Formulová negativní propaganda

Hitem formulového internetu je srovnávací video mezi jízdou Juana Pabla Montoyi na Monze v roce 2004, kdy dosáhl rekordu v hodnotě průměrné rychlosti na kolo, a letošní jízdy Lewise Hamiltona tamtéž. Abych byl upřímný: tuhle dobu bych klidně hned vrátil 🙂 Ale na straně druhé musím říci jedno: tohle srovnávací video je produktem podlé negativistické…

24 Zveřejněno 9. 09 2015 — Tomáš Richtr

Hitem formulového internetu je srovnávací video mezi jízdou Juana Pabla Montoyi na Monze v roce 2004, kdy dosáhl rekordu v hodnotě průměrné rychlosti na kolo, a letošní jízdy Lewise Hamiltona tamtéž.

Abych byl upřímný: tuhle dobu bych klidně hned vrátil 🙂 Ale na straně druhé musím říci jedno: tohle srovnávací video je produktem podlé negativistické propagandy.

Ano, tehdejší Montoyovo kolo bylo z roku 2004. Roku, ke kterému se vztahují rychlostní rekordy většiny současných okruhů F1. Byla to F1 velmi rychlá, ale také neúnosně drahá. Bylo to chvíli poté, co zkrachovaly nebo jinak svou činnost ukončily Prost, Stewart nebo Arrows, a ne tak dlouho před tím, než se z formule 1 poroučely Jordan, Toyota, Honda nebo BMW. Ano, ta rychlost něco stála. A bylo to neudržitelné a reálně hrozil kolaps F1. Ale vzpomíná se na to hezky, a kdyby existoval způsob, jak to nějak přiblížit zpět, nelze se zlobit. Ale ne za cenu existenčních rizik tohoto sportu.

Že v tomto srovnání moderní F1 pokulhává, je jasné, protože její síla se přesunula jinam: s poklesem aerodynamiky ze zatáček na rovinky. Co je ale horší, že pro srovnání s Montoyou v kvalifikaci na závod v roce 2004 bylo naprosto nestoudně použito Hamiltonovo kolo ze druhého tréninku na GP Itálie, kdy se jezdilo v závodním režimu, tedy s časy o 4 až 5 sekund pomalejšími, než čeho je letošní formule schopna.

Jinými slovy: vlevo Montoya na super-efektivní aerodynamické formuli na pneumatikách v době vrcholící války dodavatelů pneumatik Bridgestone a Michelin v kvalifikačním režimu s minimálním množstvím paliva. Vpravo Hamilton se 100 litry paliva na voze s omezenou aerodynamikou (po čemž dnes všichni volají) na pneumatikách s řízenou životností.

Montoya zajel čas 1:19,526. Hamilton ve druhém tréninku jezdil časy 1:27,xxx až 1:32,xxx. Hamilton získal letošní pole position v čase 1:24,251. Pro srovnání byly použity nesouvisející jízdy s rozdílem deseti sekund, a nebylo použito video, ve kterém by byl Hamilton o pět sekund rychlejší. Ano, byl by také o pět sekund pomalejší než Montoya. Rozdíl pěti sekund. Pěti sekund, které formuli 1 málem stály život v důsledku pneumatikářské války a nesmyslně drahého souboje automobilek. Rozdíl, který nepozná nikdo na tribuně ani u televize, pokud nepořídí podobné srovnávací video. A k němu použije zcela odlišné režimy jízdy. Asi proto, že srovnávat kvalifikační kola by k negativistické propagandě neposloužilo tak dobře.

Ano, moje protiargumenty jsou tendenční. A zas tak vyhraněný pohled na vývoj v F1 nemám. Ale stejně tendenční jsou argumenty, na které reaguji. A proti této trapné propagandě je nutné se postavit.

Abych nebyl špatně pochopen: takové srovnávací video je perfektní nápad a naprosto racionální a legitimní argument pro všechny oponentní diskuze. Ale ne v situaci, kdy se srovnají hrušky s jabkama. Pojďme srovnat kvalifikační videa. A pak pojďme vést seriozní debatu. Ale autor videa o seriozní debatu nestojí. Chce jen plivat.

