Hamilton o nové ochraně kokpitu: “Prosím, jen to ne!” Názory se ale různí

Ve čtvrtek a v pátek ráno tým Ferrari testoval řešení ochrany kokpitu Halo. Až na pár výjimek si ale vysloužil negativní až ostré reakce. Velmi zajímavé je, jak je názorové spektrum diametrálně rozděleno také mezi samotnými jezdci. Kontrastnější asi nemůže být rozdíl mezi jezdci Mercedesu Nikem Rosbergem a Lewisem Hamiltonem. “Můj názor?” ptá se řečnicky…

3 Štítky: Bezpečnost Halo Zveřejněno 4. 03 2016 — Tomáš Richtr

Ve čtvrtek a v pátek ráno tým Ferrari testoval řešení ochrany kokpitu Halo. Až na pár výjimek si ale vysloužil negativní až ostré reakce. Velmi zajímavé je, jak je názorové spektrum diametrálně rozděleno také mezi samotnými jezdci.

Kontrastnější asi nemůže být rozdíl mezi jezdci Mercedesu Nikem Rosbergem a Lewisem Hamiltonem.

“Můj názor?” ptá se řečnicky Rosberg. “Obrovské zlepšení bezpečnosti. A nakonec to bude i dobře vypadat. Jsem všemi deseti pro!” a bývalý pilot F1 Max Chilton souhlasí: “Myslím, že plné přilby s brýlemi také v době svého zavedení vypadaly divně.”

Jeho kolega Hamilton ale volá po naději, že tento systém zaveden nebude:

“Prosím ne! To je nejhůře vypadající novinka v historii formule 1. Já velmi oceňuji snahy o zlepšení bezpečnosti, ale tohle je formule 1. Současná úroveň bezpečnosti je naprosto v pořádku.”

Prezident Asociace pilotů Grand Prix GPDA Alex Wurz již delší dobu lobuje pro zavedení ochrany hlavy jezdců. Jemu se ale zrovna nelze moc divit, protože nechybělo moc, aby mu auto Davida Coultharda při vzájemné kolizi v Austrálii roku 2007 přistálo na hlavě.

Pilot týmu Force India a vítěz loňského ročníku 24 hodin Le Mans ale od zavedení systému Halo (svatozář, gloriola, aureola) zrazuje. Podle něj je pro F1 důležité, aby si určitý element nebezpečí udržela.

“Sport nelze sterilizovat. Je nutný prvek nebezpečí. Úroveň bezpečnosti je v F1 hodně vysoká a velmi dobrá. Já jsem se stávajícími riziky naprosto v pohodě, nechal bych to, jak to je. Nezavádějme tento systém. Vysílá to špatný signál. F1 je momentálně velmi bezpečná. Vypadá to příšerně. Nelíbí se mi to.”

Ruský pilot Red Bullu Daniil Kvjat souhlasí:

“Formule 1 byla vždy o závodění aut s otevřeným kokpitem. F1 je nebezpečná, ale to závody s otevřenými kokpity byly vždy. Závody jsou z povahy věci nebezpečné a já jsem toto nebezpečí ochoten akceptovat.”

Felipe Massa, který utrpěl velmi těžké poranění hlavy, když jej během kvalifikace na GP Maďarska zasáhla pružina z vozu Rubense Barrichella, řešení naopak vítá.

“Nevypadá to zrovna nejlépe. Ale se změnou souhlasím. Bezpečnost je na prvním místě a se systémem Halo maximálně souhlasím. Nebo s uzavřenými kokpity. Nebo s čímkoli.”

Naopak, pro otce Julesa Bianchiho, který tragicky zahynul po havárii při GP Japonska 2014, Philippa řešení Halo není dostatečné.

“Nezachránilo by to Felipeho Massu, nezachránilo by to Justina Wilsona,” prohlásil v reakci na test nové ochrany kokpitu Philippe Bianchi. “A na následcích Julesovy nehody by to nezměnilo nic. U Julesa to byly síly extrémního zpomalení, které mu poškodily mozek. Další vývoj systémů jako je HANS, který pomáhá absorbovat velká přetížení, by mohl pomoci.”

Philippe Bianchi ale uznal, že Halo je krok správným směrem. Šéf Red Bullu Christian Horner prozradil, že systém Halo tým zkoušel na simulátoru a že vytváří problémy spojené s výhledem.

“Bezpečnost a ochrana hlavy je strašně důležitá, ale nejsem fanouškem tohoto řešení,” řekl Horner. “F1 to zvládne lépe. Jsem si jist, že dokážeme přijít s něčím elegantním,” slíbil.

“Nevypadá to dobře,” souhlasí Jenson Button. “Ale má to své opodstatnění.”

Kimi Räikkönen zkouší systém Halo v Barceloně

Diskuse k článku

Napsat komentář