GP Belgie

Zveřejněno 9. 01 2015 — Jan Pastorek

Okruh Spa-Francorchamps v Ardenských lesích se může pyšnit bohatou historií. Byla navržena roku 1920 manažerem listu La Meuse Julesem de Thierem a motoristickým funkcionářem Henrim Langloisem van Ophemem. Původní trať tvořila trojúhelník spojující města lázeňské město Francorchamps, Malmedy a Stavelot. Přestože se nacházela v členitém terénu, jednalo se o velmi rychlý okruh, na kterém se našly i dlouhé rovinky.

Kromě automobilů zde od samého začátku závodily i motocykly. Po druhé světové válce se motorsport na okruh vrátil a hned od roku 1950 se tu začala jezdit i formule 1. Ta v Belgii chyběla jen v letech 1957, 1959, 1969, 1971, 2003 a 2006. V letech 1972 až 1982 se jelo dvakrát v Nivelles a jinak se závodilo v Zolderu. Původní čtrnáctikilometrová trať Spa totiž byla považována za nebezpečnou, proto byla roku 1979 představena trať nová, která byla zkrácena zhruba na polovinu.

Do kalendáře F1 se vrátila roku 1983. Pak ještě došlo k několika modifikacím šikany Bus Stop, roku 1994 byla dokonce slavná zatáčka Eau Rouge upravena šikanou. Nynější varianta s novou boxovou uličkou pochází z roku 2007, má 7004 metrů, je nejdelší tratí v seriálu a má devatenáct zatáček (deset levých, devět pravých). Rychlá zatáčka Eau Rouge patří mezi nejnáročnější v seriálu, známé jsou například i zatáčky Les Combes, Stavelot či Blanchimont a již zmiňovaná šikana Bus Stop.

Ve Spa se také jezdí různé automobilové i motocyklové vytrvalostní série, formule 3, ADAC GT Masters, WTCC, dříve i DTM. Mezi nejslavnější vytrvalostní závody na okruhu patří 24 hodin Spa s cestovními vozy a tradiční závod sportovních prototypů 1000 km Spa.

Mapa okruhu

Diskuse k článku

Napsat komentář