Je F1 v posledních letech nudnější? Data to vyvrací

Občas si nějaký ten (nejspíš bývalý) fanoušek postěžuje, jak je formule 1 v posledních letech o hodně nudnější než v minulosti. A že není nad zlatou éru osmdesátých let nebo souboje Schumacher - Häkkinen. Data ale ukazují, že současný stav není ničím novým. Naopak dokládají, že dominance Mercedesu posledních let se možná opravdu chýlí ke konci.

1 Štítky: Historie Zveřejněno 10. 06 2018 — GPF1.cz

U každé sezony jsme vypočítali procento závodů, které vyhrál nejlepší tým. To samé jsme pak učinili pro kvalifikace: kolik kvalifikací v dané sezoně nejlepší tým vyhrál. Tento údaj jsme si zvolili jako určitý faktor dominance. Výsledek vás možná překvapí: to, co jsme v posledních letech měli, tu v minulosti už bylo. A ne jen jednou. Ještě zajímavější je, že některé předchozí fáze dominance (v grafu vysoké vrcholy) pocházejí z dnes vychvalovaného období osmdesátých let.

Pravdou je, že poslední éra dominance trvá déle než ty předchozí: to je indikováno šířkou posledního vrcholu grafu, které reprezentuje úspěchy Mercedesu. Jak je ale zjevné, ta rychle končí.

Zatímco v prvních třech letech hybridní éry vyhrál Mercedes 95 % kvalifikací, v roce 2017 už to bylo jen 75 %. Jedná se o úroveň v historii formule 1 běžnou. Po sedmé kvalifikaci letošní sezony vedení v kvalifikačních vítězstvích převzalo Ferrari a je na úrovni 43 %. Sezony 1988 a 1999 viděly, jak 94 % vítězství v kvalifikacích připadlo jednomu týmu, sezona 1967 má hodnotu 82 %, nebo ročník 2011 údaj 95 %.

 

V roce 2016 vyhrál Mercedes 90 % závodů. McLaren vyhrál 94 % závodů sezony 1988, Ferrari zase 88 % resp. 83 % závodů sezon 2002 a 2004. V loňském roce vyhrál Mercedes 60 % závodů a ze šesti velkých cen letošního roku vyhrály po dvou tři týmy, což dělá hodnotu 33 %.

Do statistik byla zahrnuta jako první až sezona 1958. Jako první se totiž přehoupla přes 10 velkých cen. Počet závodů postupně rostl. V roce 1968 přišlo 12 závodů, rok 1973 nabídl 15 velkých cen. Osmdesátá a devadesátá léta se jezdila s 16 nebo 17 velkými cenami. Dvacet závodů poprvé přinesl ročník 2012 a na rekordních 21 velkých cen vyrostla sezona 2016 a 2018.

Diskuse k článku

Jeden komentář: “Je F1 v posledních letech nudnější? Data to vyvrací”

  1. jyrki napsal:

    nejsou možná nudné, ale za jakou cenu? Ta auta jsou prostě ohavná, zvuk nijaký a k předjíždění je třeba jezdci vzadu dát výhodu, jezdci mluví jako jeden muž – málokdy to pochází z jejich hlavy. Celkově, je to sterilní, bez náboje. Pravda, proti době kdy bylo znovuzavedeno tankování je to pořád zlaté, tehdy se totiž nedělo vůbec nic, každý čekal jen na pit stop.

Napsat komentář