Jaké je pozadí nehod moderní formule 1?

Metody zdravotníků při nehodách ve formuli 1 za poslední léta udělaly velký krok vpřed. Jednou z nejzajímavějších osob v tomto prostředí je doktor Luke Bennett. Právě tento Australan má na starosti zdravotní potřeby většiny pilotů. Bennett se zúčastňuje každé velké ceny. Má pod sebou dvanáct fyzioterapeutů, například ty Sebastiana Vettela nebo Lewise Hamiltona, a lékařský…

Štítky: Bezpečnost Zveřejněno 6. 08 2016 — Marie Tomšíková

Metody zdravotníků při nehodách ve formuli 1 za poslední léta udělaly velký krok vpřed. Jednou z nejzajímavějších osob v tomto prostředí je doktor Luke Bennett. Právě tento Australan má na starosti zdravotní potřeby většiny pilotů.

Bennett se zúčastňuje každé velké ceny. Má pod sebou dvanáct fyzioterapeutů, například ty Sebastiana Vettela nebo Lewise Hamiltona, a lékařský tým Mercedesu i McLarenu. Jeho seznam pacientů čítá přibližně 350 jmen v každém závodě.

James Allen na svých stránkách zveřejnil zajímavé statistiky z posledních padesáti závodů. Tato čísla se týkají pouze formule 1.

„Pokud jde o zdravotnictví na okruhu, tak FIA dělá skvělou práci. Vytvářejí podrobné analýzy havárií, využívají nových metod. Například vysokorychlostní HD kamera v kokpitu. Z pohledu lékaře jsem zodpovědný za léčbu zranění pilotů a za jejich návrat do kokpitu,” říká Bennett.

„Závodů formule 1 se zúčastňuji poslední tři sezony. Jsem přímo zapojen do péče o mnoho pilotů. Za tuto dobu jsem zažil 23 lékařských případů u 24 pilotů. Tato čísla zahrnují zranění, která si vyžádala převoz do lékařského centra FIA, buď protože byl pilot zraněný, nebo nás na možný úraz upozornily kontrolky v monopostu. Například když přetížení přesáhne hodnotu 15 G.”

Motorsports: FIA Formula One World Championship 2015, Grand Prix of Russia, â?¨crash of #55 Carlos Sainz Junior (ESP, Scuderia Toro Rosso), *** Local Caption *** +++ www.hoch-zwei.net +++ copyright: HOCH ZWEI +++

Carlos Sainz si velkou havárii prožil loni v Soči

V níže zmíněných nehodách jsou započítány ty, které si vyžádaly převoz pilota do zdravotního střediska. Většina nehod (87 %) se odehrála na suché trati a obvykle v závodě (65 %). Pouze 30 % nehod se odehrálo v kvalifikaci nebo trénincích.

Do sedmi nehod (30 % a všechny při závodě) byly zapojeny dva monoposty, ale jen v jednom případě si incident vyžádal vyšetření u obou pilotů.

Od roku 2014 došlo k pěti převrácením monopostu – Daniil Kvjat v Suzuce, Esteban Gutiérrez v Bahrajnu, Fernando Alonso v Melbourne a Sergio Pérez v Maďarsku. Pouze při jednom z nich došlo ke zranění – Alonso si poranil plíce a žebra.

K nehodám došlo na jedenácti okruzích, z toho na šesti z nich se bouralo více než jednou. Nejvíce jsou zaneprázdnění lékaři na Hungaroringu. Zde se v akcí nabitých závodech v letech 2014 a 2015 odehrálo celkem 25 % nehod.

Čtyři nehody zabránily pilotům zúčastnit se další velké ceny, z toho dvakrát se na tomto seznamu nešťastníků ocitl Fernando Alonso. Jeden vynechaný závod si připsal také Valtteri Bottas, který nenastoupil do Velké ceny Austrálie 2015 v důsledku bolesti zad. Toto zranění nebylo způsobeno žádnou bouračkou.

Motorsports: FIA Formula One World Championship 2016, Grand Prix of Australia, #14 Fernando Alonso (ESP, McLaren Honda Formula 1 Team), *** Local Caption *** +++ www.hoch-zwei.net +++ copyright: HOCH ZWEI +++

Fernando Alonso a zbytky jeho mclarenu po nehodě z letošní Austrálie

Nehody při testování jsou vzácné. Během posledních 48 testovacích dnů došlo k jedinému zranění, a to u Fernanda Alonsa v Barceloně. Vzhledem k faktu, že během testování se experimentuje s novými díly, jedná se o velký pokrok. V minulosti se v testech i umíralo.

Je zajímavé srovnat „nebezpečnou” formuli 1 s ostatními sporty. Například ve fotbale často dochází k vážnějším zraněním, která si vyžádají vynechání jednoho nebo více zápasů. V posledních padesáti velkých cenách pilot vynechal závod pouze čtyřikrát.

A jaké jsou časté příčiny úrazů? „V současnosti k velké části zranění dochází na suché trati, a to kvůli vysokému přetížení (přes 40 G), bočnímu nárazu nebo otočení. Častá jsou poranění hlavy a hrudníku.” Velkým problémem jsou především boční nárazy. „Lidský mozek na to není stavěný, proto náraz vede k otřesu mozku.”

Počínaje sezonou 2017 se chystá velké zrychlení monopostů. Vozy by měly zrychlit až o pět sekund na kolo. Hrozí ve vyšší rychlosti větší nebezpečí? „Zatím se jedná o pozorování. Nemáme k dispozici žádnou studii, takže bychom neměli přicházet s nějakými konkrétními závěry. Na druhou stranu z historického hlediska je F1 velmi bezpečným sportem, a to navzdory nedávné tragické smrti Julese Bianchiho,” dodal Bennett.

Čtěte dále: „Odvaž se být jiná,“ tak zní moto projektu na podporu žen v motorsportu

Diskuse k článku

Napsat komentář