Force India

Force India

Zveřejněno 27. 04 2014 — Jan Pastorek

Licence: indická
Sídlo: Silverstone, Velká Británie
Jezdci: Esteban Ocon, Sergio Pérez
Motor: Mercedes
První závod: GP Austrálie 2008
Tituly:
Oficiální stránka: forceindiaf1.com
Statistiky: GPGuide

Force India by se dala považovat za jednoho z chameleónů formule 1. Její kořeny sahají až k týmu Eddieho Jordana, který v královně motorsportu působil v letech 1991 až 2005. Posléze se z této žlutě zbarvené stáje stal nakrátko ruský Midland a následně také holandský Spyker , než jej v roce 2007 zakoupil Dr. Vidžaj Mallya a udělal z něj první indickou stáj F1.

Svoji premiéru na startovním roštu si Force India odbyla v rámci Velké ceny Austrálie 2008. Mallya tehdy vsadil na osvědčeného Giancarla Fisichellu, kterému kryl záda německý mladík Adrian Sutil. Tato dvojka spolu vydržela bezmála dvě celé sezony. V té první to nicméně na žádné bodované umístění nestačilo.

Před začátkem ročníku 2009 oznámilo vedení stáje uzavření partnerské dohody s McLarenem, od které si slibovalo výrazný posun vpřed. A ten se záhy také opravdu dostavil! S pohonnou jednotkou od Mercedesu byla výkonnost indických monopostů a poznání lepší než v předcházejícím roce, a tak již nikdo nemohl považovat tým Vidžaje Mallyi za outsidera.

Své první body v královně motorsportu získala Force Indie ve velkém stylu, to když Giancarlo Fisichella po bezchybném výkonu skončil v památné Velké ceně Belgie 2009 na senzačním druhém místě, přičemž na vítězného Kimiho Räikkönena ztratil v cíli závodu pouhých devět desetin vteřiny. Následně Ital stáj opustil a zbytek roku odjel v barvách Ferrari, kde nahradil zraněného Felipeho Massu. Na jeho místo Vidžaj Mallya dosadil testovacího jezdce Vitantonia Liuzziho.

Ve stejné sestavě závodila Force Indie i v ročníku 2010, v němž se na bodovaných pozicích její piloti objevovali již pravidelně. Díky tomu tak vylepšila své dosavadní maximum a v Poháru konstruktérů obsadila konečnou sedmou pozici s osmašedesáti body na kontě.

O rok později tento tým se základnou v Silverstonu pomyslnou laťku ještě o kousek zvýšil. Ačkoliv se znovu musel obejít bez umístění na stupních vítězů, stabilní výkony Indům zajistily celkem šedesát devět bodů, což stačilo na šestou příčku mezi konstruktéry. To vše již s pozměněným jezdeckým složením, které tvořili Adrian Sutil a Paul di Resta.

Před začátkem roku 2012 byla konkurence v jezdeckém poli obrovská, a tak si i týmy ze středu pole mohly víceméně libovolně vybírat mezi velkou nabídkou kvalitních jezdců. Seznam možných kandidátů na závodní sedačku Force Indie čítal hned několik jmen, přičemž Vidžaj Mallya se nakonec rozhodl pro kombinaci Paul di Resta – Nico Hülkenberg. To mimo jiné znamenalo odchod Adriana Sutila, jenž u tohoto týmu působil již od roku 2007.

Jak Di Resta, tak Hülkenberg podávali v sezoně 2012 velmi dobré a vyrovnané výkony, což mělo za následek zisk úctyhodných 109 bodů. V Poháru konstruktérů si nicméně stáj o jednu příčku pohoršila. V posledním klání ročníku, Velké ceně Brazílie, měl dokonce Nico Hülkenberg zaděláno na historicky první vítězství, tehdy však neudržel nervy na uzdě, dostal se do kontaktu s vozem Lewise Hamiltona a v závodě nakonec skočil jako pátý. Tento rok byl pro indickou stáj velmi důležitý i z finančního hlediska, neboť do ní kapitálově vstoupila společnost Sahara, která se zároveň stala jejím titulárním sponzorem.

Následně Nico Hülkenberg odešel k Sauberu, čímž otevřel cestu zpět Adrianu Sutilovi. Loňská sezona se nesla v duchu té předchozí. Jediný, avšak podstatný rozdíl byl v tom, že se Force India vrátila na šestou příčku mezi týmy, a to navzdory zisku nižšího počtu bodů.

Před začátkem roku 2014 Vidžaj Mallya znovu promíchal jezdeckou sestavou, tentokrát kompletně. Vrátil se Hülkenberg, jehož u Sauber nahradil Sutil, Di Resta odešel závodit do DTM a na jeho místo přišel bývalý pilot McLarenu Sergio Pérez. A sezóna to byla úspěšná, tým dlouho držel čtvrtou pozici, a i když ho nakonec McLaren odsunul na pátou, byl jednoznačně nejlepší ve středu pole.

V roce 2015 sice tým klesl na pátou příčku v Poháru konstruktérů, nicméně o rok později se znovu vyšvihl na čtvrté místo.