Sezona 2004 byla technologicky na vrcholu a z této sezony pochází rychlostní rekordy pro většinu okruhů letošního kalendáře Mistrovství světa. Sezona 2004 ale byla také znamením nastupující existenční krize, která jen nečekaným odchodem prominentním automobilek a následným záchranným operacím nevyústila v pád této soutěže.

Stačí si vybrat: buď formuli 1 o nějakou tu sekundu pomalejší, nebo žádnou.

Diskuse k článku

24 komentářů: “Formulová negativní propaganda”

  1. Jindras napsal:

    Pane Richtera,to nemyslíte vážně. Každý fanoušek,který F1 sleduje pár let ví,kam jde F1. Jde do kopru. Dříve to byly závody na limitu pilota i jezdce. Piloti byli elita,vrchol,to nejlepší z motosportu. Dnes? Fraška. F1 řídí -chlapci-,17 let,to je vyzrálý pilot? U nás nesmí ani na silnici s autem.. Byly to závody na krev,ve všech směrech. Navíc Vaše komentáře u závodu jsou někdy ubohé,trapné,spousta věcí Vám uniká-mnohdy nevíte,kde kdo je,boxy,kdo tam je a není,Vaše -rádoby-vtipy,kterrým se smějete sám,atd. Naprosto neprofesionální přístup. Škoda,že už F1 nevysílají Slováci,to byl fundovaný a profesionální komentář. A peníze v F1? Nevíte,kolik stojí 1 pneu na monopost? -x4,krát 3 x přezutí, x 2 vozy,…. Desítky mechaniků,celý ten cirkus. A závody? Trapný,1.5h trvající reklamní blok. Vše je od Austrálie jasné. Zmrazený vývoj motorů,zákaz testů,prostě kdo má něco špatně,bude to špatné celou sezonu. McLaren. Adrenalin je pryč,závodění je pryč,chyby nejsou potrestány-únikové zony-,vše hlídá elektronika,řidiči-už ne piloti,ale řidiči,nejsou vystaveni limitu,nic se tam neděje. Čekáme jen na havarii,nebo poruchu motoru,defekt,chybu v boxech,atd. To je F1?? A navíc Váš komentář. Opravdu,zážitek,je dnes F1. Naštěstí je možnost vidět INDICAR. To jsou pravé závody. Nic není rozhodnuto -jako letos-do posledního závodu,kdy ještě 10 kol před koncem bylo 6 adeptů na titul. To,kam se F1 posunula a kam spěje,je neskutečné. Je prostě pryč. A Vy můžete,jako vždy,-očekávat napínavý souboj mezi Rosbergem a Hamiltonem. Myslíte,že to ještě-krom skalních fanoušků těchto dvou-,někoho zajímá??? A negativní reklama?? To není,je to jen pravda. A Montoya je -PAN PILOT-proti dnešním řidičům a kroužičům v F1. Ale Vy jste spokojený sám se sebou,takže je pro Vás to,co se dělo v F1 dříve a co znáte jen z internetu-negativní reklama. A když mnohokrát dnes nevíte,co se na trati děje,pak by jste byl -před 20roky-ze závodů konsternován a neschopen jakéhokoliv komentáře. Protože se tam pořád něco dělo,což by jste sledovat a komentovat nestíhal. Takže si libujte dál v dnešní F1 a nechte dřívější ZÁVODY na pokoji a odpustě si ty ubohé názory na -negativní reklamu-.

  2. Jura napsal:

    To je snad zlý sen jak nejexponovanější člověk z F1 u nás mystifikuje lid. Tomáší ty tvrdíš že zrychlit formule na tehdejší úroveň by znamenalo dramatický nárust nákladů ? Co je to za nesmysl ?
    Můžeš mi objasnit jak zásadní rozdíl v nákladech znamená vyvinout křídla a difuzor o rozměrech a parametrech xy a yx při stejně omezeném času v tunelu a CFD ? Jak velký nárust nákladů znamená vyměnit dodavatele pneu za někoho s vizí Michelinu a jak neůnosnou částku by stálo zvětšit průtok paliva ?

