Hamilton vyhrál i ve Španělsku

I v Barceloně pokračovala hegemonie týmu Mercedes. Hamilton zúročil svou pole position a díky čtvrtému vítězství v řadě se posunul do vedení v šampionátu.

15 Zveřejněno 11. 05 2014 — Michal Mikoláš

I v Barceloně pokračovala hegemonie týmu Mercedes. Hamilton zúročil svou pole position a díky čtvrtému vítězství v řadě se posunul do vedení v šampionátu.

Velká cena Španělska značila začátek evropské části sezony. I na okruhu poblíž Barcelony k velkým favoritům patřili piloti stáje Mercedes. Právě Hamilton s Rosbergem suverénně ovládli i kvalifikaci. Hamilton startoval z pole position, Rosberg stál na roštu hned vedle něho. Druhá startovní řada patřila Ricciardovi s Bottasem. Příjemně překvapil Grosjean, který si vysloužil pátou příčku na startu. Šestý začínal Räikkönen, sedmý Alonso, osmý Button, devátý Massa a desátý Hülkenberg.

Desátá příčka měla původně patřit Sebastianu Vettelovi, ale ten musel po kvalifikaci měnit převodovku, a tak byl po penalizaci odsunut až na patnácté místo. Úřadujícího mistra světa tak čekala stíhací jízda.

Hamilton po zhasnutí červených startovních světel bez potíží udržel vedení. Bottas se posunul na třetí příčku. Räikkönen se snažil pohlídat svou pozici před kolegou Alonsem. Grosjean v prvním kole setrval na své páté pozici. Úvodní okruh závodu se obešel bez vážnějších incidentů. Pořadí na bodovaných pozicích na startu druhého kola bylo následující: Hamilton, Rosberg, Bottas, Ricciardo, Grosjean, Räikkönen, Alonso, Massa, Hülkenberg, Pérez.

Vettel se snažil co nejrychleji probíjet vpřed. Magnussen drobně chyboval při souboji právě s Vettelem. Maldonado pro změnu mírně kolidoval s jedním z monopostů Caterhamu. Roztržka Ericssona s Maldonadem byla následně prošetřována vedením závodu. Mercedesy si v úvodních kolech závodu opět jely vlastní ligu, oproti tomu Bottas se musel strachovat o svou průběžnou třetí příčku, o kterou velmi stál Daniel Ricciardo.

K útoku Australana došlo v první zatáčce sedmého kola, avšak finský závodník zachoval chladnou hlavu a i nadále držel pódiové umístění. Ricciardo se po chvíli snažení rozhodl šetřit vůz a pneumatiky a s dalšími výpady počkat na později. Po deseti kolech se Vettel pohyboval na třinácté pozici, oproti startu si tak polepšil o dvě místa. V době, kdy Vettel pohledným manévrem předjel Gutiérreze, obdržel Maldonado pětisekundovou penalizaci stop and go.

První plánovaná zastávka proběhla již ve třináctém z šestašedesáti vypsaných kol. Postaral se o ni Vettel, který přezul ze středně tvrdé směsi na tvrdou. O jedno kolo později ho napodobil také kolega Ricciardo. Ještě před první třetinou závodu začala hlavní část první série pitstopů. Alonso skrze boxy téměř dokázal překonat Räikkönena, ale mistr světa z roku 2007 svou pozici v první zatáčce uhájil.

Rosberg se pokusil ukrást Hamiltonovi vedení v závodě také díky strategii. Na trati setrval o něco déle, ale po výměně gum se vrátil na druhou pozici. Ricciardo se posunul na třetí příčku s poměrně výrazným náskokem na Bottase. Vettelovi se taktika začala vyplácet a po dvaadvaceti kolech již byl na bodovaných příčkách.

Jean-Éric Vergne musel ve 25. kole odstavit svůj vůz v garáži. Důvodem byly potíže s výfukovým systémem. Srdnatým manévrem Räikkönen předjel Grosjeana a posunul se na páté místo. O totéž se o několik okamžiků později pokusil Alonso, který Grosjeana dokonce vyprovokoval k drobné chybě. Domácí miláček se přes pilota Lotusu bez potíží dostal na cílové rovince.

V polovině závodu byla situace na dráze zdánlivě velmi stabilní a poklidná. Mnoho jezdců však vyčkávalo na druhé zastávky v boxech, od kterých si slibovali potenciální posun pořadím vpřed. Kamuje Kobajašiho začaly trápit brzdy, což se projevilo na výjezdu z trati v jedné ze zatáček. Alonso i podruhé do boxů zajel dříve než Räikkönen. Ukázalo se ale, že se nejednalo o nejlepší rozhodnutí, neboť Španěl se na trať vrátil v provozu a musel bojovat na trati, čímž ztrácel drahocenný čas.

