Motorsports: FIA Formula One World Championship 2016, Grand Prix of United States, 
#6 Nico Rosberg (GER, Mercedes AMG Petronas Formula One Team),  *** Local Caption *** +++ www.hoch-zwei.net +++ copyright: HOCH ZWEI +++

GP USA

Zveřejněno 11. 01 2015 — Jan Pastorek

Když v roce 2007 formule 1 zanevřela na okruh v Indianapolis, bylo všem jasné, že se do Spojených států jen tak nevrátí. Současně si však její vedení společně s velkými automobilkami uvědomovalo, že USA představuje tak velký trh, že je neradno ho dlouhodobě zanedbávat.

S koncem dekády se objevilo nápadů, jak přivést královnu motorsportu zpět do Ameriky, žádný z nich se nicméně zrealizovat nepodařilo. Ecclestone usiloval o pořádání Grand Prix v ulicích New Jersey s ikonickými manhattanskými mrakodrapy v pozadí, nakonec však padla volba na texaský Austin, kde měla vyrůst zbrusu nová trať postavená speciálně pro formuli 1. Projektu se zhostil kdo jiný než Bernieho dvorní architekt Hermann Tilke.

Základní kámen Okruhu Amerik byl položen v lednu 2011, o bezproblémové výstavbě se ale dalo hovořit jen stěží. V jednu chvíli to dokonce vypadalo, že celá záležitost skončí obrovským fiaskem a monoposty F1 se po tomto místě nikdy prohánět nebudou. Nakonec ale vše dopadlo dobře a v polovině listopadu roku 2012 se v Austinu uspořádala historicky první Grand Prix .

Závod, jenž opanoval Lewis Hamilton, skončil velkým úspěchem. Na Okruh Amerik si během onoho víkendu našlo cestu desetitisíce fanoušků, a tak se zdá, že zde, co se USA týče, našla formule 1 konečně ten pravý domov.

A s kladným přijetím se setkala i samotná trať. Ta je velmi členitá a Tilke se do jejího návrhu snažil zakomponovat některé slavné zatáčky z ostatních okruhů. Jezdci zde tudíž mají možnost zažívat podobné pocity, jako když projíždí vysokorychlostním úsekem Maggotts a Becketts na Silverstonu, stadionovou sekcí na Hockenheimu či legendární zatáčkou číslo 8 v tureckém Istanbul Parku.

Velmi zajímavý je rovněž konec startovní a cílové rovinky, který se na Okruhu Amerik prudce zvedá a po němž následuje poněkud nezvyklý nájezd do první zatáčky. Ten je charakteristický tím, že je zde vzhledem k jeho šířce možné zaujmout více než jednu ideální stopu.

Největší příležitost k předjíždění mají jezdci na jeden kilometr dlouhé rovince mezi zatáčkami 11 a 12. V tomto místě monoposty F1 dosahují rychlosti přes 310 km/h a následně brzdí až na stovku.

Okruh má délku 5 513 metrů a závod je vypsán na šestapadesát kol.

Mapa okruhu

Diskuse k článku

V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.

Přidat názor

Napsat komentář

Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.