    Neůnosné zvašování nákladů ve skutečnosti spočívalo v nesmyslné výměně motorů 3.0 V10 za už tehdy technicky stejně zaostalého dinosaura 2.4 V8 z důvodu snahy zpomalit sport kvůli bezpečnosti například. Stejně jako zmražení motorů stálo gigantické prostředky v podobě boomu aero tunelů a CFD simulací. Kolaps pokud tehdy hrozil tak velkým dílem díky Mosleyho chybné vizi, né kvůli rychlosti F1 proboha !

  3. troublemaka napsal:

    Tomáš Richtr:
    Děkuji za zajímavou odpověď.

    Moc neverim, ze jste me komentare cetl, clanek je porad plny (mirne receno) nesmyslu…

  4. Petr Mraz Petr Mraz napsal:

    tenhle článek musel být stvořen v úžasném záchvatu naprostého pomatení smyslů.. tolik chyb, a logických failů. nebudu lhát, upřímně a od srdce jsem se tomuhle paskvilu zasmál. ..xD
    jen ve zkratce:.. Hamilton na videu zajíždí čas 1:24:279, což autor článku směle označuje za simulaci závodní rychlosti se 100 litry paliva, načež následuje informace, že se Hamilton kvalifikoval na Pole Positions časem 1:24:251, a tedy víceméně svou závodní rychlostí. ..xD lol.
    že se ve skutečnosti kvalifikoval s poněkud odlišným časem teď nechme stranou, neboť na nás čeká skutečná perla, která přichází v moment, kdy se nám autor zmatenej jak lesní včela snaží namluvit, že se výše zmíněný čas 1:24:279 vleze do rozmezí 1:27:xxx až 1:32:xxx ..xD

  5. Tomáš Richtr Tomáš Richtr napsal:

    Děkuji za zajímavou odpověď.

    troublemaka: Arogance je tvrdit, ze autor videa chce jen plivat a nestoji o seriozni debatu. Autor videa totiz nepouzil videa s rozdilem 10s… tak si to opravte v clanku podle casu ve videu… a razem jste na tech 4-5s, co tvrdite, ze mel srovnavat… on je ale opravdu srovnaval… mohl pouzit kolo z kvalifikace, ktere bylo jeste asi cca o 1s rychlejsi… ale porad to neni to co tvrdite v clanku, tak si to opravte… mate tam spoustu faktickych chyb :)

  6. troublemaka napsal:

    Tomáš Richtr:
    Monstrózní příklad arogance

    Arogance je tvrdit, ze autor videa chce jen plivat a nestoji o seriozni debatu. Autor videa totiz nepouzil videa s rozdilem 10s… tak si to opravte v clanku podle casu ve videu… a razem jste na tech 4-5s, co tvrdite, ze mel srovnavat… on je ale opravdu srovnaval… mohl pouzit kolo z kvalifikace, ktere bylo jeste asi cca o 1s rychlejsi… ale porad to neni to co tvrdite v clanku, tak si to opravte… mate tam spoustu faktickych chyb 🙂

  7. Tomáš Richtr Tomáš Richtr napsal:

    Monstrózní příklad arogance 🙂

    troublemaka: Autor clanku na gpf1.cz je mimo

  8. Tomáš Richtr Tomáš Richtr napsal:

    Ten článek není nesmysl. Nesmysl jsou argumenty typu „tohle je nesmysl“.

    troublemaka: Proc je tenhle clanek nesmysl:

  9. troublemaka napsal:

    Proc je tenhle clanek nesmysl:

    Ve videu porovnavane casy:

    Montoya 2004: 1:19.525
    Hamilton 2015: 1:24.279

    Oba v kvalifikacnich modech v trenincich.

    Nejrychlejsi cas na Monze letos zajel Ham v Q2: 1:23.383.

    Pole position ziskal Ham s casem z Q3: 1:23.397. (Autor v clanku uvadi cas z Q1: 1:24,251)

    Kde je onen rozdil 10s?! Nikde. Autor videa na nic neplive. Zaver z videa: F1 v roce 2004 byla na Monze rychlejsi o 4-5s. Zaver z clanku: Autor clanku na gpf1.cz je mimo, ale bavi se nazory jinych.

