GP Kanady 2018

Štítky: Aktuální událost GP Kanady Zveřejněno 29. 05 2018 — Tomáš Richtr

ČASOVÝ HARMONOGRAM VÍKENDU

CoKdyVysílá
1. tréninkPátek 23.11. 10:00Sport1
2. tréninkPátek 23.11. 14:00Sport1
3. tréninkSobota 24.11. 11:00Sport1
KvalifikaceSobota 24.11. 14:00Sport1
Studio F1Neděle 25.11. 13:00Sport2
GP Abú DhabiNeděle 25.11. 14:10Sport2

Tipovací soutěž:

Tipy pro: Mistrovství světa vozů formule 1 sezony 2018
V této soutěži nejsou žádné závody
Race:
Nejrychlejší kolo závodu
Pole position
Pozice 1
Pozice 2
Pozice 3
Pozice 4
Pozice 5

Kanadská Grand Prix patří každoročně mezi největší perly kalendáře formule 1. Těší se velké oblibě ze strany fanoušků, jezdců, týmů a vlastně i všech těch, kteří mají s královnou motorsportu co dočinění.

Dějištěm závodu je okruh Gillese Villeneuva, jenž se nachází na uměle vytvořeném ostrově Rotre-Dame na Řece Svatého Vavřince v Montrealu. Tento ostrov byl vybudován v polovině šedesátých let minulého století za účelem hoštění světové výstavy Expo v roce 1967. Při výstavbě na něj bylo použito více než patnáct miliónů tun horniny, která byla vytěžena při budování montrealského metra. V roce 1976 pak rovněž hostil XXI. Letní olympijské hry, to když se na místním vodním kanálu odehrávaly závody ve veslování a rychlostní kanoistice.

Formule 1 sem poprvé zavítala až o dva roky později. Do té doby se Velká cena Kanady konala střídavě na okruzích Mosport Park nedaleko Toronta a v Mont-Tremblant. Avšak poté, co byl okruh v Mont-Tremblant označen na začátku sedmdesátých let za příliš nebezpečný, frankofonní část Kanady o svůj závod přišla. O návrat královny motorsportu do Quebecku se významnou mírou zasloužil až Gilles Villeneuve, s jehož rostoucí slávou šlo najednou vše o poznání snadněji.

Vybudování zbrusu nového okruhu vzhledem k finanční náročnosti nepřipadalo v úvahu, a tak bylo na místo toho rozhodnuto, že se využijí již existující silnice na ostrově Notre-Dame, pospojují se, přidají se únikové zóny a bezpečnostní bariéry, a vznikne tak trať, která bude moci hostit závody formule 1.

První ročník k radosti domácích Kanaďanů opanoval právě Gilles Villeneuve, pro nějž to bylo zároveň první vítězství v rámci F1. A když pak slavný jezdec o čtyři roky později tragicky zahynul, rozhodli se místní jeho památku uctít tak, že po něm tento okruh pojmenovali.

Trať v Montrealu čítá celkem čtrnáct zatáček a se svojí délkou 4 361 metrů se řadí spíše k těm kratším v kalendáři. Díky svému profilu a také skutečnosti, že zdi jsou blíž, než by si asi většina pilotů přála, bývají zdejší závody velmi zajímavé a zrádné zároveň. Své by o tom mohli vyprávět například Michael Schumacher, Damon Hill či Jacques Villeneuve. Všichni tři coby mistři světa formule 1 zde v roce 1999 při nájezdu na cílovou rovinku neukočírovali své monopostu a opřeli je o zeď na vnějšku zatáčky. Od té chvíle se tomuto místu přezdívá Zeď šampionů.

Dalším velmi zajímavým místem je zcela určitě sekce zatáček 1 a 2, kde zvláště po startu bývá velmi těsno, či třeba zatáčka číslo 10, která jezdce přivádí na nejdelší rovinku na okruhu, na jejímž konci dosahují rychlosti přes 320 km/h.

Z pohledu nastavení jsou více než cokoliv jiného naprosto klíčové brzdy, které zde dostávají velice zabrat.

Mapa okruhu