Ferrari by mohlo přijít o miliony dolarů. Důvodem je reforma v přerozdělování peněz

Nový majitel konglomerátu formule 1, Liberty Media, přemýšlí nad změnami v přerozdělování finančních odměn týmům. Tím by mohlo padnout i dlouholeté privilegium Ferrari a mnohamilionový bonus za historický přínos sportu. Už na konci tohoto měsíce by měla  F1 oficiálně převzít společnost Liberty Media, která si klade za prioritní cíle popularizaci sportu a navýšení tržeb. Jednou z ideí…

12 Štítky: F1 Greg Maffei Liberty Media Ross Brawn Zveřejněno 21. 01 2017 — Josef Nekvinda

Nový majitel konglomerátu formule 1, Liberty Media, přemýšlí nad změnami v přerozdělování finančních odměn týmům. Tím by mohlo padnout i dlouholeté privilegium Ferrari a mnohamilionový bonus za historický přínos sportu.

Už na konci tohoto měsíce by měla  F1 oficiálně převzít společnost Liberty Media, která si klade za prioritní cíle popularizaci sportu a navýšení tržeb. Jednou z ideí jak dosáhnout takových změn je i návrh na spravedlivější přerozdělování peněz z prodeje komerčních práv. Současné rozvržení přitom dlouhodobě upřednostňovalo Ferrari, které jen za to, že je součástí formule 1, inkasovalo kulantní sumu 90 milionů dolarů ročně – cifra dvojnásobně vyšší než jakou obdrží týmy Sauber nebo Manor. Jak ale nový vlastník naznačuje, těmto „historickým“ platbám by brzy mohlo odzvonit.

Svými slovy to potvrzuje generální ředitel Liberty Media Greg Maffei, který se nechal slyšet, že nastal čas utnout toto nerovnoměrné rozdělování peněz. Ferrari by se podle něho již mělo připravovat na přijetí takové změny. Přitom změna na tomto poli by prý mohla být nápomocná v dosažení větší rivality mezi týmy, díky čemuž by mohlo dojít i k navýšení zisků skrze sponzory.

„Jste-li Ferrari, dostává se vám obrovských finančních prostředků od sponzorů, které budou pozitivně ovlivněny skvělými závody. Je proto třeba zvážit vyrovnání plateb týmům, a tím i nastolit větší spravedlnost. V případě Ferrari bych očekával, vzhledem ke skutečnosti, že vytvoření skvělé platformy pomůže také navýšit naše zisky od sponzorů, jde o takový kompromis,“ referoval Maffei magazínu Forbes o možných záměrech Liberty Media.

Se záměrem sebrat Ferrari odměny za přínos sportu ale moc nesouhlasí široce uznávaný inženýr a stratég Ross Brawn, o němž se mimo jiné spekuluje, že by mohl nastoupit u Liberty Media coby expert a na starosti by mohl mít záležitosti týkající se sportu.

„Vynaložili spoustu úsilí na to, aby ty peníze získali a rozhodně je nedostali jen tak. Ferrari je dlouholetým podporovatelem formule 1 a má nejdelší historii. Asi každý uzná, že Ferrari je největší značkou F1 a že je nejznámějším týmem důležitým pro celkovou image formule 1. Z toho přirozeně profitují. Možná se to někomu nelíbí, ale taková je realita,“ myslí si Brawn.

Čtěte dále: Ecclestonův konec v F1? Jeho budoucnost je v rukách nového majitele

Diskuse k článku

  1. kulatyctverecek 23.1.2017 (22:34)

    Já osobně jsem toho názoru, že by každý měl dostávat bonusy dle aktuálních výsledků a né dle historického přínosu. F1 je byznys a nevím proč by jeden obchodník měl dostávat víc, než než stejně schopný né li lepší obchodník, jen proto, že už stejný kšeft dělá déle. 
    A že má Ferrari nejvíce fandů? To je věc pomíjivá. Neobjektivní fandové vždy převlékají trika podle úspěchů, chtějí fandit nejlepším. V dobách Michaela Schumachera se každým rokem víc a víc červenalo. Později když dominoval Jettel, tak se začali množit fandové energy drinků a v poslední době se dost rozmáhá stříbrná mercedesů. Pokud se najde charismatický pilot třeba u Force India, který bude sbírat tituly jak na běžícím pásů, tak červené dresy brzy zmizí. Ferrari by nemělo být přeplácené jen díky tomu, že v minulosti dominovali. Nejsou pupkem  Formule1 .-)

  2. Lukas Bordovsky 23.1.2017 (2:04)

    FalcoSejnoha Zeleenda Zeleenda to napsal výstižně. Berme příklad z praxe – firma vyrábí
    produkt. K tomu aby na produktu vydělala, jej musí napřed prodat. Čím
    dráž, tím víc vydělá. Jenomže k tomu potřebuje schopného obchodníka,
    který produkt dostane do světa, mezi zákazníky. A takového šikovného
    obchodníka si firma za 1) musí hlídat jako oko v hlavě a za 2) musí
    pořádně zaplatit. Funguje to nejenom v F1, ale všude jinde. 
    Z
    logiky tedy vyplývá, že onen „historický přínos“ není nic jiného, než
    fakt, že Ferrari prodává fanouškovi F1 podílem, ze všech ostatních týmů,
    nejvyšším. A z logiky taky vyplývá, že pokud nebude obchodník zaplacen, produkt nebude prodáván. Leda by LM vymyslela nějakou fintu…

