor.

O co tehdy šlo? Máte-li chuť, pojďte si přečíst celý příběh, který začal neuvěřitelně standardní banalitou.

Bleskurychlá verze: Jarno Trulli na toyotě během GP Austrálie 2009 předjel Lewise Hamiltona na mclarenu, když byl na trati safety car. Za to byl Trulli potrestán 25 sekundami, čímž přišel o třetí místo a stupně vítězů. Trulli ale Hamiltona předjel proto, protože Hamilton jej před sebe pouštěl.

Což Hamilton a týmový manažer McLarenu Dave Ryan popřeli. A to byl lež.

V důsledku toho šéf skupiny McLaren Ron Dennis, který sám ve světle špionážní aféry musel vedení týmu F1 přenechat Martinu Whitmarshovi (kterého se před dvěma lety sám zbavil), Davida Ryana vyhodil na minutu. Očití svědkové pamatují, jak během následující Grand Prix Malajsie 2009 se slzami v očích Dave Ryan opouští okruh. Dnes David Ryan šéfuje Manoru, týmu, který doslova vstal z mrtvých a který má díky smlouvě s dodavatelem motorů Mercedes šance na dříve neviděný úspěch.

DETAILNÍ ROZBOR UDÁLOSTÍ

Incident Trulli – Hamilton byl z pohledu celé Grand Prix Austrálie 2009 bezvýznamným. K předjetí za safety carem dochází běžně, podobně jako k upřesňujícím dotazům na adresu ředitelství závodu. Hlavními událostmi v závěru Velké ceny Austrálie byla kolize mezi Sebastianem Vettelem a Robertem Kubicou, výjezd medical caru na místo nehody a skutečnost, že závod bude do cíle dojetý za safety carem. Tím byly dány priority. Do toho se Vettel rozhodl s těžce pochroumaných autem dojet do cíle a komisaři museli intervenovat, protože nemají rádi, když se pilot s poškozeným autem snaží po závodním okruhu někam dojet.

Popravdě řečeno, FIA neměla o incidentu mezi Trullim a Hamiltonem během závodu ani ponětí. Byla zaneprázdněna jinými věcmi. Než se ozval právě Dave Ryan se svým dotazem na ředitele závodu Charlieho Whitinga.

„Nemohl jsem Ryanovi odpovědět, protože jsme nevěděli, o co jde,“ prozradil tehdy ředitel závodu Charlie Whiting. Zde je nutno poznamenat, že není rolí ředitelství závodu na takové dotazy odpovídat, ačkoli se to běžně děje. Úkoly na straně FIA jsou jiné a v neposlední řadě to jsou týmy samotné, kdo má znát pravidla a držet se jich.

To ale neznamená, že se FIA o incidentu Trulli – Hamilton eventuálně nedozvěděla. Časoměřiči samozřejmě zaznamenali, že došlo k (dvojímu) předjetí za safety carem, a tak se také tato událost dostala „do pořadí“ k prošetření.

Seznam se ke konci závodu neobvykle zahustil, takže trvalo několik desítek minut, částečně kvůli rozhovorům, které poskytoval Trulli po závodě, a také kvůli důležitějšímu incidentu Kubica – Vettel, než záležitost Hamilton – Trulli přišla na řadu. Stále nebylo nutné prohledávat archiv právě nahrané rádiové komunikace (FIA jej nemonitoruje v reálném čase, to činí FOM pro potřeby televizního vysílání), jelikož se jednalo o jednoduchý případ, kde stačí vyslechnout zástupce obou stran a dojít k rozhodnutí.

„Z toho, co jsme vyslechli, jsme usoudili, že Trulli ve skutečnosti předjel Hamiltona. Takové jsme měli v té době informace a důkazy,“ řekl Whiting. „A komisaři podle toho rozhodli.“

Jinými slovy: nebyl nejmenší důvod ověřovat tvrzení McLarenu poslechem rádiové komunikace. Trulli opakoval svá slova o tom, že Hamilton vyjel z ideální stopy a zpomalil.

„Hamilton se hájil tím, že se vyhýbal troskám z kolize Vettela a Kubici a že byl zaneprázdněn údaji na volantu ohledně safety caru. Inu, myslím, že to bylo trochu zavádějící, protože jezdci ví, že tyto údaje nemusí sledovat od okamžiku, kdy dokončí kolo, během kterého byl safety car na trať vyslán,“ pokračoval Whiting o několik týdnů později s odkrýváním informací, které nebyly veřejnosti známé. „V každém případě prostě řekl, že myslel na spoustu věcí a toto byla jedna z nich.“

Jeden ze tří sportovních komisařů, Australan Steve Chopping, se specificky zeptal Hamiltona, zda existovaly nějaké týmové instrukce ohledně předjetí. Chopping, shodou okolností právník, tuto otázku položil ještě jednou, aby eliminoval možné nedorozumění. Charlie Whiting šel ještě dál, když se Hamiltona dotazoval, zda se Hamilton rozhodl sám, bez instrukcí od týmu.