Vettel pokračoval v probíjení směrem vzhůru. Ve čtyřicátém kole byl již na sedmé příčce. Marcus Ericsson byl vyšetřován kvůli údajnému ignorování modrých vlajek, které mu měly signalizovat povinnost pustit před sebe o kolo vpřed jedoucího Räikkönena. Ve 43. kole zajel Hamilton podruhé a naposledy k mechanikům. Výměna pneumatik nebyla ideální a trvala o několik desetin déle, než by bylo optimální. Pro Hamiltona se však vše vyvíjelo velmi dobře, neboť Rosbergovi se začaly drolit pneumatiky.

Také Räikkönen byl podruhé v boxech a strategie mu vůbec nevyšla. Nejen, že se propadl za Alonsa, ale spadl dokonce až na sedmou příčku za Vettela. Ve 46. kole došlo k rozhodujícímu okamžiku závodu. Rosberg se po výměně pneu vrátil na druhé místo, ovšem s poměrně výraznou ztrátou na Hamiltona. Zcela vyhráno však ještě neměl, neboť ho čekal poslední stint na tvrdé směsi, kdežto Rosberg sáhl po střední.

Alonso jel na tři zastávky v boxech. Poslední výměnu pneumatik absolvoval v pětapadesátém kole. Španělovi tato volba nevyšla, neboť spadl na sedmé místo, a tedy jak za Räikkönena, tak i za Vettela. Pilot Red Bullu jel jako bodnutý včelou a brousil si zuby na Räikkönenovo páté místo. Rosberg se deset kol před koncem stále nevzdával vidiny boje o vítězství. Vettel na útok dlouho nevyčkával a po pohledném manévru předjel Räikkönena.

Rosberg se šest kol před koncem dostal až těsně za hranici možnosti využití systému DRS. Také Alonso se ještě snažil něco provést se svou pozicí a snažil se vyšlápnout si na Räikkönena. Něco podobného měl v plánu také Vettel, který hodlal předjet Bottase. Alonso dokázal využít lepšího stavu svých pneumatik a dokázal pokořit svého kolegu. Dvě kola před cílem už byl Rosberg v detekční zóně DRS. Vettel předjel Bottase.

Rosbergovi už nezbývalo mnoho šancí na předjetí Hamiltona. Německý závodník se snažil ze všech sil, ale na suveréna víkendu Hamiltona to už nestačilo. Zvítězil tak Hamilton, který se dostal do vedení šampionátu. Druhý dojel Rosberg, třetí Ricciardo. O zbytek bodů se podělili Vettel, Bottas, Alonso, Räikkönen, Grosjean, Pérez a Hülkenberg.

Šampionát v současnosti vede Lewis Hamilton s rovnou stovkou bodů na kontě.

Fotogalerie
[wppa type=”filmonly” album=”22″][/wppa]

GP Španělska 2014 – výsledky závodu

P. Jezdec Tým Kola Ztráta
1 Lewis Hamilton Mercedes 66 vítěz
2 Nico Rosberg Mercedes 66 +0.6 s
3 Daniel Ricciardo Red Bull Racing-Renault 66 +49.0 s
4 Sebastian Vettel Red Bull Racing-Renault 66 +76.7 s
5 Valtteri Bottas Williams-Mercedes 66 +79.2 s
6 Fernando Alonso Ferrari 66 +87.7 s
7 Kimi Räikkönen Ferrari 65 +1 kolo
8 Romain Grosjean Lotus-Renault 65 +1 kolo
9 Sergio Pérez Force India-Mercedes 65 +1 kolo
10 Nico Hülkenberg Force India-Mercedes 65 +1 kolo
11 Jenson Button McLaren-Mercedes 65 +1 kolo
12 Kevin Magnussen McLaren-Mercedes 65 +1 kolo
13 Felipe Massa Williams-Mercedes 65 +1 kolo
14 Daniil Kvjat STR-Renault 65 +1 kolo
15 Pastor Maldonado Lotus-Renault 65 +1 kolo
16 Esteban Gutiérrez Sauber-Ferrari 65 +1 kolo
17 Adrian Sutil Sauber-Ferrari 65 +1 kolo
18 Jules Bianchi Marussia-Ferrari 64 +2 kola
19 Max Chilton Marussia-Ferrari 64 +2 kola
20 Marcus Ericsson Caterham-Renault 64 +2 kola
- Kamuj Kobajaši Caterham-Renault 34 +32 kol
- Jean-Eric Vergne STR-Renault 24 +42 kol

Diskuse k článku

Napsat komentář