  3. HonzaHarapat 22.1.2017 (19:12)

    INF_11 HonzaHarapat  Navíc LM má takových možností jak přitáhnout diváky ke sledování v F1, že nějaké Ferrari to neovlivní,…. ono možná budem ještě vzpomínat na liberálního Ecclestona 🙂

  4. HonzaHarapat 22.1.2017 (19:02)

    INF_11 HonzaHarapat  ne

  5. INF_11 22.1.2017 (10:38)

    HonzaHarapat Protože F1 bez Ferrari by klesl zájem na polovinu… možná ještě míň. A míň zájmu = míň peněz pro všechny. Když by vypadl McLaren (nebo jiný tým), nic zas tak velkýho (v porovnání s Ferrari) by se nestalo… Červení holt mají nejvíc fans, o tom to je.

  6. HonzaHarapat 22.1.2017 (9:53)

    Hlavní tok peněz by měl být z PK.

    Následné bonusy by měli být pouze za počet titulů PK – třeba 3mil euro/titul
    Možná ještě následný bonus a to např. za počet startů pod stejným jménem v F1 např. 10 000/start

    Takže Ferrari by dostalo 16x 3mil Eur -> 48mil za tituly + cca 950 * 10 000 = 9,5 mil za starty
    Mclaren  …. 8x 3 = 24mil eur za PK + cca 800 * 10 000 = 8 mil za starty
    RB ….. 4x 3 = 12mil za PK + cca 200 * 10 000 = 2 mil za starty
    Sauber .. 3mil za starty

    Jednoduche, takze i tymy které se dlouhodobe drzi v F1 ale nemaji titul by měli nejake peníze zpet za „historický přínos“

  7. FalcoSejnoha 21.1.2017 (23:08)

    RendyF1 Kdyby se mi chtělo psát,takhle dlouhej,skoro článek,napsal bych to skoro slovo od slova stejně. Sdílím stejnej názor i s tou nenávistí k Ferrari.

  8. RendyF1 21.1.2017 (21:20)

    Předně uvádím, že jsem Ferrari nikdy neměl rád, nemám a nikdy mít nebudu a můj názor není a ani nemůže být objektivní. 😉
    Proč by sakra Ferrari, které je asi nejbohatší, nebo možná po RB je druhý nejbohatší tým, mělo dostávat takový balík? Jenom proto, že je tam nejdéle a má nejvíce fanoušků? No a co? Nejsem si jistý, ale myslím, že v žádném jiném sportu takový rozdíl mezi „bonusy“ za „historický přínos“ není.
    Já bych šel ještě dál, všem týmům bych dal bonusy stejně, ty nejbohatší a nejslavnější si peníze seženou i jinak, pokud budou šikovní, tak proč nějaké směšné bonusy navíc? Třeba takový Sauber je 4 nejstarší tým a má snad nějaké bonusy, aby nemusel „živořit“? Má velké finanční problémy, ale stále je tady i bez nich a snad dlouho bude. Ani Williams takové nemá a je 3 nejstarší tým a i když s problémy, tak pořád tady je a dlouho bude. McLaren druhý nejstarší tým také nemá takové speciální bonusy a i když má problém sehnat sponzory, tak tady je a dlouho bude… 😉 Ferrari to bez nich jistě dokáže také, tak proč jim takhle pomáhat? Ať ukáží, co dokáží i bez této štědré pomoci… 😉

  9. INF_11 21.1.2017 (21:16)

    F1 je Ferrari… tak čemu se divit

    Jinak dnes a zítra je RoC 🙂  (sice víc show než skutečné utkání mistrů volantu napříč sériemi, ale třeba Vettel, DC, Rossi, tam je)

    http://www.raceofchampions.com/live-results/#
    >> odkaz live stream

  10. Zeleenda 21.1.2017 (19:48)

    Všechno je jen a pouze o fanoušcích! Kdyby nebyli fanoušci, nebyli by ani sponzoři, čím větší bude zájem o F1 (ale platí to i u jiných sportů, nebo umělců), tím více sponzorů a následně i peněz!

  11. FalcoSejnoha 21.1.2017 (18:06)

    Zeleenda  Se vstupenkama na závodní víkend to nemá nic společného. Přečti si to znova.

  12. Zeleenda 21.1.2017 (17:44)

    Napadla mě zajímavá úvaha…

    při sledování závodů a pohledu do tribun je jasně patrné, že přinejmenším polovina fanoušků, kteří se nacházejí na závodech – mají na sobě něco červeného, nebo fandí Ferrari, no a všichni ti platí vstupenky, které tvoří poměrně zajímavé příjmy majitelům autorských práv F1 (doplňte kdyžtak někdo) jelikož nevím jak přesně je s těmito prostředky nakládáno, nebo co se z nich platí. 

    Dovolím si takovou malou kalkulaci… Průměrná cena vstupenky na F1 je 4000,- czk, násobeno průměrnou návštěvností na závod (třeba) 100 000, no a z toho třeba polovina výsledné sumy může být od fanoušků Ferrari…

    Tedy myslím, že Ferrari si zaslouží mimořádný bonus za historický přínos sportu 🙂

Přidat názor

Napsat komentář

Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.