Motorsports: FIA Formula One World Championship 2017, Grand Prix of Italy, 
#44 Lewis Hamilton (GBR, Mercedes AMG Petronas F1 Team),  *** Local Caption *** +++ www.hoch-zwei.net +++ copyright: HOCH ZWEI +++

Hlasitější motory nebudou, zvuk v TV vylepší speciální mikrofon

Současné pohonné jednotky by přece jen mohly nabídnout lepší zvukový projev – minimálně divákům u televizních obrazovek. Pomoci by měl speciální keramický mikrofon, který se už vyvíjí.

3 Štítky: Liberty Media Technika Zveřejněno 25. 09 2017 — Lukáš Štěrovský

Debaty na téma zvukového projevu pohonných jednotek se vedou prakticky od jejich nasazení v roce 2014. „Nové“ šestiválce o objemu 1.6 litrů osazené turbodmychadlem jsou podstatně tišší než jejich předchůdce, vysokootáčkové osmiválce. A to se pochopitelně spoustě fanouškům nelíbí.

Zatím těžko odhadovat, jak se situace změní s novými technickými pravidly v roce 2021 – přestože se už teď hovoří o tom, že na návrat k osmi a více válcům můžeme zapomenout. Nový majitel F1, společnost Liberty Media, však chystá odlišné řešení, než je změna struktury agregátu, které by mělo zvýšit hlasitost pohonných jednotek pro (zatím pouze) diváky u televizních obrazovek.

Pomoci by měl speciální ruchový mikrofon umístěný poblíž výfukového potrubí vozu. Signál z něj by se zřejmě přimíchával do signálu poskytovaného televizním společnostem. „Jednou z věcí, kterou chceme do budoucna zesílit, je zvuk, protože je pro fanoušky velmi důležitý. Ukázalo se to ve všech našich výzkumech,“ prohlásil komerční šéf F1 Sean Bratches.

Na mikrofonu pracuje australský producent David Hill, který má zkušenosti s vylepšováním sportovních a televizních přenosů. „Spolupracuje s německým koncernem na vytvoření keramického mikrofonu, který můžeme přidělat na výfukové potrubí, aby fanouškům dodal skutečné zesílení zvuku,“ dodal Bratches.

Nejedná se o první snahu o zesílení zvuku. Mercedes ještě během sezony 2014 zkusil rozšířit výfukové potrubí tak, aby byl zvukový projev silnější, avšak bez výraznějšího efektu (a to nehodnotíme estetickou stránku věci). Řešení tak nakonec nasazeno do závodů nebylo.

Foto: dailymail.co.uk

Foto: dailymail.co.uk

Diskuse k článku

  1. palik8 25.9.2017 (21:25)

    Zase další umělotina! Přiznám se, že zvuk současných motorů mě pořád štve. Nevadí mi, že se vrátilo turbo, ale oproti 80. létům je to strašná slabota. Doufal jsem tajně, že s uvolněnějším vývojem se zvuk bude postupně zlepšovat. Mám však pocit, že je čím dál slabší. Jsem tak nějak smířený s tím, že se to v příštích několika letech nezmění. Ale snažit se zlepšit zvuk pomocí nějakých mikrofonů, to je normální trapas! Já chci vidět závodění, ne show! Už začínám věřit tomu, že v budoucnu bude například o úrovni výkonu pro jezdce rozhodovat počet jeho fanoušků na sociálních sítích.

  2. huhukoktejl 25.9.2017 (14:34)

    Proboha, proc?? Zadne siditka nechci. Kdyz to poradny zvuk nema, tak at nema a ne ho tam umele „dodelavat“.

  3. Rendy
    Rendy 25.9.2017 (9:54)

    Na jednu stranu je dobře, že se tím stále někdo zabývá, ale mám pocit, že zrovna o tohle fanouškům nejde, jak zesílit zvuk v TV, ale spíše o to, aby ho mohli „prožít“ přímo na okruhu. Pokud samozřejmě nechtějí kolem okruhu rozmístit repráky, ale i tak by to byla umělotina…

Přidat názor

Napsat komentář

Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.