GP Austrálie 2014

Zveřejněno 29. 04 2014 — Jan Pastorek

Motorsports: FIA Formula One World Championship 2014, Grand Prix of Australia

Za možnost pořádání závodů formule 1 vděčí Melbourne, a potažmo celý stát Victoria svému bývalému premiérovi Jeffu Kennettovi, jenž tuto funkci vykonával v letech 1992 – 1999. Kennett již od počátku nástupu na premiérské křeslo usiloval o zlepšení vnímání Melbourne ve světě, a vytyčeného cíle chtěl mimo jiné dosáhnout i tím, že do města přiláká královnu motosportu.

Ta sice v té době pořádala své závody na australském kontinentu v Adelaide, odtud se nicméně po úspěšném jednání na konci roku 1995 přestěhovala do hlavního města Victorie, které představuje její domov dodnes.

Závodní trať byla zasazena do malebného okolí Albert Parku, kde se nachází také stejnojmenné jezero, přičemž z jedné části se jedná o permanentní okruh, z té druhé pak o městské silnice. Trať samotná čítá šestnáct zatáček (10 pravých, 6 levých) a měří 5 303 metrů. Velká cena se zde jezdí na osmapadesát kol, což znamená celkovou délku závodu 307, 574 kilometrů.

Oproti většině jiných městských tratí nabízí ta v Albert Parku relativně hodně míst k předjíždění. Nacházejí se především v nájezdech do zatáček 1, 3, 6, 11 a 13. A pokud by to snad jezdcům F1 nestačilo, mají zde k dispozici rovněž dvě DRS zóny. Ty jsou situované na rovinkách v prostoru startu a cíle a mezi druhou a třetí zatáčkou.

Vzhledem ke své charakteristice platí, že klíčovým faktorem k úspěchu na zdejší trati je dobrá trakce, která je potřeba zejména na výjezdu z pomalých zatáček. Jistou míru rizika pak představují okolní stromy, jichž je podél okruhu nespočet, a to hned ze dvou důvodů. Ty nejen že na trať vrhají v pozdním odpoledním slunci nepříjemné stíny, zároveň také hrozí, že spadané listí zablokuje chladiče motorů, v důsledku čehož by mohlo snadno dojít k přehřátí, či dokonce k poruše.

Z pohledu brzd je nejnáročnější zatáčka číslo jedna, neboť zde jezdci zpomalují ze třístovky až na hranici 160 km/h. Na brzdový pedál musí v tomto místě zatlačit silou téměř 130 kilogramů, přičemž zároveň podstupují přetížení o velikosti 4,5 g.

[one_half last=”no”]

Datum závodu: 16. března 2014
Okruh: Albert Park
První závod: 1996
Počet kol: 58
Délka okruhu: 5303 m
Délka závodu: 307,574 km
Traťový rekord: 1:24,125 - M. Schumacher
Oficiální stránka: grandprix.com.au

[/one_half]

[one_half last=”yes”]

Pátek 14. 3.
1. trénink Alonso 1:31.840
2. trénink Hamilton 1:29.625
Sobota 15. 3.
3. trénink Rosberg 1:29.375
Kvalifikace Hamilton 1:44.231
Neděle 16. 3.
Závod Rosberg

[/one_half]

[two_third last=”no”]

FIA mapa okruhu

FIAmapaAlbertPark_Melbourne

[/two_third]

 

 

[one_third last=”yes”]



[/one_third]

Články