  10. Mysak_Pavlisak Mysak_Pavlisak napsal:

    Já nevim, ale ale pokuď mě má paměť neklame, nedávno jsem četl článek o letošních rozpočtech týmů a u prvních čtyřech týmů to šlo přes 400 mega v eurech a co si tak pamatuju, jelikož sleduju F1 od roku 98, tedy svých 9 let, tak třeba v roce 2004 to byly podobné sumy jen u Ferrari a to díky velmi štědrému Marlboru a s tím co se letos prokmásává Manor s tím důstojně mezi sebou bojovali Minardi a Jordan, naopak já tvrdím, že ta dnešní F1 jde totálně ke dnu. Nezáživné závody, umělé předjíždění, zvuk vysavačů a jezdeckému šampionátu vládne potetovanej blonďatej namachrovanej nigga a za ním jako káčátka poslušně zbytek mateřskej školky, s kterýma by dneska držel krok i kdejakej Chanoch Nissany.

  11. Tomáš Richtr Tomáš Richtr napsal:

    Berte to jen jako můj názor, kluci. A děkuji za Vaše protinázory. Baví mě je číst.

  12. Variotek Variotek napsal:

    Nevadí mi nižší rychlost monopostů jako čím dál víc omezování vývoje a čím dál tím více omezování počtů pohonných jendotek a dalších komponentů. Mimochodem přechod na nové stránky se moc nepovedl, proč nemůžu hned z hlavní stránky do diskuse? A taky nevidím počet komentářů. Barvy tak nic moc…

  13. Kimi fan napsal:

    Je to hodně smutné, že F1 se vývojem zpomaluje. V každém jiném sportu se výkony zvyšují, resp. neustále se posouvají hranice rekordů atd. Jak je i z tohoto videa vidět F1 jde bohužel opačným směrem. A silně pochybuji, že v roce 2004 byla F1 dražší než dnes. Jenom piloti asi nebrali takové „rakety“ jako teď a o technice ani nemluvě. F1 sleduji léta a pravděpodobně i budu nadále, ale opravdu není vhodné si něco nalhávat o současné kvalitě.

  14. ej_kej_ej napsal:

    troublemaka: ale v zasade ma pravdu. dneska pride nactiletej kluk a nema problem s timhle tempem. to z toho sportu dela trochu neco jinyho nez na co byli lidi zvykli… na „trochu“ jiny kafe…

    no ale náctiletí jsou dnes ve všech sportech už jaksi běžnou věcí a těžko může někdo tvrdit že třeba hokej, kopaná, atletika, tenis…dosaď si co chceš, klade menší fyzické nároky na sportovce. Spíš naopak. Jestli by to Verstappen dal, nebo ne, nevím, nevíš to ani ty…jen jaksi nevím proč by to dát nemohl. Jediný smysl videa je ukázat rozdíl mezi tehdejšími a současnými vozy – a opravdu to nedělá korektně i když ve výsledku by se toho moc nezměnilo. Nechce se mi to dihledávat ale Prost sám tvrdil že tým musel z F1 odhlásit kvůli ceně kterou po něm chtělo Ferrari za motory a to se nijak zásadně nelišila od té za ty současné, jestli si dobře pamatuju, tak po něm chtěli 40 mil.

    BTW sezona 2004 je pro mne synonymum pro největší nudu jaká se kdy v F1 odehrála – a nic na tom nezmění ani fakt, že byly monoposty rychlejší.

