Gascoynův plán na modernizaci dvousedadlové formule

Britský inženýr se chystá inovovat vůz, který před 20 lety navrhl.

Štítky: F1 Experiences Mike Gascoyne Zveřejněno 20. 08 2017 — Pavel Fabry

Nestává se příliš často, aby se inženýr formule 1 dostal k možnosti modernizovat vůz, který navrhl již před dvaceti lety. Přesně takový úkol však nyní čeká na Mika Gascoyneho, který se chystá realizovat plán úprav dvousedadlového vozu formule 1, jenž je v současné době využíván v rámci projektu F1 Experiences.

Bývalý inženýr týmů jako Jordan, Renault nebo Toyota je nyní zodpovědný za práci na vozu postaveného na základu Tyrrellu 026 z roku 1998, který byl tehdy jeho designérským dílem. Gascoyne se rozhodl přijmout tuto výzvu a vrátit se do paddocku, který opustil během sezony 2012 po rozchodu s týmem Caterham.

Společnost Liberty Media, která začátkem letošního roku převzala vládu nad formulí 1, využívá jako součást snah zatraktivnit víkendy velkých cen dvousedadlové vozy F1, ve kterých vozí nejrůznější hosty. Tyto vozy bývají nesprávně označovány jako Minardi, neboť jezdily právě v barvách italského týmu, než jej Paul Stoddart prodal Red Bullu, aby vzniklo Toro Rosso.

Stoddart je nyní správcem dvousedadlových formulí, ty však nejsou postaveny na základu některého z vozů týmu, kterému Australan šéfoval, nýbrž na monopostu Tyrrellu z jeho poslední sezony 1998, s nímž závodili Tora Takagi a Ricardo Rosset. Jelikož je Gascoyne Stoddartovým dlouholetým přítelem, byl jasným kandidátem na osvěžení dnes již velmi zastaralého vozu.

“Dokonce jsme proti sobě (se Stoddartem) závodili v sérii BOSS, on jezdil se svým Tyrrellem 022,” říká Gascoyne. “A já jsem se s jedním z těch dvousedadlových vozů projel v Doningtonu a svezl jsem pro něj pár pasažérů, což byla veliká legrace!

On mě kontaktoval a požádal mě, abych se podíval na technickou stránku tohoto programu, což je ideální. Skutečnost, že jsem navrhoval auto, ze kterého tohle vychází, skutečnost, že jsem se s ním svezl, z toho činí velice kompletní příběh.”

Technologie ve formuli 1 ušla velký kus cesty od doby, co byly dvousedadlové vozy postaveny, je tedy potřeba je inovovat. Zatímco letos je Liberty Media nasazuje pouze omezeně, v sezoně 2018 se je chystá přivézt na všechny velké ceny. Hlavní pozornost se bude soustředit na přiblížení vzhledu současné F1 a také na zážitek pasažéra.

“Paul samozřejmě chce tyhle vozy upravit, abychom jim dali modernější kabátek, jsou také určité věci, které musíme udělat z hlediska spolehlivosti,” říká Gascoyne. “Rozhodně pro ně připravíme moderní aerodynamický balík, takže nové přední křídlo, deflektory a zadní křídlo, abychom se přiblížili současným regulím.

Vyrobíme dvě nová šasi, protože chceme implementovat změny, které zlepší usazení jezdce a umožní svezení větším pasažérům a zaručí, aby měli větší pohodlí a byli více v bezpečí. Dáme tam také novou elektroniku, protože ta je z pohledu spolehlivosti zřejmě slabým článkem, dneska už se taková prostě nedělá. Dále bychom chtěli před pasažéry umístit palubní displeje, aby viděli, kde na trati se nacházejí.”

Jednou z nevýhod současné dvousedadlové formule je fakt, že před spolujezdcem je umístěn rozměrný ochranný oblouk pro pilota, což mimo jiné znamená, že pasažér má velmi omezený výhled. Gascoyne má v plánu tento problém vyřešit.

“Můžeme vylepšit výhled pro spolujezdce, jsme schopni poměrně dost zmenšit tu přepážku mezi sedadly,” vysvětluje. “Důvod, proč jsou tyhle vozy tak spolehlivé, je, že jsou z bezpečnostního hlediska vlastně dost předimenzované. Aniž bychom tedy ohrozili bezpečnost, můžeme je vylepšit v řadě oblastí.

Tahle šasi navíc byla vyrobena v době, kdy ještě nebyly k dispozici žádné velké nástroje na analýzu namáhání kompozitů a takové věci. Byla víceméně vyrobena pomocí ručních výpočtů! My jsme teď retrospektivně schopni všechnu tuhle práci udělat.

Nemusíme se snažit snižovat hmotnost nebo tak něco, my chceme zlepšit zážitek pro spolujezdce, to, co vidí, jaké informace má k dispozici, jaké má pohodlí. Spolujezdci zvládnou tak dvě, tři kola, než to začne být poměrně nepohodlné! Tohle všechno pro pasažéry zlepšíme, navíc tam dáme moderní kamery, abychom to mohli nahrávat.”

Spolehlivost je rovněž velmi důležitá. Jízdy ve dvousedadlových formulích mají vyhrazená úzká okénka v programu víkendu velké ceny (kvůli nim je například snaha přesouvat volné tréninky doprovodných sérií už na čtvrtek), vozy tedy musí fungovat bezchybně.

“Pokud má tohle v příštím roce jezdit při 21 závodech, pro nás jako tým je to logisticky velká výzva,” říká. “Najedeme toho mnohem méně než vozy F1, ale nemám žádné motory s dlouhou životností, nemáme žádné převodovky s dlouhou životností, takže co se týče údržby všech dílů a jejich životnosti, je to sama o sobě výzva.

Není to technická výzva, nejde o to postavit konkurenceschopné auto, musíte ale vyrobit bezpečné závodní auto, které bude na každé velké ceně jezdit během čtyř dní. Pokud máte pětiminutový prostor, abyste v nich svezli dvě VIP, nevypadá to moc dobře, když nenaskočí motor nebo když se auto porouchá!”

Vzhled vozů se pro příští rok téměř jistě změní, základem však zůstane Tyrrell 026 z roku 1998.

“Nebudeme měnit celé to závodní vybavení, když totiž upravíte chladiče nebo tak něco, tak ten dopad, který to okamžitě má na všechny ty díly, je obrovský, je toho tedy dost, co člověk měnit nechce,” vysvětluje Gascoyne.

“Pokud chcete tahle auta provozovat za rozumné náklady, kdybychom přešli na ty komplikované motory, které mají teď, kdy jen zprovoznit hydrauliku je biblický úkol a cena takového programu by byla neudržitelná.”

Stoddart nahlíží na program jízd s dvousedadlovými vozy jako na provoz jedenáctého týmu F1, který využívá garáže, vozíky nebo motorhome po týmu Manor. Gascoyne připomíná, že je třeba, aby tým F1 Experiences rovněž pracoval efektivně.

“Je důležité zajistit, abychom fungovali jako profesionální tým F1, a to je vlastně moje práce,” popisuje. “Nejezdíme závody nebo kvalifikace, ale pořád se musíme popasovat s půltuctem pasažérů, kteří přijdou 20 minut před tím, než mají nasednout a nevědí, co mají dělat a přesto musíme mít naprosto správné načasování a fungovat profesionálně.”

Diskuse k článku

Napsat komentář