„Když jsem se jej dotázal, zda VĚDOMĚ nechal Trulliho předjet, nebo uhnul ze závodní stopy, řekl jasné NE.“ Tento dotaz byl položen více než jednou.

Dave Ryan, Grand Prix Francie 2008

Dave Ryan, Grand Prix Francie 2008

Nebyl důvod McLarenu nevěřit. Jinými slovy komisaři se přiklonili na jeho stranu a usoudili, že Trulli je skutečně na vině. Byl důvod Hamiltonovi nevěřit? V té době to byl obhájce titulu mistra světa a McLaren dobře ví, co si ve vztahu k FIA může (nebo spíše nemůže!) dovolit. Jen blázna by v tu chvíli napadlo, že padla lež.

Důležité je, co se odehrálo desítky minut před tím. Krátce poté, co Hamilton vyskočil z auta. V rozhovoru pro média totiž Hamilton jasně řekl, že „byl požádán, aby pustil Trulliho zpátky“. Novináři, kteří neměli nejmenší ponětí, co se děje na ředitelství závodu, měli jasno. O to překvapivější bylo oznámení FIA o penalizaci 25 sekund pro Trulliho. Mezi překvapenými se nacházel i zkušený žurnalista  Adam Cooper. Nejen on si kladl otázku, jak může někdo dostat penalizaci za to, že předjel soupeře, který mu nedal jinou možnost?

Něco tu nehrálo.

V té době byl na cestě z paddocku nehlasující šéfkomisař a zástupce FIA Alan Donnelly (pravá ruka tehdejšího prezidenta FIA Maxe Mosleyho při závodech F1). Dotázán novináři, jak je možné, že Trulli dostal penalizaci, když Hamilton sám řekl, že jej nechal předjet, Donnelly pouze řekl: Tak to nebylo. Hamilton nám to nyní vysvětlil…

Ba co víc. Až o mnoho dní později vyšly najevo podrobnosti rozhovoru šéfa McLarenu Martina Whitmarshe pro televizi BBC hned po závodě v Melbourne:

„Trulli vyjel na trať, takže Hamilton jej předjel. Trulli si pak vzal zpátky třetí místo, což za safety carem není běžné. Komisaři to nyní šetří…“

Komisaři nemusí poslouchat rádiovou komunikaci v reálném čase, ale Martin Whitmarsh má sakra jasno o tom, co je mezi jeho jezdci a boxovou zídkou komunikováno. Jedná se o klíčovou událost. Naznačuje totiž, že v této době už mohla být stanovena strategie vedení McLarenu ve věci vysvětlení jejich úhlu pohledu komisařům. Něco, co je v rozporu s dosavadním stanoviskem McLarenu, že se jednalo o individuální akt ze strany (později propuštěného) Davida Ryana. Že šlo o taktický přístup celého vedení McLarenu.

Adam Cooper později potkal ještě Charlieho Whitinga, aby se dotázal na jeho verzi. My, fanoušci, můžeme FIA často spílat, ale zodpovědnějšího člověka byste ve světě formule 1 těžko pohledali. A tak Whiting trpělivě poslouchal. Potvrdil, že to nesedí s Hamiltonovou verzí. Přiznal, že mu nesedlo Hamiltovo chování již před tím, když byl McLaren vyslýchán.

„Necítíl jsem se pohodlně,“ přiznal po odjezdu z okruhu Whiting. „Vnitřně jsem cítil, že komisaři rozhodli správně, ale to nestačí.“

Charlie Whiting a Alan Donnelly uspořádali setkání v pondělí odpoledne a dohodli se, co dál. Ani jim celá záležitost dvakrát nevoněla. Padlo rozhodnutí o opětovném setkání komisařů z Melbourne, mezi kterými byl i Čech Radovan Novák. Pro Australana Steva Choppinga nebyl problém přiletět do Malajsie a pro druhého komisaře Ólafura Gudmundssona z Islandu také ne.

„Třetí komisař Radovan Novák nemohl přiletět,“ potvrdil Whiting, ačkoli z Evropy do Malajsie je to asi tak stejně daleko jako z Austrálie. Českého zástupce FIA tak zastoupil Surinder Thatthi, který měl službu v Malajsii. Před druhým slyšením si už FIA řádně vyslechla rádiovou komunikaci. Je nutné poznamenat, že McLaren do této doby FIA nijak nekontaktoval. Pokud by tak učinil a přiznal omyl, věci by mohly nabrat zcela jiný průběh. Ale kdyby nebyly ryby, nebyly by rybníky, že.

Záznam rádiové komunikace byl klíčovým důkazem při druhém jednání. Šokem se ukázala skutečnost, že i po jejím vyslyšení si Ryan a Hamilton stáli za svým!

