Formulová negativní propaganda

Hitem formulového internetu je srovnávací video mezi jízdou Juana Pabla Montoyi na Monze v roce 2004, kdy dosáhl rekordu v hodnotě průměrné rychlosti na kolo, a letošní jízdy Lewise Hamiltona tamtéž. Abych byl upřímný: tuhle dobu bych klidně hned vrátil 🙂 Ale na straně druhé musím říci jedno: tohle srovnávací video je produktem podlé negativistické…

24 Zveřejněno 9. 09 2015 — Tomáš Richtr

Hitem formulového internetu je srovnávací video mezi jízdou Juana Pabla Montoyi na Monze v roce 2004, kdy dosáhl rekordu v hodnotě průměrné rychlosti na kolo, a letošní jízdy Lewise Hamiltona tamtéž.

Abych byl upřímný: tuhle dobu bych klidně hned vrátil 🙂 Ale na straně druhé musím říci jedno: tohle srovnávací video je produktem podlé negativistické propagandy.

Ano, tehdejší Montoyovo kolo bylo z roku 2004. Roku, ke kterému se vztahují rychlostní rekordy většiny současných okruhů F1. Byla to F1 velmi rychlá, ale také neúnosně drahá. Bylo to chvíli poté, co zkrachovaly nebo jinak svou činnost ukončily Prost, Stewart nebo Arrows, a ne tak dlouho před tím, než se z formule 1 poroučely Jordan, Toyota, Honda nebo BMW. Ano, ta rychlost něco stála. A bylo to neudržitelné a reálně hrozil kolaps F1. Ale vzpomíná se na to hezky, a kdyby existoval způsob, jak to nějak přiblížit zpět, nelze se zlobit. Ale ne za cenu existenčních rizik tohoto sportu.

Že v tomto srovnání moderní F1 pokulhává, je jasné, protože její síla se přesunula jinam: s poklesem aerodynamiky ze zatáček na rovinky. Co je ale horší, že pro srovnání s Montoyou v kvalifikaci na závod v roce 2004 bylo naprosto nestoudně použito Hamiltonovo kolo ze druhého tréninku na GP Itálie, kdy se jezdilo v závodním režimu, tedy s časy o 4 až 5 sekund pomalejšími, než čeho je letošní formule schopna.

Jinými slovy: vlevo Montoya na super-efektivní aerodynamické formuli na pneumatikách v době vrcholící války dodavatelů pneumatik Bridgestone a Michelin v kvalifikačním režimu s minimálním množstvím paliva. Vpravo Hamilton se 100 litry paliva na voze s omezenou aerodynamikou (po čemž dnes všichni volají) na pneumatikách s řízenou životností.

Montoya zajel čas 1:19,526. Hamilton ve druhém tréninku jezdil časy 1:27,xxx až 1:32,xxx. Hamilton získal letošní pole position v čase 1:24,251. Pro srovnání byly použity nesouvisející jízdy s rozdílem deseti sekund, a nebylo použito video, ve kterém by byl Hamilton o pět sekund rychlejší. Ano, byl by také o pět sekund pomalejší než Montoya. Rozdíl pěti sekund. Pěti sekund, které formuli 1 málem stály život v důsledku pneumatikářské války a nesmyslně drahého souboje automobilek. Rozdíl, který nepozná nikdo na tribuně ani u televize, pokud nepořídí podobné srovnávací video. A k němu použije zcela odlišné režimy jízdy. Asi proto, že srovnávat kvalifikační kola by k negativistické propagandě neposloužilo tak dobře.

Ano, moje protiargumenty jsou tendenční. A zas tak vyhraněný pohled na vývoj v F1 nemám. Ale stejně tendenční jsou argumenty, na které reaguji. A proti této trapné propagandě je nutné se postavit.

Abych nebyl špatně pochopen: takové srovnávací video je perfektní nápad a naprosto racionální a legitimní argument pro všechny oponentní diskuze. Ale ne v situaci, kdy se srovnají hrušky s jabkama. Pojďme srovnat kvalifikační videa. A pak pojďme vést seriozní debatu. Ale autor videa o seriozní debatu nestojí. Chce jen plivat.

Sezona 2004 byla technologicky na vrcholu a z této sezony pochází rychlostní rekordy pro většinu okruhů letošního kalendáře Mistrovství světa. Sezona 2004 ale byla také znamením nastupující existenční krize, která jen nečekaným odchodem prominentním automobilek a následným záchranným operacím nevyústila v pád této soutěže.

Stačí si vybrat: buď formuli 1 o nějakou tu sekundu pomalejší, nebo žádnou.

Diskuse k článku

Napsat komentář