Jak se v minulé dekádě brojilo proti tankování v závodech

V souvislosti s případným návratem tankování do závodů je zajímavé připomenout, jak se k němu formule 1 stavěla v minulosti.

Štítky: David Coulthard Red Bull Tankování Zveřejněno 3. 06 2015 — Jan Pastorek

V souvislosti s případným návratem tankování do závodů je zajímavé připomenout, jak se k němu formule 1 stavěla v minulosti.

Strategická skupina chce v roce 2017 vrátit tankování do závodů, ale při tom zřejmě zapomněla, z jakých důvodů se ho formule 1 v roce 2010 zbavila. Hezky to vystihuje text, který v roce 2007 publikoval na svém blogu u ITV David Coulthard, který tehdy závodil pro Red Bull.

„Série požárů paliva v Maďarsku byla rychle uhašena a nikdo se nezranil, ale posloužilo nám to jako připomínka, jak jsou pit stopy potenciálně vrtkavé. Z mého pohledu je největším mínusem tankování skutečnost, že kazí závody, protože se Grand Prix proměňuje v sérii sprintů s malým množstvím paliva mezi zastávkami v boxech,“ uvedl skotský pilot.

„Dřív, když jste ve voze měli palivo na celý závod, měl jezdec mnohem větší roli při práci s pneumatikami a brzdami. Dokonce jste mohli jet bez zastávky, pokud vaše pneumatiky vydržely celou vzdálenost, zatímco někdo jiný mohl stavět dvakrát.“

„A protože se hmotnost vozu během závodu tolik měnila, byly větší výkyvy ve výkonnosti a chování vozů, což ve svém důsledku vytvářelo víc příležitostí pro předjíždění. V dnešní době na suchu jen zřídka vidíte vyhrát někoho, kdo startoval hůř než z druhé řady, protože závod ve velké míře odráží kvalifikační rychlost, což není překvapující, když jsou podmínky tak podobné.“

„Takže pokud chceme okořenit závodění, podle mě by nejlepší cestou bylo zakázat tankování. Také by to hezky sedlo k touze formule 1 jít zelenou cestou, protože by FIA mohla dát každému týmu fixní a veřejně známé množství paliva na závod, a ty by pak měly jasný stimul být palivově co nejefektivnější.“

Dnešní jezdci návrat tankování podpořili právě proto, že je nebaví jezdit opatrně s těžkým vozem a dávat si pozor na pneumatiky.

Diskuse k článku

Napsat komentář