Je F1 v posledních letech nudnější? Data to vyvrací

Občas si nějaký ten (nejspíš bývalý) fanoušek postěžuje, jak je formule 1 v posledních letech o hodně nudnější než v minulosti. A že není nad zlatou éru osmdesátých let nebo souboje Schumacher - Häkkinen. Data ale ukazují, že současný stav není ničím novým. Naopak dokládají, že dominance Mercedesu posledních let se možná opravdu chýlí ke konci.

1 Štítky: Historie Zveřejněno 10. 06 2018 — GPF1.cz

U každé sezony jsme vypočítali procento závodů, které vyhrál nejlepší tým. To samé jsme pak učinili pro kvalifikace: kolik kvalifikací v dané sezoně nejlepší tým vyhrál. Tento údaj jsme si zvolili jako určitý faktor dominance. Výsledek vás možná překvapí: to, co jsme v posledních letech měli, tu v minulosti už bylo. A ne jen jednou. Ještě zajímavější je, že některé předchozí fáze dominance (v grafu vysoké vrcholy) pocházejí z dnes vychvalovaného období osmdesátých let.

Pravdou je, že poslední éra dominance trvá déle než ty předchozí: to je indikováno šířkou posledního vrcholu grafu, které reprezentuje úspěchy Mercedesu. Jak je ale zjevné, ta rychle končí.

Zatímco v prvních třech letech hybridní éry vyhrál Mercedes 95 % kvalifikací, v roce 2017 už to bylo jen 75 %. Jedná se o úroveň v historii formule 1 běžnou. Po sedmé kvalifikaci letošní sezony vedení v kvalifikačních vítězstvích převzalo Ferrari a je na úrovni 43 %. Sezony 1988 a 1999 viděly, jak 94 % vítězství v kvalifikacích připadlo jednomu týmu, sezona 1967 má hodnotu 82 %, nebo ročník 2011 údaj 95 %.

 

V roce 2016 vyhrál Mercedes 90 % závodů. McLaren vyhrál 94 % závodů sezony 1988, Ferrari zase 88 % resp. 83 % závodů sezon 2002 a 2004. V loňském roce vyhrál Mercedes 60 % závodů a ze šesti velkých cen letošního roku vyhrály po dvou tři týmy, což dělá hodnotu 33 %.

Do statistik byla zahrnuta jako první až sezona 1958. Jako první se totiž přehoupla přes 10 velkých cen. Počet závodů postupně rostl. V roce 1968 přišlo 12 závodů, rok 1973 nabídl 15 velkých cen. Osmdesátá a devadesátá léta se jezdila s 16 nebo 17 velkými cenami. Dvacet závodů poprvé přinesl ročník 2012 a na rekordních 21 velkých cen vyrostla sezona 2016 a 2018.

Diskuse k článku

Napsat komentář