Týmy vymýšlejí pomoc pilotům při startech do závodů, ale FIA to považuje za nelegální

Mezinárodní automobilová federace varovala týmy formule 1, že používání triku se spojkou, při kterém jezdec drží její páčku v záběru, zatímco stojí na brzdě, nebude z bezpečnostních důvodů povoleno. Rozhodnutí přichází v návaznosti na dotaz Ferrari, které federaci tento koncept představilo, aby zjistilo, zda je jeho používání legální. Všechny týmy byly nyní o rozhodnutí FIA…

Štítky: FIA Pravidla Zveřejněno 4. 02 2017 — Pavel Fabry

Mezinárodní automobilová federace varovala týmy formule 1, že používání triku se spojkou, při kterém jezdec drží její páčku v záběru, zatímco stojí na brzdě, nebude z bezpečnostních důvodů povoleno.

Rozhodnutí přichází v návaznosti na dotaz Ferrari, které federaci tento koncept představilo, aby zjistilo, zda je jeho používání legální. Všechny týmy byly nyní o rozhodnutí FIA informovány.

Řídicí orgán formule 1 za posledních 18 měsíců zpřísnil omezení týkající se systémů pomáhajících závodníkům najít tzv. “bite-point”, tedy bod ideálního záběru spojky, aby start závisel v co největší míře na citu a schopnosti pilota. Týmy se přirozeně naopak snaží svým jezdcům situaci co nejvíce usnadnit.

Netřeba přitom dodávat, že dobrý start může pilotovi výrazně zlepšit výchozí pozici do závodu, nepovedený rozjezd jej naopak může vyjít pořádně draho. Své by o tom mohl říct Lewis Hamilton, jehož špatné starty v Austrálii, Bahrajnu, Itálii a Japonsku loňského roku sehrály důležitou roli v prohrané bitvě o titul s Nikem Rosbergem.

Špatný start může vést k pádu do hloubi pole. Pád do hloubi pole může vést ke kolizi

Špatný start může vést k pádu do hloubi pole. Pád do hloubi pole může vést ke kolizi

Ředitel závodů F1 Charlie Whiting údajně nedávno zamítl návrh systému “předpřipraveného” startu, který mu prezentovalo Ferrari. Není však jasné, zda se jednalo o systém, který italský tým sám připravoval pro sezonu 2017, nebo pouze o snahu uveřejnit existenci nápadu na takový koncept z důvodu, aby byl zakázán pro případ, že by jej nějaký konkurenční tým již používal nebo připravoval.

V čem zmiňovaný systém spočívá?

Týmy mají v rámci současných regulí zakázáno poskytovat jezdcům jakoukoliv pomoc ve snaze najít bod ideálního záběru spojky. Technická pravidla F1 jasně stanovují, že řešení pomáhající upravit záběr spojky nebo jen upozornit jezdce na nejlepší polohu, ve které spojkovou páčku držet jsou zakázaná.

Proces “předpřipraveného” startu má za cíl obcházet tuto situaci tak, že jezdec drží svůj vůz na brzdě, zatímco zároveň hledá bod ideálního záběru spojky a plynového pedálu. Jaké jsou jednotlivé kroky této procedury?

  • Před začátkem startovní procedury závodník naplno zmáčkne spojkovou páčku, čímž spojku zcela rozepne.
  • Následně závodník zařadí první rychlost.
  • Závodník sešlápne plynový pedál a vytočí motor do takových otáček, při kterých vůz dosahuje co nejlepší trakce pro rozjezd. Tento bod je předem testován a dohodnut s týmem.
  • Závodník naplno sešlápne brzdový pedál, čímž dokončí “předpřipravenou” fázi startu.
  • Krátce před rozsvícením posledního červeného světla závodník začne pouštět spojkovou páčku, aby podle svého citu našel pozici, ve které dojde k ideálnímu přenosu točivého momentu. Páčku v této pozici drží.
  • Jakmile zhasnou červená světla, jezdec pouze uvolní brzdový pedál, aby se rozjel ze své startovací pozice.

Objasnění

Zmíněný proces nejen zajistí, že se vůz pokaždé dobře rozjede, zároveň také napomáhá snížení rizika protočení hnaných kol, jelikož ve finální fázi před uvolněním brzdového pedálu klesnou otáčky motoru o kontrolovaný rozdíl.

Ferrari chtělo zjistit, zda naznačená procedura neodporuje dvěma z technických regulí zavedených pro rok 2017.

Článek 9.2.2 říká: “Řešení, která umožní jezdci identifikovat konkrétní body v rozsahu chodu zařízení ovládajícího spojku (obecně spojková páčka – pozn. redakce) nebo mu pomáhají držet určitou pozici, nejsou povolená.”

V článku 9.2.7 se píše: “Žádné zařízení nebo systém, který upozorňuje jezdce na velikost prokluzu spojky nebo jejího záběru není povolen.”

Sebastian Vettel v loňském roce dokázal několikrát využít dobrého startu k posunu do vedení

Sebastian Vettel v loňském roce dokázal několikrát využít dobrého startu k posunu do vedení

Nebezpečí zhasnutí motoru

Výhrady k procesu “předpřipraveného” startu však nemusejí být spojeny jen s pravidly, ale také s obavami o bezpečnost. Charlie Whiting totiž tvrdí, že když jezdci před uvolněním brzdového pedálu nechají otáčky motoru klesnout příliš nebo je překročena hranice, která je hlídána elektronikou, může vůz spadnout do tzv. “anti-stall” režimu. Jinak řečeno, zasáhne systém zabraňující zhasnutí motoru, který však přinutí jezdce startovací proceduru opakovat. To je však v tak rychlé fázi, jakou jsou chvíle před startem, proces časově náročný, v důsledku se tak může stát, že po zhasnutí světel tento vůz zůstane stát na roštu a stává se nebezpečným objektem pro ostatní jezdce.

Dalším argumentem je obava, že povolení procesu “předpřipraveného” startu povede týmy k jeho vývoji, což může vyústit v investování nemalých prostředků do jeho vylepšování a tedy nesmyslné vývojové války mezi týmy v této oblasti.

Závěrem je však třeba dodat, že varování, které FIA týmům adresovala, není ničím víc než názorem Whitinga coby předsedy Technického oddělení formule 1. Rozhodnutí, zda systém či procedura případně použitá některým z týmů odporuje pravidlům, nakonec závisi na sportovních komisařích jednotlivých velkých cen. Záleží tedy na tom, zda týmy budou chtít riskovat vývoj konkrétního řešení s tím, že vůz nakonec nemusí projít technickou přejímkou.

Čtěte dále: Nudí vás zimní pauza? Sledujte živě závod šampionátu Virtual GP a vyhrajte luxusní cenu

Diskuse k článku

Napsat komentář