Jak nováček může udávat směr celé F1?

Závodní tým Haas je obestřen spoustou zajímavých nápadů, které jsou inovativní pro celou formuli 1. A možná právě proto třeba Gene Haas změní přístup, se kterým nové týmy do F1 budou vstupovat. Kouzlo byznys modelu Haasu se snažil odkrýt i uznávaný odborník James Allen. Kdokoli, kdo viděl minulý týden tým Haasu v akci při testech…

5 Štítky: Gene Haas Haas Zveřejněno 2. 03 2016 — Josef Nekvinda

Závodní tým Haas je obestřen spoustou zajímavých nápadů, které jsou inovativní pro celou formuli 1. A možná právě proto třeba Gene Haas změní přístup, se kterým nové týmy do F1 budou vstupovat. Kouzlo byznys modelu Haasu se snažil odkrýt i uznávaný odborník James Allen.

Kdokoli, kdo viděl minulý týden tým Haasu v akci při testech v Barceloně, bude jistě souhlasit, že jde o nejlépe připravený tým na vstup do formule 1 od dob Toyoty před patnácti lety. Americký tým jednoduše začal velmi dobře, a proto není pochyb o tom, že se mu v jeho debutové sezoně budou věnovat zraky z řad novinařů, ale i byznysmenů. Strategie je přitom jednoduchá a pokud bude celý model fungovat, není takřka pochyb o tom, že se Gena Haase budou snažit napodobit i jiní.

O zrodu týmu Haas se mluvilo již pěkně dlouhou dobu, přesněji pět let, ale jako by stále nepřicházel ten pravý čas. Vstoupit na scénu měl již roku 2015, ale místo toho si vzal Gene Haas jakýsi oddechový čas. Tento extra čas navíc se nakonec zdá být tím, co nyní dělá ten zásadní rozdíl mezi dobře připraveným a nepřipraveným týmem.

Během tohoto roku totiž vzniklo dobré auto v kooperaci Ferrari a další italské společnosti Dallary, do kterého usednou rozumní piloti. V neposlední řadě nyní Haas zaměstnává dobré lidi z oboru ve všech různých odvětvích. Zkrátka o náznacích paniky nebo zbrklosti tu nemůže být řeč. Skoro to vypadá, jako by se v F1 bavili. To je v těžkém kontrastu s tím, co jsme mohli vidět při vstupu Marussie, HRT nebo Caterhamu.

Haas jednoduše vyvinul model, nad kterým si bude drbat hlavu nemalý počet i „rádoby“ byznysmenů. A zajímat bude rovněž top týmy, neboť jejich snahy vždy povedou k upevnění si pozice a právě takovéto nové týmy jim v tom mohou výrazně pomoci. Profit totiž v tomto případě leží na straně konsolidace moci politické a neméně důležitém hlasu u Komise F1. Ten bude obzvláště důležitý při nastavování nových limitů Konkordské dohody spolu s týmy (na plánu je pro rok 2020).

„Myslím, že když budeme úspěšní, lidé nás budou napodobovat. Je zřejmé, že několik větších týmů by chtělo mít i menší tým. Máte povoleno jet pouze s dvěma auty. Mít o dvě auta více jim možná generuje nějaké výhody. Možná by to bylo dobré pro tento sport.

Každý je tu zvyklý na vlastní výrobu. Je to asi hluboce zakořeněný způsob, jak věci dělat. Takhle jsme to nikdy neměli. Chceme závodní auta, a ne se příliš zasazovat o výrobu. Kluky z F1 respektuji, ale když přejdete do závodu, tak si nemyslím, že by lidé věděli, jaký je rozdíl mezi naší a zakoupenou převodovkou. Nemyslím si, že jim na tom záleží,” uvedl minulý týden Gene Haas v rozhovoru pro oficiální stránky F1.com.

Jak již slova majitele týmu napovídají, Haasu nejde jen o to zvítězit v závodě formule 1. Pro jeho samotného je důležité, aby mu soutěžení v královně motorsportu přišlo smysluplné. Zároveň si ale jako byznysmen chce udržet silný vztah s Ferrari a formuli 1 současně využít jako nástroj pro šíření povědomí o produktech značky Haas Automation po celém světě. Rád by své portfolio trhů, na kterých působí, rozšířil o tři až pět. S rozpočtem 100 miliónů dolarů tak jde rozhodně o model, nad kterým přibude hlav, jež budou chtít Haasovu strategii napodobit.

Čtěte dále: Je Haas na cestě do středu pole? 

Diskuse k článku

Napsat komentář