GP Abú Dhabi

Zveřejněno Autor:

Motorsports: FIA Formula One World Championship 2012, Grand Prix of Abu Dhabi

Okruh Yas Marina, jenž se nachází v emirátu Abú Dhabi, patří mezi opravdové architektonické skvosty jednadvacátého století. Stavba zbrusu nového areálu stála závratných 900 miliónů eur a kromě závodní dráhy obsahuje rovněž přístav či ikonický pětihvězdičkový hotel.

Základní kámen byl položen v květnu 2007 a již o dva roky později se zde konala historicky první velká cena. Ta byla svým způsobem unikátní, neboť se až do letošní sezony jednalo o jediný závod v kalendáři, který začínal za světla a končil za tmy. V roce 2014 však k Abú Dhabi v tomto ohledu přidal nedaleký Bahrajn.

Stejně jako zbytek nových okruhů z poslední doby je i tento dílem světoznámého architekta Hermanna Tilkeho. Ten do svého návrhu zakomponoval jednadvacet zatáček, z nichž je dvanáct levých a devět pravých.

Z hlediska nastavení vozu představuje pro inženýry velký oříšek, neboť obsahuje jak technické úseky vyžadující velký přítlak, tak i místa, na nichž hraje nejdůležitější roli zejména vysoký výkon motoru a co nejmenší aerodynamický odpor. Dvě dlouhé rovinky mezi zatáčkami 7 – 8 a 9 – 11 nabízejí dobré možnosti k předjíždění, avšak ani ty kolikrát nestačí – své o tom ví například Fernando Alonso, kterému zde v památném finále v roce 2010 doslova proklouzl titul mezi prsty.

Za dvě nejzajímavější místa na trati by se pak bezesporu daly označit úsek mezi zatáčkami 18 – 19 a výjezd z boxové uličky. První je spektakulární tím, že v něm piloti projíždějí pod zmíněným hotelem, což v kombinaci s blikajícími LED diodami, jimiž je povrch budovy osázen, činí z tohoto místa během konání závodu velmi zajímavou barevnou podívanou.

Výjezd z pitlane byl vyprojektován tak, že při něm závodníci projíždějí skrze tunel a na závodní dráhu se vracejí na druhé straně těsně před vrcholem třetí zatáčky. I toto je ve světě královny motorsportu unikátní.

Pro piloty je okruh v Abú Dhabi o to náročnější, neboť se na něm jezdí proti zavedeným zvyklostem, tedy proti směru hodinových ručiček. Jedno kolo zde v konfiguraci pro závody formule 1 měří 5 554 metrů, přičemž během nedělního odpoledne jej závodníci musejí zvládnout hned pětapadesátkrát za sebou.

Rekordmanem a zároveň i nejúspěšnějším pilotem na trati Yas Marina je Sebastian Vettel. V roce 2009 tady během závodu zaznamenal čas 1:40,279, přičemž na stupni nejvyšším stanul hned třikrát (2009, 2010 a 2013).

Ročník Vítěz Vůz Motor
2009 Sebastian Vettel Red Bull RB5 Renault 2.4 V8
2010 Sebastian Vettel Red Bull RB6 Renault 2.4 V8
2011 Lewis Hamilton McLaren MP4-26 Mercedes 2.4 V8
2012 Kimi Räikkönen Lotus E20 Renault 2.4 V8
2013 Sebastian Vettel Red Bull RB9 Renault 2.4 V8
2014 Lewis Hamilton Mercedes F1 W05 Hybrid Mercedes 1.6 V6T
2015 Nico Rosberg Mercedes F1 W06 Hybrid Mercedes 1.6 V6T

FIA mapa okruhu

abudhabi-mapa

 

Články