Dave Ryan, Grand Prix Číny 2007

Dave Ryan, Grand Prix Číny 2007

„I let him past already,“ zní jasně ze záznamu, což nezpochybnitelně znamená: „Už jsem jej nechal předjet.“

„Lewis na to nedokázal nijak reagovat, získal jsem dojem, že se s Ryanem snaží odvést pozornost někam jinam,“ prozradil Whiting. Zejména po záznamu Hamiltonova interview médiím po vystoupení z vozu, kde říká, že byl požádán, aby Trulliho pustil, oba velmi znejistěli.

„Přesto trvali na svém,“ řekl Adam Cooper s odvoláním na své zdroje uvnitř FIA. „Snažili se dát slovům jiný význam, ale ta byla naprosto, naprosto jasná.“

Martin Whitmarsh ještě ve čtvrtek před následující Grand Prix Malajsie 2009 argumentoval, že Hamilton nezpomalil. A byla to pravda. Charlie Whiting potvrdil, že telemetrie nevykazuje žádnou negativní akceleraci (rozuměj zpomalení). Do zatáčky č. 4 vjeli jak Hamilton, tak Trulli obvyklou rychlostí za safety carem. Problém byl na výjezdu.

„Telemetrie ukazuje velmi mírný nárůst rychlosti, ale zdaleka ne takový, jaký byste za safety carem očekávali,“ řekl Whiting.

Toyota prokázala, že Trulli v předcházejícím kole jel v místě předjetí rychlostí 220 km/h, rychleji jet nemohl, jinak by nedodržením pokynů na volantu porušil pravidla. V inkriminované době jeho rychlost spadla na 81 km/h. V následujícím kole jel Trulli 120 km/h.

„Sám jsem poslouchal, co Dave a Lewis řekli komisařům, a ti došli k jinému rozhodnutí než v Austrálii. Padlo také rozhodnutí o tom, že byli oklamáni,“ řekl Whiting.

McLaren nikdy veřejně neprozradí, že Ryan nebyl jediným, kdo o strategii před komisaři věděl. GPF1 s odkazem na tehdejší zdroje uvnitř samotného týmu ví, že šlo o rozhodnutí nejužšího vedení McLarenu a Dave Ryan je pouze obětním beránkem. Tato oběť měla limitovat ztráty způsobené tragickým omylem, motivovaným krátkozrakou touhou získat…

…jeden mistrovský bod navíc.

„Nelíbilo se mi Lewisovo chování v neděli a ve čtvrtek jsem měl pocit, že dělá to, co musí,“ prozradil Whiting. „Bylo jasné, že v neděli lhal. Skutečnost, že za mnou v Sepangu přišel a omluvil se mi, hovoří za vše. Přišel za mnou a chtěl se mnou hovořit mezi čtyřma očima. Chtěl se mi omluvit za všechno, co provedl. Že už to nikdy neudělá… takové ty věci.“

TREST

Nejen kvůli tomu FIA už nešla po Hamiltonovi, ale po týmu. McLaren následně spolupracoval a také proto dostal jen podmínečný zákaz startu ve třech závodech. Součástí dohody bylo přepuštění dalších zodpovědností ve skupině McLaren Martinu Whitmarshovi ze strany Rona Dennise, v tehdy velmi silně vypjatém boji mezi ním a prezidentem FIA Maxem Mosleym. Součástí ‘politické dohody’ byla veřejná – skoro ponižující – omluva Lewise Hamiltona:

O SEDM LET POZDĚJI

Dave Ryan v nové roli sportovního ředitele McLarenu dnes tvrdí, že má s ohledem na události roku 2009 “čisté svědomí”.

V mezidobí provozoval svůj vlastní tým série Grand Turismo, Von Ryan Racing. Přiznal, že prvotní kontakt od manažera Manoru Boba Bella nebral vážně. Pak se ale pro věc zapálil. A vzpomíná:

“Co se stalo, stalo se. Je to už dávno. Mám naprosto čisté svědomí. Netrápí to mou mysl ani sekundu, protože není nad čím přemýšlet,” a dodal, že jeho bývalý tým McLaren je v současné době “spícím gigantem”. A že je otázkou kdy, ne pokud, se jim podaří vrátit na výsluní.

Jedna otázka tehdejší aféry ale zůstane navždy nezodpovězena. Otázka morálního kodexu. Na boxové zídce a v garáži poslouchají rádiovou komunikaci bedlivě nejen stratégové a inženýři, ale také nejvyšší vedení týmu. Není pochyb o tom, že o příkazu McLarenu Hamiltonovi, aby před sebe pustil Trulliho, vedení týmu vědělo.

To si vážně nikdo z McLarenu nepoložil otázku, jak k tomu Toyota přišla, že dostala penalizaci, ačkoli nechali Trulliho záměrně předjet?

 

Diskuse k článku

Napsat komentář