  15. troublemaka napsal:

    btw to pouzity kolo je 1:24.279 a v kvalifikace bylo letos nejrychlejsi 1:23.383… takze to je zase clanek postaveny na faktech… du na pivo…

  16. troublemaka napsal:

    Lewis by se svym kvalifikacnim kolem tenkrat porazil jen minardi… a ti byli o tridu niz…

    je nebo neni fair …muzeme se bavit i o idealnich podminkach na trati, chci rict – vzdycky se najde neco, na co se da poukazat a rict, ze to neni fair srovnani…

    asi takhle, ja si jenom zkousim predstavit, ze by na miste jpm sedel verstapen jr… to by proste nedal… prestoze je to talent, tak by patril maximalne do tech pomalejsich minardi, protoze ject o skoro 5s rychleji na kolo na monze a v tomhle voze, to je trochu jiny kafe… a to si myslim, ze je smyslem toho videa.

    ze to video neni fair? to kazdopadne ne, ale v zasade ma pravdu. dneska pride nactiletej kluk a nema problem s timhle tempem. to z toho sportu dela trochu neco jinyho nez na co byli lidi zvykli… na „trochu“ jiny kafe…

  17. 21Marek napsal:

    sice bol Hamíton pomalsi ale ten zvuk z jeho hybridneho motora je super👍

  18. KulatyCtverecek napsal:

    Tomáš Richtr:
    No v tom je podle mého názoru jádro pudla

    Podstatou zůstává, že motorsport a technický vývoj prostě něco stojí. Pokud se v rámci šetření vývoj zastaví, celý sport svým způsobem postrádá smysl. Respektive ten sportovní smysl, čily překonávání rekordů. Vším možným omezováním se degraduje motorsport a jde jen o to co nejvíce vydělat s nejmenší investicí. Nové týmy bez zkušeností a bez možností razatního vývoje se nikdy neprosadí, stejně jako tehdy chudé týmy bez rozpočtu. Tak či onak dříve či později bude ve formuli méně týmu. Osobně raději uvidím omezené množství aut bojující o rekordy, než omezené množství aut kroužících za vítězstvím daleko za dávno dosaženýmy rekordy.

  19. Tomáš Richtr Tomáš Richtr napsal:

    No v tom je podle mého názoru jádro pudla 🙂

    KulatyCtverecek: čert vem kolik to stálo

  20. Tomáš Richtr Tomáš Richtr napsal:

    Radku, určitě se nezlobím a díky za protinázor 🙂

    Radek Hudin: Tome nezlob se

  21. KulatyCtverecek napsal:

    Stejně to tehdy bylo úžasné, čert vem kolik to stálo. Překonávání rekordů v motorsportu není pro chudé příbuzné. S neustálou snahou šetřit se rekordy lámat nebudou. To je jako atletům sprinterům zakázat kvalitní boty. Čert vem že nezaběhnou dobrý čas, hlavně že náklady půjdou dolů. Tahle doba kdy se investovalo do vývoje a formule byla rychlejší a rychlejší, to bylo to co fanoušky táhlo. Nedivím se, že popularita klesá.

  22. Radek Hudin napsal:

    Tome nezlob se, ale ten článek mi připadá, jako hysterický křik někoho, komu berou nejmilejší hračku!
    Úplně souhlasím, že rozdíl pěti sekund málokdo pozná podle jízdy na trati, ale snad jde o jakousi agresivitu s jakou ten vůz trápí pilota.
    A argumenty o drahotě F1 tehdy a nyní – vždyť je to to samé, jen dohnat náskok jednoho se dnes nedá (na motoru ani nesmí), týmy říkají, že koupě nových pohonných jednotek je likviduje, Lotus je na hranici krachu také, takže nevím, co je teď lepší?
    Říct to, že formule jde podle mého špatným směrem, ale přesto jí stále fandím snad není hřích. Nemusím ale vítat změny, které vrchnost do F1 vnáší s tím, že je to vývoj a diváci se s tím smíří. Ono jim ani nic jiného nezbývá.
    Bohužel mi připadá, že většina diváků hledí na to, jestli má Ham fialovou hlavu raději, než třeba na techniku monopostů.
    O umělých serepetičkách, jak zatraktivnit závod ani nemluvě (DRS).

  23. Tomáš Richtr Tomáš Richtr napsal:

    O sekundu fakt ne 🙂

  24. juress juress napsal:

    Myslím, že použili P2 kvalifikační simulaci, zajel 1:24.279, ale ano – mohli použít vítězné kolo kvalifikace, které stejně ale nebylo zajeto úplně čistě a bylo o bezmála sekundu rychlejší.

Napsat komentář